Διαθέσιμες πηγές μάθησης και εκπαίδευσης μαθητών δημοτικού σχολείου και αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2866121 532 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-22
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Χαραλαμπάκη Αικατερίνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αικατερίνη Γκαρή, Καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Κανελλοπούλου Βασιλική Λίσσυ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Παγοροπούλου- Αβεντισιάν Άννα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διαθέσιμες πηγές μάθησης και εκπαίδευσης μαθητών δημοτικού σχολείου και αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διαθέσιμες πηγές μάθησης και εκπαίδευσης μαθητών δημοτικού σχολείου και αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας
Περίληψη:
Το Μοντέλο Στρατηγικών Θέσεων Δράσης (Actiotope Model of Giftedness),
υιοθετώντας συστημική οπτική των σχέσεων των μαθητών με την εκπαιδευτική
κοινότητα, εστιάζει στους εσωτερικούς και εξωτερικούς πόρους που κινητοποιούν το
άτομο να προβεί σε ενέργειες που θα επεκτείνουν το διαθέσιμο ρεπερτόριο δράσεών
του στο σχολικό πλαίσιο. Για τη διερεύνηση των διαθέσιμων πηγών μάθησης και
εκπαίδευσης των μαθητών, οι Ziegler & Baker (2013) ανέπτυξαν το ερωτηματολόγιο
Questionnaire of Educational and Learning Capital (QELC) σχετικά με δύο
κατηγορίες διαθέσιμων πηγών, τους εσωτερικούς πόρους που απαρτίζουν το
μαθησιακό κεφάλαιο και τους εξωτερικούς που απαρτίζουν το εκπαιδευτικό
κεφάλαιο. Δέκα υποκλίμακες μετρούν πέντε πόρους μάθησης (φυσικές-σωματικές
δυνατότητες, στρατηγικές μάθησης, στοχοθεσία, προϋπάρχουσα εμπειρία,
συγκέντρωση προσοχής) και πέντε πόρους εκπαίδευσης (οικονομικούς,
πολιτισμικούς, κοινωνικούς, εκπαιδευτικής υποδομής, διδακτικούς) αντίστοιχα. Στην
παρούσα εργασία διερευνώνται οι διαθέσιμες πηγές μάθησης και εκπαίδευσης των
μαθητών με έμφαση στη διερεύνηση της παραγοντικής δομής του ερωτηματολογίου
QELC, και αναζητάται πιθανή σχέση με την αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας των
μαθητών. Συμμετείχαν 384 παιδιά Δ′, Ε′ και ΣΤ′ δημόσιων Δημοτικών σχολείων, που
φοιτούσαν σε σχολεία της Αθήνας και της επαρχίας. Στους συμμετέχοντες
χορηγήθηκαν το ερωτηματολόγιο QELC και η κλίμακα αυτοαποτελεσματικότητας
General Self Efficacy Scale (Schwarzer & Jerusalem, 1995). Σύμφωνα με τα
ευρήματα, οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι η πολιτισμική αξία της εκπαίδευσης
αποτελεί τη σημαντικότερη πηγή δυνατοτήτων για εκπαίδευση. Αντιθέτως, κρίνουν
ότι διαθέτουν σε μικρότερο βαθμό οικονομικούς πόρους, ενδεχομένως ως
αποτέλεσμα της οικονομικής λιτότητας που βιώνει η χώρα. Παρουσιάζονται
διαφοροποιήσεις στις διαθέσιμες μαθησιακές και εκπαιδευτικές πηγές των μαθητών
του δείγματος ως προς τον τόπο διαμονής σε Αθήνα και επαρχία. Τα ευρήματα
συζητούνται σε σχέση με σχετικές διαπολιτισμικές μελέτες του Μοντέλου μελέτης
του Εκπαιδευτικού και Μαθησιακού Κεφαλαίου των μαθητών και δίνεται έμφαση
στην αξιοποίηση των ευρημάτων για την Ελληνική Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ως
προς την ενίσχυση των μαθητών υψηλών ικανοτήτων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Μοντέλο Στρατηγικών Θέσεων Δράσης, μαθησιακό κεφάλαιο, εκπαιδευτικό κεφάλαιο, αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας, διερευνητική ανάλυση παραγόντων, δυναμική αλληλεπίδραση στη σχολική κοινότητα.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
130
Αριθμός σελίδων:
153
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική εργασία_Τελικό_Αικ Χαραλαμπάκη_22_03_19_pdf.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.