Ο ρόλος της διαπολιτισμικής ετοιμότητας των εκπαιδευτικών στη δημιουργία ενός θετικού ψυχολογικού κλίματος σε μεικτές πολιτισμικά τάξεις

Διπλωματική Εργασία uoadl:2867365 546 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-04-02
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Ασημακοπούλου Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Πολυχρόνη Φωτεινή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Μηλίγκου Ευανθία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Λιανός Παναγιώτης, Διδάκτωρ, Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο ρόλος της διαπολιτισμικής ετοιμότητας των εκπαιδευτικών στη δημιουργία ενός θετικού ψυχολογικού κλίματος σε μεικτές πολιτισμικά τάξεις
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο ρόλος της διαπολιτισμικής ετοιμότητας των εκπαιδευτικών στη δημιουργία ενός θετικού ψυχολογικού κλίματος σε μεικτές πολιτισμικά τάξεις
Περίληψη:
Οι μετακινήσεις των πληθυσμών στη σύγχρονη εποχή, επέφεραν αναμόρφωση στη σύνθεση της κοινωνίας και την κατέστησαν πολυπολιτισμική. Η νέα κοινωνική πραγματικότητα δημιούργησε ποικίλες απαιτήσεις, καθώς προέκυψε η αναγκαιότητα κατανόησης της διαφορετικότητας και των προβλημάτων που δημιουργεί, της ανάπτυξης του σεβασμού προς την πολιτισμική ετερότητα, αλλά και της αρμονικής συνύπαρξης μεταξύ των διαφορετικών εθνοπολιτισμικών ομάδων. Η νέα πολιτισμική πραγματικότητα, επέβαλε την ανάγκη του επαναπροσδιορισμού της εκπαίδευσης και του αναπροσανατολισμού του σχολείου. Τα νέα κοινωνικά δεδομένα ανέδειξαν καινούριους όρους όπως «πολυπολιτισμικότητα», «διαπολιτισμικότητα», «διαπολιτισμική εκπαίδευση», «διαπολιτισμική ψυχολογία», «διαπολιτισμική ετοιμότητα», «διαπολιτισμική επάρκεια». Σε αυτό το πλαίσιο, ενδιαφέρον παρουσιάζει η διαπολιτισμική επάρκεια και ετοιμότητα του σημερινού εκπαιδευτικού, καθώς και το διαμορφούμενο ψυχολογικό κλίμα, τα οποία επηρεάζουν την επίδοση των μαθητών, δημιουργούν κίνητρα και αξίες και, ωθούν τους μαθητές στην άσκηση των κοινωνικογνωστικών δεξιοτήτων τους, καθιστώντας τους παράλληλα ενεργούς και κριτικά σκεπτόμενους πολίτες με απώτερο σκοπό την κατανόηση και συνεργασία μεταξύ των λαών. Η παρούσα εργασία μελετάει τον ρόλο της διαπολιτισμικής ετοιμότητας των εκπαιδευτικών στη δημιουργία ενός θετικού ψυχολογικού κλίματος σε μεικτές πολιτισμικά τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Εξετάζει κατά πόσο η διαπολιτισμική ετοιμότητα του εκπαιδευτικού επηρεάζει τις πέντε βασικές διαστάσεις του ψυχολογικού κλίματος της τάξης: «Τάξη- οργάνωση», «διένεξη», «δυσκολία», «ανταγωνιστικότητα» και «συνεκτικότητα». Η συλλογή δεδομένων έγινε με τη χρήση ερωτηματολογίου που δόθηκε σε εκπαιδευτικούς όλων των τάξεων και των ειδικοτήτων. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε πως υπάρχει συνάφεια ανάμεσα στη διαπολιτισμική ετοιμότητα και εμπειρία των εκπαιδευτικών και στο θετικό κλίμα της τάξης. Επίσης, φάνηκε πως στα σχολεία με έντονο πολυπολιτισμικό μαθητικό δυναμικό η δυσκολία των μαθητών σε μαθησιακό επίπεδο παρουσιάζεται μεγαλύτερη συγκριτικά με τη δυσκολία των μαθητών που φοιτούν σε σχολεία με μικρότερα ποσοστά αλλόγλωσσων μαθητών. Επιπρόσθετα, συζητείται η σημασία της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης για την απόκτηση διαπολιτισμικής ετοιμότητας από πλευράς των εκπαιδευτικών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
πολυπολιτισμικότητα, διαπολιτισμική εκπαίδευση, διαπολιτισμική επάρκεια, διαπολιτισμική ετοιμότητα, θετικό ψυχολογικό κλίμα τάξης
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
118
Αριθμός σελίδων:
136
Διπλωματική_Ασημακοπούλου_Ελένη.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο