«Η κοινωνική αποδοχή και οι φιλικές σχέσεις των παιδιών στη σχολική τάξη: Παράγοντες που καθορίζουν τη θέση ενός παιδιού σε μια ομάδα συνομηλίκων»

Διπλωματική Εργασία uoadl:2866591 419 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-18
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Μπαλάσκα Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε, Ε.Κ.Π.Α
Αλέξανδρος- Σταμάτιος Αντωνίου, Αναπληρωτής καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε, Ε.Κ.Π.Α
Ιωάννης Βρεττός, Ομότιμος καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε, Ε.Κ.Π.Α
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Η κοινωνική αποδοχή και οι φιλικές σχέσεις των παιδιών στη σχολική τάξη: Παράγοντες που καθορίζουν τη θέση ενός παιδιού σε μια ομάδα συνομηλίκων»
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Η κοινωνική αποδοχή και οι φιλικές σχέσεις των παιδιών στη σχολική τάξη: Παράγοντες που καθορίζουν τη θέση ενός παιδιού σε μια ομάδα συνομηλίκων»
Περίληψη:
Οι φιλικές σχέσεις και η κοινωνική θέση που καταλαμβάνει κάθε παιδί στο πλαίσιο της ομάδας των συνομηλίκων είναι καθοριστικής σημασίας για την γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική του ανάπτυξη και εξέλιξη. Ωστόσο, υπάρχουν παράγοντες που επηρεάζουν τον βαθμό δημοτικότητας κάθε παιδιού και τον αριθμό των φίλων που συσπειρώνει γύρω του. Έτσι, ανακύπτουν διάφορες κοινωνικές ομάδες με διαφορετικά γνωρίσματα και πιο συγκεκριμένα προκύπτουν οι δημοφιλείς, οι απορριπτόμενοι, οι απλά αγνοημένοι και οι κλίκες.
Οι δείκτες που μελετήθηκαν σε ατομικό αλλά και σε συλλογικό επίπεδο σε αυτή την έρευνα συγκριτικά με το κοινωνιομετρικό status, ήταν τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις, η σχολική επίδοση, οι προσδοκίες και οι φήμες από την ομάδα, το οικογενειακό πλαίσιο και ο βαθμός κοινωνικών δεξιοτήτων.
Το δείγμα ήταν μια ομάδα-τάξη 19 μαθητών, ΣΤ’ Δημοτικού και η έρευνα υλοποιήθηκε σε ένα σχολείο της Αθήνας. Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν ένα ερωτηματολόγιο προς την εκπαιδευτικό, το κοινωνιομετρικό τεστ και το ερωτηματολόγιο εκτίμησης των κοινωνικών δεξιοτήτων (SSRS-C).
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η υψηλή σχολική επίδοση έχει διττή ερμηνεία. Συγκεκριμένα, συνήθως οι πιο δημοφιλείς έχουν και υψηλότερη σχολική επίδοση αλλά μερικές φορές η υψηλή επίδοση μπορεί να οδηγεί σε ανταγωνιστικό πνεύμα και στην απόρριψη αυτού που τη σημειώνει. Οι άσχημες φήμες που διαδίδονται για κάποιο μαθητή αλλά και οι αρνητικά αναμενόμενες προσδοκίες παίρνουν τη μορφή των αυτοεκπληρούμενων προφητειών με αποτέλεσμα να επηρεάζουν το status του μαθητή. Τα στερεότυπα σε βάρος παιδιών που διαφοροποιούνται οδηγούν σε προκαταλήψεις και την απόρριψη όσων δεν μοιάζουν με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Το δυσλειτουργικό οικογενειακό περιβάλλον και οι συγκρουσιακές σχέσεις μεταξύ των γονιών ή/και μεταξύ των γονιών και των παιδιών οδηγούν σε ένα αντίστοιχο τρόπο αλληλεπίδρασης στις κοινωνικές σχέσεις των παιδιών με αποτέλεσμα να απορρίπτονται ως επιθυμητοί σύντροφοι. Τέλος, αναφορικά με τον βαθμό κοινωνικών δεξιοτήτων που κατέχει κάθε μαθητής, κατατάσσονται χαμηλά στην κοινωνική ιεραρχία της τάξης αυτοί που εκδηλώνουν χαμηλό επίπεδο κοινωνικών δεξιοτήτων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Κοινωνική θέση, φιλικές σχέσεις, σχολική επίδοση, ομοιότητα, οικογενειακό υπόβαθρο, κοινωνικές δεξιότητες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
101
Αριθμός σελίδων:
134
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Η κοινωνική αποδοχή και οι φιλικές σχέσεις των παιδιών στη σχολική τάξη Παράγοντες που καθορίζουν τη θέση ενός παιδιού σε μια ομάδα συνομηλίκων (1) (1).pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.