Εμπειρίες και αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την εισαγωγή και φοίτηση παιδιών προσφύγων στα σχολεία: μια ποιοτική διερεύνηση

Διπλωματική Εργασία uoadl:2872988 373 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-05-17
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Βουτσινά Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φιλία Ίσαρη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Τμήμα ΦΠΨ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Πέτρος Ρούσσος, Αναπληρωτής Καθηγητής Γνωστικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Διευθυντής του Εργαστηρίου Πειραματικής Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Ασημίνα Ράλλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εξελικτικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εμπειρίες και αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την εισαγωγή και φοίτηση παιδιών προσφύγων στα σχολεία: μια ποιοτική διερεύνηση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εμπειρίες και αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την εισαγωγή και φοίτηση παιδιών προσφύγων στα σχολεία: μια ποιοτική διερεύνηση
Περίληψη:
Η έρευνα αυτή είχε στόχο τη διερεύνηση των εμπειριών και αντιλήψεων εννέα εκπαιδευτικών από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση για την πρόσφατη εισαγωγή και φοίτηση παιδιών προσφύγων από προσωρινούς καταυλισμούς στα γενικά σχολεία της χώρας. Οι εκπαιδευτικοί κατέχουν κεντρικό ρόλο στην υποδοχή και ένταξη των εν λόγω παιδιών στο σχολείο, καθώς και στη γενικότερη υποστήριξη τους σε γνωστικό-συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο και έτσι, η διερεύνηση των απόψεων τους για αυτό το ζήτημα κρίνεται πολύ σημαντική και μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση των γνώσεων μας για βελτίωση των συνθηκών. Για τη διεξαγωγή αυτής της έρευνας επιλέχθηκε η ποιοτική μεθοδολογία, με τη χρήση ημι-δομημένων συνεντεύξεων και όλοι οι συμμετέχοντες είχαν άμεση εμπειρία με τα παιδιά αυτά, καθώς εργάζονταν σε σχολεία τα οποία είχαν υποδεχτεί παιδιά από προσωρινά καταλύματα διαμονής. Από τη θεματική ανάλυση των συνεντεύξεων φάνηκε ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί τάσσονταν υπέρ της ένταξης, αρκετοί όμως ανέφεραν και τα διάφορα προβλήματα που υπάρχουν, όπως τις δυσκολίες γλώσσας και κοινωνικοποίησης, την έλλειψη εκπαίδευσης και κατάλληλης ενημέρωσης των ίδιων για τη διδασκαλία των παιδιών προσφύγων, την «προχειρότητα» με την οποία φαίνεται τα παιδιά αυτά να εντάσσονται στην τάξη, την έλλειψη γνώσεων για το ιστορικό και τις ατομικές τους ανάγκες, την «προσωρινότητα» της παραμονής των παιδιών στη χώρα και διάφορα άλλα, που τους κάνουν να αναρωτιούνται εάν όλη αυτή η προσπάθεια ένταξης βοηθάει πράγματι τα εν λόγω παιδιά. Οι συμμετέχοντες αναφέρθηκαν και στο είδος της σχέσης που θεωρούν ότι έχουν με αυτά τα παιδιά και στα συναισθήματα απέναντι τους, με κυρίαρχη την ενσυναίσθηση και την επιθυμία να τα βοηθήσουν όσο μπορούν ως προς τη δύσκολη κατάσταση τους. Από τα ευρήματα της παρούσας έρευνας, φαίνεται να υπάρχει μεγάλη ανάγκη αναπροσαρμογής του παρόντος συστήματος υποστήριξης των παιδιών προσφύγων στο σχολείο και η ανάγκη για ένα πιο ξεκάθαρο σχέδιο δράσης για τους εκπαιδευτικούς. Οι συμμετέχοντες αναφέρθηκαν και σε παράγοντες που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν βοηθητικά ως προς την ένταξη και είχαν πολλές και ενδιαφέρουσες προτάσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στο σχεδιασμό αποτελεσματικότερων προγραμμάτων ένταξης, αλλά και για την υλοποίηση πιο στοχευμένων παρεμβάσεων στη σχολική κοινότητα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Πρόσφυγες, παιδιά, εκπαίδευση, ένταξη, εκπαιδευτικοί, απόψεις, εμπειρίες
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
48
Αριθμός σελίδων:
89
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΤΕΛΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΣΕΠΤΕΜΒΡΗΣ 2018.pdf
781 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.