Ιστορικές και κοινωνικές διαστάσεις του εικονοβιβλίου ως χαρακτηριστικού δια-ηλικιακού (crossover) λογοτεχνικού είδους στον 21ο αιώνα

Διπλωματική Εργασία uoadl:2865356 135 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ανάγνωση, Φιλαναγνωσία και εκπαιδευτικό υλικό
Βιβλιοθήκη της Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-07
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Λέντζα Αθηνά
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΛΑΦΑΝΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ,ΠΤΔΕ,ΕΚΠΑ
ΓΑΛΑΝΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ,ΠΤΔΕ,ΕΚΠΑ
ΜΠΑΜΠΑΛΗΣ ΘΩΜΑΣ , ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ,ΠΤΔΕ,ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ιστορικές και κοινωνικές διαστάσεις του εικονοβιβλίου ως χαρακτηριστικού δια-ηλικιακού (crossover) λογοτεχνικού είδους στον 21ο αιώνα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ιστορικές και κοινωνικές διαστάσεις του εικονοβιβλίου ως χαρακτηριστικού δια-ηλικιακού (crossover) λογοτεχνικού είδους στον 21ο αιώνα
Περίληψη:
Η διασταύρωση των αναγνωστικών προτιμήσεων ενήλικων και ανήλικων αναγνωστών σε διάφορα λογοτεχνικά είδη δεν είναι καινούριο φαινόμενο. Το εικονοβιβλίο, αν και με αρκετή καθυστέρηση, άρχισε τελικά να γίνεται αντιληπτό ως δια-ηλικιακό είδος κυρίως μέσα από τις εικονογραφήσεις έργων– σταθμών στην παιδική λογοτεχνία, όπως Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων αλλά και μέσω πρωτοπόρων εκδοτικών οίκων του εξωτερικού με τις δημιουργίες σύγχρονων καλλιτεχνών όπως ο Bruno Munari, η Warja Lavater, ο Dieter Roth, ο Edy Legrand και ο Paul Rand στα μέσα του 20ου αιώνα. Κάθε προσπάθεια να του αποδοθούν ως είδος συγκεκριμένα χαρακτηριστικά γνωρίσματα είναι καταδικασμένη σε αποτυχία καθώς είναι από τη φύση του πολυμορφικό, και ευμετάβλητο, με την ιδιότητα να αφομοιώνει συνεχώς νέα στοιχεία και να δέχεται επιρροές. Αυτό σημαίνει ότι crossover εικονοβιβλίο, όπως άλλωστε και crossover λογοτεχνία γενικά, μπορεί να είναι εν δυνάμει τα πάντα, έργα που ποικίλουν σε έκταση και στυλ εικονογράφησης, έργα διαφόρων θεματικών με πολύ ή καθόλου κείμενο, μεταμοντέρνα ή παραδοσιακά.
Στον 21ο αιώνα, τα συνεχώς αυξανόμενα κέρδη της εκδοτικής βιομηχανίας παιδικών βιβλίων, σε μια εποχή μάλιστα που τη χαρακτηρίζει η εξάρτηση από τις οθόνες και το ίντερνετ, μαρτυρούν μια πρωτοφανή άνθιση της φερόμενης ως παιδικής λογοτεχνίας συμπεριλαμβανομένου και του εικονοβιβλίου, αποτέλεσμα της αλματώδους αύξησης των ενήλικων αναγνωστών που έχουν στραφεί προς αυτή. Αν και οι σχετικές μελέτες γύρω από το θέμα είναι ακόμη πολύ περιορισμένες, διάφοροι κοινωνικοπολιτικοί, τεχνολογικοί και ψυχολογικοί παράγοντες έχουν συνδεθεί με το εν εξελίξει φαινόμενο. Παράλληλα, άρθρα σε εφημερίδες και περιοδικά βρίθουν κριτικών για τις πιθανές συνέπειες στην παγκόσμια λογοτεχνική συνείδηση και κουλτούρα όταν οι ενήλικοι στρέφουν το ενδιαφέρον τους σε «παιδικά» αναγνώσματα. Από την άλλη, οι εμπλεκόμενοι με την παιδική λογοτεχνία (κυρίως εκπαιδευτικοί και γονείς) θέτουν ζητήματα ακαταλληλότητας ορισμένων τύπων εικόνας όταν αυτές προορίζονται (και) για μικρότερα παιδιά.
Το crossover εικονοβιβλίο, ως επικρατούσα αναγνωστική τάση της εποχής, μόλις έχει ανοίξει τον ασκό του Αιόλου στις επιστημονικές κοινότητες, εγείροντας νέα θέματα γύρω από την παιδική λογοτεχνία αλλά κυρίως γύρω από τη σύγχρονη παιδική και ενήλικη κουλτούρα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
παιδική εικονογραφημένη λογοτεχνία, νεανική λογοτεχνία, δια-ηλικιακή λογοτεχνία, crossover εικονοβιβλίο, εικονοβιβλίο χωρίς κείμενο, αναγνωστικές προτιμήσεις, διττό αναγνωστικό κοινό, τέχνη και εικονογράφηση, αισθητική ανταπόκριση, αντίληψη της εικόνας, οπτικός εγγραμματισμός, περικειμενικές συμβάσεις, πολυτροπικά κείμενα, λογοκρισία της εικόνας
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
89
Αριθμός σελίδων:
88

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ.pdf
5 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.