Μαθαίνω τη Δημοκρατία στο σχολείο: Αντιλήψεις διευθυντών/υποδιευθυντών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2866599 305 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική: Διδακτική - Προγράμματα Σπουδών
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-18
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Γεωργακοπούλου Αθανασία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Βασίλειος Πανταζής, Αν. Καθηγητής ,ΠΤΠΕ/ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Ιωάννης Βρεττός, Ομότιμος καθηγητής, ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μαθαίνω τη Δημοκρατία στο σχολείο: Αντιλήψεις διευθυντών/υποδιευθυντών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μαθαίνω τη Δημοκρατία στο σχολείο: Αντιλήψεις διευθυντών/υποδιευθυντών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Περίληψη:
Τα σύγχρονα Προγράμματα Σπουδών θέτουν ως γενικό σκοπό της εκπαίδευσης στην Ελλάδα την εξασφάλιση συνθηκών που επιτρέπουν στον/την μαθητή/τρια «να αναπτύξει μια προσωπικότητα υπεύθυνη, δημοκρατική και ελεύθερη». Παρά τις υπάρχουσες θεωρητικές προσεγγίσεις γύρω από το θέμα, οι έρευνες στο πεδίο αυτό είναι ελάχιστες. Ο βαθμός καλλιέργειας των ανωτέρω χαρακτηριστικών και οι τρόποι με τους οποίους επιτυγχάνεται μια εκπαίδευση με στόχο τον δημοκρατικό πολίτη αποτελούν παραμέτρους που ρυθμίζονται πέραν του εκπαιδευτικού συστήματος και από τα εκάστοτε πρόσωπα που «θέσει» διαθέτουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν ένα δημοκρατικό κλίμα στη σχολική μονάδα: κομβικής σημασίας λοιπόν αναδεικνύεται ο ρόλος των διευθυντών και των υποδιευθυντών. Η παρούσα αποτελεί μια ποιοτική έρευνα που έχει ως στόχο να ανιχνεύσει τις αντιλήψεις των στελεχών που διοικούν μια σχολική μονάδα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, γύρω από τους τρόπους με τους οποίους οι μαθητές μαθαίνουν στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα την έννοια της δημοκρατίας. Η έρευνα διεξήχθη κατά τους μήνες Ιανουάριο - Μάιο του 2017 με ημι-δομημένες συνεντεύξεις από σαράντα διευθυντές/υποδιευθυντές δημόσιων και ιδιωτικών δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων σε διάφορα προάστια πόλεων -όπως η Αθήνα και ο Βόλος- αλλά και νησιωτικών περιοχών όπως η Κέα, η Κάρπαθος και η Μυτιλήνη. Το απομαγνητοφωνημένο υλικό αναλύθηκε συστηματικά, σύμφωνα με τις αρχές της μεθόδου της ανάλυσης περιεχομένου. Σκιαγραφούνται έτσι οι αντιλήψεις των διευθυντών/υποδιευθυντών γύρω από το περιεχόμενο και το νόημα των πολιτικών σπουδών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, γύρω από την αναγκαιότητα ύπαρξης μαθητικών συμβουλίων ή άλλων μορφών αντιπροσώπευσης, από τον επιθυμητό βαθμό συμμετοχής των μαθητών στην λήψη αποφάσεων που αφορούν στην καθημερινότητα τους, από την σχέση της ηθικής διαπαιδαγώγησης με την δημοκρατική εκπαίδευση, αλλά και γύρω από τις προσπάθειες για δημιουργία συνθηκών παροχής ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση. Τέλος, σκιαγραφείται γλαφυρά η αντίληψη των διευθυντών/ υποδιευθυντών για τον τρόπο λειτουργίας μιας δημοκρατικής σχολικής μονάδας και για τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του διευθυντή/ υποδιευθυντή που συμβάλλει στη δημιουργία ενός δημοκρατικού κλίματος σε αυτήν. Τα ερευνητικά αποτελέσματα αναμένεται να συμβάλουν στην ευαισθητοποίηση των επιστημόνων της Αγωγής γύρω από την επάρκεια των υπαρχόντων ανθρώπινων και γνωστικών πόρων αλλά και των παρεχόμενων τρόπων και εκπαιδευτικών εργαλείων για την επίτευξη του σκοπού που αφορά στη διαμόρφωση των μελλοντικών δημοκρατικών πολιτών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
δημοκρατική εκπαίδευση, ενεργός πολιτότητα , ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
194
Αριθμός σελίδων:
423
ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο