Η αξιολόγηση της μεταρρύθμισης στην Π.Φ.Υ. στην Ελλάδα από την οπτική γωνία των χρηστών των υπηρεσιών υγείας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2866793 264 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Οργάνωση και Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-20
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Τσελεγγίδου Αικατερίνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δάφνη Καϊτελίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ
Αθηνά Καλοκαιρινού, Καθηγήτρια, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ
Μαριάννα Διομήδους, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η αξιολόγηση της μεταρρύθμισης στην Π.Φ.Υ. στην Ελλάδα από την οπτική γωνία των χρηστών των υπηρεσιών υγείας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η αξιολόγηση της μεταρρύθμισης στην Π.Φ.Υ. στην Ελλάδα από την οπτική γωνία των χρηστών των υπηρεσιών υγείας
Περίληψη:
Εισαγωγή: Τα τελευταία χρόνια η προσιτή, συνεχής, συντονισμένη, ποιοτική και ανθρωποκεντρική φροντίδα αποτελεί μια πρόκληση σε διεθνές επίπεδο, καθιστώντας την στροφή προς την Π.Φ.Υ. και την ενδυνάμωση του ρόλου της στο υγειονομικό σύστημα ως αναγκαία. Η κατανόηση της ποιότητας της παροχής υπηρεσιών υγείας, όπως την βιώνει ο ασθενής, αποτελεί βασική συνιστώσα της αξιολόγησης της ποιότητας της φροντίδας στην Π.Φ.Υ.
Σκοπός: Η αξιολόγηση της ανταποκρισιμότητας των υπηρεσιών Π.Φ.Υ., μέσω της αποτύπωσης των εμπειριών των χρηστών της.
Υλικό-Μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε συγχρονική μελέτη, η οποία έλαβε χώρα από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2018, στα Τακτικά Εξωτερικά Ιατρεία δημόσιου νοσοκομείου της Θεσσαλονίκης. Για την συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο, το οποίο προέκυψε από την πιλοτική μελέτη προς την ανάπτυξη ερωτηματολογίου για την καταγραφή των εμπειριών των ασθενών από τις δομές Π.Φ.Υ. των Καϊτελίδου, Οικονόμου,
Γαλάνη και συν. (2018). Κριτήρια ένταξης στην μελέτη ήταν η επιθυμία συμμετοχής, η επικοινωνία στα ελληνικά και η συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας.
Αποτελέσματα: Στην μελέτη συμπεριλήφθηκαν 200 άτομα, των οποίων η μέση ηλικία ήταν τα 42,1 έτη (SD=16,0).Το 68% των συμμετασχόντων στην μελέτη ήταν άνδρες και το 98,5% είχαν ελληνική υπηκοότητα. Το 52% ήταν απόφοιτοι ΑΕΙ/ΤΕΙ/Κάτοχοι Μεταπτυχιακού ή/και Διδακτορικού. Το ποσοστό των ανασφάλιστων ήταν 7,5%. Το 17% προσδιόρισε την υγεία του ως εξαιρετική, το 41% ως πολύ καλή. Το 2,5% είχε αναπηρία άνω του 67% και το 41,5% έπασχε από τουλάχιστον ένα χρόνιο νόσημα. Το 10% των συμμετασχόντων αποτελούσαν τους συχνούς χρήστες των υπηρεσιών, ενώ η πλειοψηφία (62,5%) πραγματοποίησαν την επίσκεψή τους στα Ε.Ι. του νοσοκομείου μετά από σύσταση του γιατρού. Το 58% των συμμετασχόντων έκλεισε ραντεβού για την επίσκεψη, κυρίως τηλεφωνικά (43,1%), και απευθείας με τον γιατρό (39,7%). Το 30% περίμενε λιγότερο από μια βδομάδα, για τον προγραμματισμό της επίσκεψης μέχρι την πραγματοποίησή της, και το 31,9% περίμενε περισσότερο από ένα μήνα. Το 49,5% περίμενε λιγότερο από 15 λεπτά για τις διοικητικές διαδικασίες, ενώ το 47% περίμενε περισσότερο από μία ώρα, από τη στιγμή που ολοκληρώθηκαν οι διοικητικές διαδικασίες μέχρι να τους δει ο γιατρός. Ακόμη, το 20,5% παραπέμφθηκε σε άλλον γιατρό ή υπηρεσία υγείας και η πλειοψηφία (68%) δήλωσε πως η
πληροφόρηση ήταν επαρκής. Σε κλίμακα 0-10, η μέση βαθμολογία σύστασης του γιατρού ήταν 8,22 (SD=1,9) και η μέση βαθμολογία σύστασης των τακτικών εξωτερικών ιατρείων ήταν 8,19 (SD=2,1). Η συνολική βαθμολογία αποτύπωσης των εμπειριών των ασθενών, σε κλίμακα 1-5, ήταν 3,92 (SD=0,57). Βρέθηκε πως η βαθμολογία σύστασης του γιατρού συσχετιζόταν θετικά με την ηλικία (p=0,011), την προσβασιμότητα (p=0,027) και την συνολική βαθμολογία αποτύπωσης των εμπειριών (p<0,001), ενώ υπήρχε αρνητική συσχέτιση με την ασφαλιστική κάλυψη του χρήστη (p=0,028). Η βαθμολογία σύστασης των εξωτερικών ιατρείων συσχετιζόταν θετικά με την συνολική βαθμολογία αποτύπωσης των εμπειριών των χρηστών (p<0,001)και τις διαστάσεις που αφορούσαν την προσβασιμότητα (p=0,012), την περιεκτικότητα της φροντίδας (p=0,032) και την ποιότητα της ιατρικής φροντίδας (p=0,008), ενώ υπήρχε αρνητική συσχέτιση με το εκπαιδευτικό επίπεδο (p=0,016) και τον χρόνο αναμονής για την εξέταση(p=0,035). Ειδικότερα, η αύξηση του χρόνου αναμονής για την εξέταση σχετιζόταν με μείωση της βαθμολογίας και των έξι διαστάσεων. Συγκεκριμένα, χρόνος αναμονής από την ολοκλήρωση των διοικητικών διαδικασιών έως την επίσκεψη (p<0,001), μαζί με την ηλικία (p=0,032), βρέθηκαν να έχουν
αρνητική σχέση με την συνολική βαθμολογία αποτύπωσης των εμπειριών των χρηστών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας.
Συμπεράσματα: Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε πως οι χρήστες είχαν αρνητικές εμπειρίες από τον χρόνο αναμονής του ραντεβού και της εξέτασης. Αντίθετα, ήταν ικανοποιημένοι από διαστάσεις που αφορούν τα χαρακτηριστικά της εγκατάστασης και την ιατρική φροντίδα, με περιθώρια ανάπτυξης πολιτικής για αύξηση της συμμετοχής του ασθενή στις αποφάσεις για την φροντίδα και την θεραπεία του.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Εμπειρίες, Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, Εξωτερικά Ιατρεία, Ποιότητα, Αξιολόγηση ποιότητας
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
100
Αριθμός σελίδων:
124
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Μεταπτυχιακή Εργασία Κατερίνα Τσελεγγίδου.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.