Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμογές της Ψυχολογίας στη σχολική κοινότηταΒιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-02-07
Συγγραφέας:
Ρίβα Ραφαηλία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γκαρή Αικατερίνη, Καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΠΑΓΟΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΝΑ – Καθηγήτρια Ψυχολογίας της Τρίτης Ηλικίας
ΤΑΝΤΑΡΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ – Καθηγητής Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αντιλήψεις Παιδιών Σχολικής Ηλικίας με Ιδιαίτερες Ικανότητες ή Ταλέντα για τις Ψυχοκοινωνικές τους Δυσκολίες: Σύγκριση με τα Παιδιά Τυπικής Ανάπτυξης και με τις Απόψεις των Γονέων τους
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αντιλήψεις Παιδιών Σχολικής Ηλικίας με Ιδιαίτερες Ικανότητες ή Ταλέντα για τις Ψυχοκοινωνικές τους Δυσκολίες: Σύγκριση με τα Παιδιά Τυπικής Ανάπτυξης και με τις Απόψεις των Γονέων τους
Περίληψη:
Στόχος της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση των ψυχοκοινωνικών δυσκολιών που παρουσιάζουν οι μαθητές που εμφανίζουν υψηλό δυναμικό στο σχολείο και ιδιαίτερες ικανότητες και η σύγκριση αυτών με τις δυσκολίες των μαθητών τυπικής ανάπτυξης. Επίσης, επιχειρείται να διερευνηθεί ο βαθμός συμφωνίας ανάμεσα στις αναφορές των μαθητών υψηλών ικανοτήτων για τις δυσκολίες τους και των αντιλήψεων των γονέων τους. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 384 μαθητές Δ΄, Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού (10-12 ετών) και 20 γονείς. Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το Ερωτηματολόγιο Δυνατοτήτων και Δυσκολιών και οι υποκλίμακές του (προβλήματα διαγωγής, συναισθηματικά προβλήματα, υπερκινητικότητα/διάσπαση προσοχής, προβλήματα με τους συνομηλίκους, θετικά προσανατολισμένη κοινωνική συμπεριφορά), το οποίο χορηγήθηκε τόσο στους μαθητές όσο και σε γονείς μαζί με ένα σύνολο δημογραφικών ερωτήσεων αντίστοιχα. Τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας είναι οι ψυχοκοινωνικές δυσκολίες των παιδιών σχολικής ηλικίας που διαφοροποιούνται σημαντικά ως προς το φύλο και την ηλικία, οι μαθητές υψηλών ικανοτήτων που αναφέρουν περισσότερα συναισθηματικά προβλήματα σε σύγκριση με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης και η χαμηλή συμφωνία μεταξύ γονέων και μαθητών και, κυρίως, όσον αφορά τα προβλήματα εσωτερίκευσης των παιδιών. Γίνονται, επίσης, προτάσεις για μελλοντικές έρευνες σχετικά με τις δυσκολίες προσαρμογής που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και συγκεκριμένα όσοι διαθέτουν υψηλές ακαδημαϊκές ικανότητες και το ρόλο των γονέων στην αναγνώριση και την καλύτερη εξελικτική πορεία των εν λόγω προβλημάτων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
ψυχοκοινωνικές δυσκολίες, προβλήματα εξωτερίκευσης, προβλήματα εσωτερίκευσης, μαθητές υψηλών ικανοτήτων, ο ρόλος των γονέων
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
172