Die Bedeutung der Lerneridentität im Grammatikunterricht

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2866927 114 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-03-22
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Κανελλά Κατερίνα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Βηδενμάιερ Δάφνη (Επιβλέπουσα) Αναπλ. Καθηγήτρια Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ
Τσόκογλου Αγγελική (Συμβουλευτική και Εξεταστική επιτροπή) Αναπλ. Καθηγήτρια Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ
Μπαλάση Ευδοκία (Συμβουλευτική και Εξεταστική επιτροπή) Αναπλ. Καθηγήτρια Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ
Μπατσαλιά Φρειδερίκη (Εξεταστική επιτροπή) Καθηγήτρια Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ
Χρύσου Μάριος (Εξεταστική επιτροπή) Αναπλ. Καθηγητής Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ
Theisen Joachim (Εξεταστική επιτροπή) Επ. Καθηγητής Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ
Αλεξανδρή Χριστίνα (Εξεταστική επιτροπή) Αναπλ. Καθηγήτρια Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Die Bedeutung der Lerneridentität im Grammatikunterricht
Γλώσσες διατριβής:
Γερμανικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η σημασία της ταυτότητας του μαθητή στο μάθημα της γραμματικής
Περίληψη:
Η παρούσα διατριβή πραγματεύεται την μετάδοση της Γραμματικής στα πλαίσια του μαθήματος της Γερμανικής ως ξένης γλώσσας στο ελληνικό γυμνάσιο το όποιο αποτελείται από μαθητές με ανομοιογενή χαρακτηριστικά όσον αφορά τις προϋποθέσεις της μάθησης και την γλωσσική τους ικανότητα. Η συγκεκριμένη έρευνα πραγματοποιείται σε δύο σχολεία της Αθήνας σε μαθητές της τρίτης τάξης του γυμνασίου.Για την αντιμετώπιση των χαρακτηριστικών ετερογένειας των μαθητών μέσα στην τάξη εισάγεται η έννοια της εσωτερικής διαφοροποίησης του μαθήματος (Innere Differenzierung/Binnendifferenzierung), η όποια προτείνεται ως διδακτική λύση για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων παραγόντων ετερογένειας των μαθητών.Κύριος στόχος της έρευνας είναι να αποδειχτεί στην πράξη ότι με την εισαγωγή της εσωτερικής διαφοροποίησης στο ενιαίο (μετωπικό) μάθημα της γερμανικής γραμματικής που στηρίζεται στην επικοινωνιακή μέθοδο μπορεί να διδαχτεί με επιτυχία η γραμματική σε όλους τους μαθητές. Το επίκεντρο του ερευνητικού στόχου είναι ο ορισμός της „ταυτότητας“ του μαθητή η οποία αποτελείται από τις γλωσσικές του ικανότητες σε συνδυασμό με τις διαφορετικές στρατηγικές μάθησης που ο ίδιος χρησιμοποιεί στο μάθημα των γερμανικών. Με βάση την ταυτότητα του μαθητή και συγκεκριμένων παραγόντων ετερογένειας του, όπως ο μαθησιακός τύπος του, το μαθησιακό στιλ, το φύλο και η ικανότητα απομνημόνευσης του, λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα για την επίτευξη του στόχου της συγκεκριμένης έρευνας. Η έρευνα χωρίζεται σε δύο κατευθύνσεις: σε μια αποτελεσματική διδακτική πρακτική των δίπτωτων προθέσεων (Wechselpräpositionen)-ένα γερμανικό γραμματικό φαινόμενο που μπορεί να προκαλέσει δυσκολία σε Έλληνες μαθητές- με βάση την εσωτερική διαφοροποίηση και σε επιστημονικά αποτελέσματα μέτρησης με τη βοήθεια διαφόρων επιστημονικών οργάνων (ερωτηματολόγια, τεστ ελέγχου επίδοσης και στατιστική ανάλυση). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα και τις επιστημονικές μετρήσεις αποδεικνύεται στην πράξη ότι η εσωτερική διαφοροποίηση είναι άκρως αποτελεσματική για όλους τους εξεταζόμενους παράγοντες ετερογένειας των μαθητών καθώς οι επιδόσεις τους στο μάθημα της γραμματικής ανεβαίνει κατακόρυφα.Η έρευνα καταλήγει επίσης σε προτάσεις διαφοροποιημένου διδακτικού υλικού και σε ένα διδακτικό σενάριο μέσα στα πλαίσια της σεναριακής διδακτικής, η οποία είναι μια καινοτόμος μορφή διδασκαλίας για την αποτελεσματική προώθηση των γλωσσικών και κοινωνικών δεξιοτήτων στο ξενόγλωσσο μάθημα. Το νέο διδακτικό υλικό εσωτερικής διαφοροποίησης μπορεί να ενσωματωθεί μέσα στα πλαίσια του μαθήματος της γερμανικής ως ξένης γλώσσας στα σχολεία έτσι ώστε η ετερογένεια στις τάξεις και οι ιδιαίτερες ατομικές διαφορές να μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Μετάδοση της γραμματικής στο ξενόγλωσσο μάθημα, Ταυτότητα του μαθητή, Διδασκαλία δίπτωτων προθέσεων στα γερμανικά, Εσωτερική διαφοροποίηση, Ετερογένεια στην τάξη, Αυτονομία στο μάθημα, Μαθησιακά κίνητρα, Διδασκαλία της γερμανικής γραμματικής, Στρατηγικές μάθησης, Μαθησιακός τύπος, Μαθησιακό στυλ, Σεναριακή διδακτική
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
357
Αριθμός σελίδων:
384
DOKTORARBEIT-KATERINA KANELLA.pdf (10 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο