Ο ρόλος του διευθυντή - ηγέτη στη διαμόρφωση κουλτούρας στη σχολική μονάδα

Διπλωματική Εργασία uoadl:2863933 384 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαιδευτική Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-08
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Φρούντζα Βαρβάρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γεώργιος Παπακωνσταντίνου, Καθηγητής Φ.Π.Ψ, ΕΚΠΑ
Γεώργιος Πασιάς, Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΚΠΑ
Δημήτριος Φωτεινός, Επίκουρος Καθηγητής. Φ.Π.Ψ. Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο ρόλος του διευθυντή - ηγέτη στη διαμόρφωση κουλτούρας στη σχολική μονάδα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο ρόλος του διευθυντή - ηγέτη στη διαμόρφωση κουλτούρας στη σχολική μονάδα
Περίληψη:
Η κουλτούρα ενός σχολείου, τα σημεία δηλαδή εκείνα που καθορίζουν την ταυτότητά
του και το καθιστούν μοναδικό, συνιστά έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες
για την αποτελεσματικότητά του αλλά και για την περαιτέρω βελτίωση της δικής του
και όχι μόνο ποιότητας.
Πώς, από ποιον και σύμφωνα με ποιες πρακτικές διαμορφώνεται, όμως, η σχολική
κουλτούρα; Στόχος της παρούσας εργασίας, λοιπόν, είναι να διερευνήσει τις απόψεις
εκπαιδευτικών αλλά και διευθυντικών στελεχών των εκπαιδευτικών μονάδων, σε
σχέση με τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει ο διευθυντής – ηγέτης στη
διαμόρφωση κουλτούρας στο πλαίσιο μίας σχολικής μονάδας, μέσα από μία σειρά
ερωτήσεων σε ένα τυχαίο δείγμα εκπαιδευτικών αλλά και από την έρευνα σε επίπεδο
βιβλιογραφίας σε σχέση με το παραπάνω θέμα.
Στο θεωρητικό μέρος γίνεται προσπάθεια προσέγγισης των εννοιών της διοίκησης, της
ηγεσίας και της κουλτούρας και στον τρόπο λειτουργίας τους στον τομέα της
εκπαίδευσης, καθώς και την εμπλοκή του ρόλου του διευθυντή – ηγέτη στην εφαρμογή τους σε μία σχολική μονάδα, προκειμένου να διαμορφώσει μία τέτοια κουλτούρα η
οποία θα καθιστά κάθε φορά αποτελεσματικότερο το σχολείο στο οποίο υπηρετεί.
Στο ερευνητικό μέρος αναζητάται η άποψη των εκπαιδευτικών αλλά και των
διευθυντικών στελεχών των σχολικών μονάδων, σε σχέση με το ποιος διαμορφώνει την
κουλτούρα μίας σχολικής μονάδας, ποιος ο ρόλος που «πρέπει» να έχει ο διευθυντής –
ηγέτης σε σχέση με τη διαμόρφωση της σχολικής κουλτούρας αλλά και ποιες πρακτικές
– στρατηγικές βοηθούν περισσότερο σε αυτό.
Το δείγμα που επιλέχθηκε είναι τυχαίο και αριθμεί τα 121 άτομα εκ των οποίων το 20%
είναι διευθυντικά στελέχη σε διάφορες σχολικές μονάδες. Στην επαγωγική ανάλυση
χρησιμοποιήθηκαν T-tests και Anova, ενώ για την περιγραφική frequencies και
percentages.Οι στατιστικοί έλεγχοι έδειξαν ότι και οι τρεις ομάδες ερωτώμενων
(εκπαιδευτικοί, διευθυντές και υποδιευθυντές) πιστεύουν σε μεγάλο βαθμό ότι ο
διευθυντής – ηγέτης είναι αυτός που παίζει ρόλο – κλειδί στη διαμόρφωση κουλτούρας
σε μία σχολική μονάδα. Παρατηρήθηκε δε, πως οι ίδιοι οι διευθυντές θεωρούν τους
εαυτούς τους υπεύθυνους για πολλά περισσότερα από όσα οι εκπαιδευτικοί. Συν -
διαμορφωτές και αρωγοί της προσπάθειάς τους είναι οι εκπαιδευτικοί και στη συνέχεια
οι μαθητές. Οι σχέσεις μεταξύ των μελών της μαθησιακής διαδικασίας, αλλά και η
αναγνώριση των εκπαιδευτικών από τον διευθυντή καθώς και η στάση του ίδιου ως
παράδειγμα είναι οι βασικότεροι παράγοντες διαμόρφωσης της κουλτούρας. Μικρές
διαφορές – συσχετίσεις υπάρχουν και σε σχέση με το φύλο, τα χρόνια υπηρεσίας και
τους τίτλους σπουδών τους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Σχολική κουλτούρα, ηγεσία, διοίκηση, ρόλος διευθυντή, αποτελεσματικότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
92
Αριθμός σελίδων:
147
vera frountza culture.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο