Συμβολή στην έρευνα του λαϊκού κινηματογράφου. Η λαογραφική θεματολογία των ελληνικών ταινιών (1914-1974)

Διπλωματική Εργασία uoadl:2855523 547 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Βιβλιοθήκη Λαογραφίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2015-06-02
Έτος εκπόνησης:
2014
Συγγραφέας:
Βατούγιου Στέλλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης, Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Γεώργιος Θανόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Βασιλική Χρυσανθοπούλου, Λέκτορας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Συμβολή στην έρευνα του λαϊκού κινηματογράφου. Η λαογραφική θεματολογία των ελληνικών ταινιών (1914-1974)
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Συμβολή στην έρευνα του λαϊκού κινηματογράφου. Η λαογραφική θεματολογία των ελληνικών ταινιών (1914-1974)
Περίληψη:
Η εργασία αυτή αναζητεί στοιχεία λαϊκότητας σ’ ένα ερευνητικό πεδίο το οποίο δεν συνδέεται εύκολα ούτε αυτονόητα με τη Λαογραφία. Εντοπίζονται εδώ αφενός λαογραφικά θέματα όσο και στοιχεία λαϊκού πολιτισμού με την ευρεία έννοια σ’ ένα μέσον το οποίο δεν έχει συνδεθεί με τη Λαογραφία στην μεγάλη πόλη. Το λαϊκό στον κινηματογράφο είναι δύσκολο να προσδιοριστεί και έχει περισσότερες πλευρές και διαστάσεις απ’ όσες αποδίδει ο όρος popular.
Εξετάζεται καταρχάς η προέλευση της κύριας θεματολογίας η οποία αφενός έχει τις ρίζες της στο ελληνικό λαϊκό θέατρο του τέλους του 19ου αι και συγκεκριμένα στα θεατρικά είδη Δραματικό Ειδύλλιο και Κωμειδύλλιο που υπήρξαν το λαϊκό θέαμα της εποχής τους.
Αλλά, με την πλειοψηφία των ταινιών του ο ελληνικός κινηματογράφος αποτύπωσε μυθοπλαστικά πλευρές και προβλήματα της ζωής των λαϊκών ανθρώπων και τις ενέργειές τους (τη δράση τους) για την επίλυσή τους.
Πηγή έμπνευσης αποτελεί βασικά η κοινωνική πραγματικότητα της πρώτης μεταπολεμικής εικοσαετίας, η οποία αποτελούσε συγχρόνως το κύριο θέμα της θεατρικής παραγωγής. Έτσι δικαιολογείται και ένα άλλο χαρακτηριστικό του ελληνικού κινηματογράφου∙ η έντονη παρουσία θεατρικών συγγραφέων ως σεναριογράφων και σκηνοθετών.
Η ταξινόμηση γίνεται 1. Με βάση τον δραματικό χώρο, ύπαιθρος-πόλη, ο οποίος διαφοροποιεί παρόμοια προβλήματα, αλλά και διαμορφώνει τα περιθώρια δράσης των ηρώων (Πρώτο Μέρος). 2 Την εργασία, ψυχαγωγία και τις ερωτικές σχέσεις των νέων στην πόλη, θέματα που αποτελούν τη βάση μεγάλου αριθμού σεναρίων (Δεύτερο Μέρος) Εξετάζονται επίσης ξεχωριστά το θέμα της μετανάστευσης (για οικονομικούς λόγους) διάχυτο στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο παρά την αντίληψη περί του αντιθέτου και, σε μια μεγάλη ενότητα (Μέρος Τρίτο) ο λόγος των ηρώων (όπως καθορίζεται από το σενάριο) ως μια μορφή έκφρασης της ταξικότητας, αυτοσυνειδησίας (ένταξης και συνείδησης του ανήκειν) και λαϊκότητας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Λαογραφία
Λέξεις-κλειδιά:
λαϊκός, αγροτικός, αστικός πολιτισμός, δημοφιλή θεάματα, λαϊκό θέατρο, λαϊκός κινηματογράφος, εθνική κινηματογραφία, προπολεμικός-μεταπολεμικός κινηματογράφος, νεολαία, παράδοση-αμφισβήτηση, κοινωνικές ισορροπίες, χάσμα γενεών, εργασία, μόρφωση, έρωτας, ψυχαγωγία, εργατική και μικροαστική τάξη, μετανάστευση, παροιμιακός λόγος, αυτοπροσδιορισμός, ταυτότητες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
139
Αριθμός σελίδων:
269
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

LAOGRAFIA KAI KINHMATOGRAFOS Νέο Έγγραφο του Microsoft Word - Αντιγραφή.pdf
5 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.