Ο παροιμιακός λόγος των Βαλκανικών λαών. Θεματικές - Χρήσεις - Ερμηνείες - Επικοινωνία. Συμβολή στο πεδίο της Συγκριτικής Λαογραφίας.

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2865636 600 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Λαογραφία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-13
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Τσερπές Γεώργιος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Μαριάνθη Καπλάνογλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Μιχαήλ Γ. Μερακλής, Ομότιμος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α.
Αριστείδης Ν. Δουλαβέρας, Αφ. Αναπληρώτης Καθηγητής, Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Κάρλος - Αλμπέρτο Κρίδα - Άλβαρεθ, Καθηγητής, Τμήμα Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Όλγα Αλεξανδροπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ρωσικής Γλώσσας και Φιλολογίας και Σλαβικών Σπουδών, Ε.Κ.Π.Α.
Ρέα Κακάμπουρα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α.
Βασιλική Χρυσανθοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο παροιμιακός λόγος των Βαλκανικών λαών. Θεματικές - Χρήσεις - Ερμηνείες - Επικοινωνία. Συμβολή στο πεδίο της Συγκριτικής Λαογραφίας.
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο παροιμιακός λόγος των Βαλκανικών λαών. Θεματικές - Χρήσεις - Ερμηνείες - Επικοινωνία. Συμβολή στο πεδίο της Συγκριτικής Λαογραφίας.
Περίληψη:
Η διατριβή πραγματεύεται τα ζητήματα των οικογενειακών σχέσεων, του πλούτου και της φτώχειας έτσι όπως αυτές οι θεματικές αναδεικνύονται μέσα από τις παροιμίες των Βαλκανικών λαών (Αλβανών, Βούλγαρων, Ελλήνων, Ρουμάνων, Σέρβων και Τούρκων). Μελετήθηκαν συνολικά 5.294 παροιμίες, οι οποίες παρατίθενται σε καθεμιά βαλκανική γλώσσα και συνοδεύονται από μετάφραση στα ελληνικά.
Η επιλογή των συγκεκριμένων θεματικών δεν ήταν τυχαία. Οι συγκεκριμένες θεματικές αντιστοιχούν σε βασικές παραμέτρους της κοινωνικής συγκρότησης και της καθημερινής ζωής. Ταυτόχρονα, οι θεματικές αυτές υποδεικνύουν την κοινωνική καθολικότητα αυτού του λαογραφικού είδους αλλά επίσης και τη δυναμική της χρήσης του σε ένα μεταβαλλόμενο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό, η οικογένεια, ο πλούτος και η φτώχεια ως οικονομικές και κοινωνικές κατηγορίες αλληλοσυμπληρώνονται και συνιστούν ένα προνομιακό πεδίο μελέτης της ιστορικότητας των λαογραφικών φαινομένων και του μετασχηματισμού τους από το παρελθόν στο παρόν.
Για την εκπόνηση της διατριβής αξιοποιήθηκαν ποικίλες μεθοδολογικές προσεγγίσεις όπως η ποσοτική έρευνα (ερωτηματολόγια), η ποιοτική έρευνα (επιτόπια έρευνα με τη μορφή συνεντεύξεων με Βαλκάνιους μετανάστες που ζουν στην Ελλάδα, καθώς και σε διάφορες περιοχές των Βαλκανίων) και ασφαλώς η βιβλιογραφική έρευνα.
Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην ιστορική και συγχρονική προσέγγιση των παροιμιών υπό την έννοια του μετασχηματισμού των διαφόρων φαινομένων από το παρελθόν στο παρόν, κυρίως μέσα από την ανάδειξη των ποικίλων χρήσεων των παροιμιών από σύγχρονους πληροφορητές.
Βασικοί στόχοι μας, λοιπόν, υπήρξαν: α) Η απόδοση στα ελληνικά των βαλκανικών παροιμιών και η ταξινόμηση του υλικού, κάτι που από μόνο του αποτελεί κι ένα είδος ερμηνείας, β) η σύγκριση και η εξεύρεση των παραλλήλων, ώστε να διακριβωθούν οι ομοιότητες και οι διαφορές και γ) η διαπίστωση του βαθμού γνώσης των παροιμιών από σύγχρονους πληροφορητές και η διακρίβωση της λαϊκής σοφίας που εκφράζεται μέσω των παροιμιών, η οποία βεβαίως είναι σχετική και σχετιζόμενη πάντα με τον χρόνο, τον τόπο και το επικοινωνιακό περιβάλλον μέσα στο οποίο λέγονται, καθώς οι παροιμίες δεν αποτελούν απόλυτες αλήθειες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γεωγραφία - Ανθρωπολογία – Λαογραφία
Λέξεις-κλειδιά:
παροιμίες, επικοινωνία, σύγκριση, λαϊκός πολιτισμός, οικογένεια, πλούτος, φτώχεια
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
498
Αριθμός σελίδων:
607
Ο παροιμιακός λόγος των Βαλκανικών λαών. Θεματικές - Χρήσεις - Ερμηνείες - Επικοινωνία. Συμβολή στο πεδίο της Συγκριτικής Λαογραφίας..pdf (8 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο

 


Ο παροιμιακός λόγος των Βαλκανικών λαών. Παραρτήματα..pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.