Η αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία της Γλώσσας και τη βελτίωση του γραπτού λόγου των μαθητών. Μια μελέτη περίπτωσης στη σχολική τάξη

Διπλωματική Εργασία uoadl:2867592 347 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πληροφορική στην Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-04-11
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Γιοβά Κωνσταντίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αγγελική Βουδούρη, Καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Γεώργιος Κουτρομάνος, Επικ. Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Γεώργιος Μπαραλής, Αναπλ. Καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία της Γλώσσας και τη βελτίωση του γραπτού λόγου των μαθητών. Μια μελέτη περίπτωσης στη σχολική τάξη
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία της Γλώσσας και τη βελτίωση του γραπτού λόγου των μαθητών. Μια μελέτη περίπτωσης στη σχολική τάξη
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να εξετάσει την επίδραση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στη βελτίωση του γραπτού λόγου των μαθητών. Τα κύρια ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν αφορούν τη γνωστική επίδοση πριν και μετά τη διδασκαλία με τη χρήση των ΤΠΕ και την επίδρασή τους στη φαντασία των μαθητών. Πρόκειται για μία έρευνα μελέτης περίπτωσης, της οποίας το δείγμα ήταν 20 μαθητές της Στ΄ τάξης δημοτικού σχολείου. Στην έρευνα αυτή εφαρμόστηκε συγκεκριμένη μεθοδολογία. Αρχικά, οι μαθητές έγραψαν ένα σύντομο κείμενο το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως διαγνωστικό τεστ προκειμένου να φανεί το γνωστικό τους επίπεδο όσον αφορά την ανάπτυξη κειμένων. Κατόπιν, ήρθαν σε επαφή με ένα συγκεκριμένο ψηφιακό περιβάλλον το οποίο δημιουργήθηκε για τις ανάγκες του μαθήματος και αφορούσε τα κειμενικά είδη και συγκεκριμένα αυτό της αφήγησης που αποτελούσε και το αντικείμενο της διδασκαλίας. Μετά τη διδακτική παρέμβαση έγραψαν αφηγηματικά κείμενα. Από την ανάλυση των γραπτών προκύπτει ότι χρήση του ψηφιακού υλικού κατά τη μαθησιακή διαδικασία οδηγεί στη βελτίωση της γνωστικής επίδοσης και στην εμβάθυνση της γνώσης. Οι μαθητές φαίνεται ότι έχουν καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα μετά την αλληλεπίδρασή τους με το ψηφιακό υλικό όσον αφορά τη δομή και το περιεχόμενο των αφηγηματικών κειμένων τους, καθώς και τη χρήση της γλώσσας. Επιπρόσθετα, διαπιστώνεται ότι η διδακτική παρέμβαση με τη χρήση των νέων τεχνολογιών βοηθάει και στην καλλιέργεια της φαντασίας και της δημιουργικής σκέψης, καθώς οι μαθητές αναπτύσσουν πλούσιες ιδέες, όπως προκύπτει από τις εκθέσεις τους. Τα αποτελέσματα αυτά έρχονται σε συμφωνία με προηγούμενες μελέτες που έχουν γίνει καταδεικνύοντας την προστιθέμενη αξία των ΤΠΕ στο πεδίο της παραγωγής γραπτού λόγου με τη διδασκαλία των κατάλληλων μηχανισμών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ), παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ στο σχολείο, βασικές αρχές της διδακτικής της Γλώσσας, εφαρμογές των ΤΠΕ στη διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων, μάθηση μέσα από προσομοιώσεις και διαδραστικά περιβάλλοντα
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
120
Αριθμός σελίδων:
90
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ-ΓΙΟΒΑ.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.