Οι απόψεις των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την παιδαγωγική τους αυτονομία και το μέλλον της διδασκαλίας σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών

Διπλωματική Εργασία uoadl:2863580 350 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Συγκριτική Παιδαγωγική, Εκπαιδευτική Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-02-22
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Πορικού Τζαννετίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φασούλης Κωνσταντίνος,Ομότιμος Καθηγητής,ΠΤΔΕ,ΕΚΠΑ
Δασκαλάκης Δημοσθένης, Καθηγητής, ΠΤΔΕ,ΕΚΠΑ
Μπαμπάλης Θωμάς, Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι απόψεις των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την παιδαγωγική τους αυτονομία και το μέλλον της διδασκαλίας σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Οι απόψεις των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την παιδαγωγική τους αυτονομία και το μέλλον της διδασκαλίας σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Δυτικής Αττικής για την παιδαγωγική τους αυτονομία και το μέλλον της διδασκαλίας σχετικά με τον βαθμό της πραγματικής και επιθυμητής αυτονομίας σε θέματα α) διδασκαλίας και αξιολόγησης, β) επαγγελματικής ανάπτυξης και γ) ανάπτυξης προγράμματος σπουδών.
Η προσέγγιση του θέματος έγινε θεωρητικά και εμπειρικά. Στο πρώτο μέρος – το θεωρητικό – επιχειρείται γενικά η αποσαφήνιση της έννοιας της αυτονομίας και, ειδικότερα, προβάλλεται το επάγγελμα του εκπαιδευτικού ως υποχρέωση, καθήκον, ευθύνη και δικαίωμα και η σχέση του με την παιδαγωγική αυτονομία. Επιπλέον, εξετάζεται η σχέση της παιδαγωγικής αυτονομίας με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και η αυτονομία του εκπαιδευτικού ως επαγγελματική ανάπτυξη. Το δεύτερο μέρος - το εμπειρικό – περιλαμβάνει τη μεθοδολογία της έρευνας, τα ερευνητικά αποτελέσματα, τα συμπεράσματα και τις προτάσεις.
Στην έρευνα συμμετείχε ένα δείγμα από 120 εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διαφόρων ειδικοτήτων και για την καταγραφή των απόψεων τους σχετικά με τα πραγματικά και επιθυμητά επίπεδα αυτονομίας χρησιμοποιήθηκε η Κλίμακα Επαγγελματικής Αυτονομίας Εκπαιδευτικού (Teacher Work-Autonomy Scale- TWA) του Friedman (1999). Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν την τάση να εφαρμόζουν αυτόνομες πρακτικές, επιθυμούν όμως μεγαλύτερο βαθμό αυτονομίας από την κατάσταση που βιώνουν ως πραγματικότητα και που προκύπτει από την εμπειρία τους και στις τρεις εξεταζόμενες παραμέτρους. Επίσης, ενώ επιθυμούν να διαφοροποιούνται σε σχέση με το επίσημο πρόγραμμα όπως ορίζεται από το Υπουργείο Παιδείας και να επιλέγουν το πρόγραμμα της επαγγελματικής τους ανάπτυξης, δεν επιδεικνύουν το ίδιο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών. Μάλιστα διαπιστώθηκε και η εξής αντίφαση: παρόλο που επιδιώκουν την αυτονομία σε θέματα διδασκαλίας και αξιολόγησης, δεν επιθυμούν στον ίδιο βαθμό να αναπτύξουν αυτονομία σε θέματα ανάπτυξης προγραμμάτων σπουδών. Τέλος, δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφοροποιήσεις αναφορικά με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών.
Τα πορίσματα της παρούσας ερευνητικής προσπάθειας αναδεικνύουν τη θετική στάση των Ελλήνων εκπαιδευτικών απέναντι στην παιδαγωγική αυτονομία και τα αποτελέσματά της μπορούν να αξιοποιηθούν από τους φορείς εκπαιδευτικής πολιτικής προκειμένου να ενισχυθεί ο ρόλος της στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Λέξεις κλειδιά: εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, παιδαγωγική αυτονομία, απόψεις εκπαιδευτικών, διδασκαλία, επαγγελματική ανάπτυξη, αναλυτικό πρόγραμμα.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
149
Αριθμός σελίδων:
135
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ-ΠΟΡΙΚΟΥ.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.