Deutsch als Fremdsprache für Lerner aus anderen Kulturkreisen. Interkulturelle Didaktik und Lehreridentität als Mittel zur Überbrückung von pragmatischen Differenzen im DaF-Unterricht

Διπλωματική Εργασία uoadl:2873002 135 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Γλωσσολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-05-07
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Μουτάφη Σοφία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Επιβλέποντας Καθηγητής: Φρειδερίκη Μπατσαλιά, Καθηγήτρια, Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Συνεπιβλέποντες Καθηγητές: Δάφνη Βηδενμάιερ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια,Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Μάριος Χρύσου, Αναπληρωτής Καθηγητής ,Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Deutsch als Fremdsprache für Lerner aus anderen Kulturkreisen. Interkulturelle Didaktik und Lehreridentität als Mittel zur Überbrückung von pragmatischen Differenzen im DaF-Unterricht
Γλώσσες εργασίας:
Γερμανικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Γερμανικά ως ξένη Γλώσσα για μαθητές από διαφορέτικους πολιτιστικούς κύκλους. Διαπολιτιστική Διδακτική και η ταυτότητα του δασκάλου ως μέσο για την εξισορρόπηση πραγματολογικών διαφορών στο μάθημα των Γερμανικών ως ξένη γλώσσα.
Περίληψη:
Η κατάκτηση ενός νέου γλωσσικού κόσμου είναι συνδεδεμένη με πολλούς παράγοντες, εφόσον κάθε μαθησιακή διαδικασία είναι μοναδική. Στα πλαίσια των διαπολιτιστικών, παγκοσμιοποιημένων κοινωνιών θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν τόσο η διαφορετικότητα των μαθητών και η ετερογένεια των τάξεων, όσο και η ταυτότητα του δασκάλου, για να διαμορφώνεται πιο αποτελεσματικά η μαθησιακή και η διδακτική διαδικασία. Για αυτό το σκοπό πρέπει να συμπεριλαμβάνονται και διαφορετικοί, πραγματολογικοί, πολιτιστικοί, κοινωνιογλωσσολογικοί και ψυχογλωσσολογικοί παράγοντες, οι οποίοι προκύπτουν στην διδακτική πραγματικότητα, ώστε να προωθούνται οι διαπολιτιστικές ικανότητες στη νέα ξένη γλώσσα, τόσο στο σχεδιασμό του μαθήματος, όσο και στην επιλογή των διδακτικών εγχειριδίων. Στους μάθητες θα πρέπει να παρέχεται το κατάλληλο μέσο, το οποίο καθιστά δυνατή τη πρόσβαση στο νέο γλωσσικό κόσμο, ώστε να διευκολύνεται και να προωθείται η επικοινωνία στη διδασκόμενη γλώσσα στα πλαίσια του μεταδιδόμενου πολιτισμού. Στόχος της διπλωμάτικης είναι η έρευνα των παρακάτω ερωτημάτων:
• Ποιό ρόλο παίζει η μετάδοση και ανάπτυξη διαπολιτιστικής κατανόησης στη μαθησιακή διαδικασία, έτσι ώστε οι μαθητές να αντιλαμβάνονται πιο αποτελεσματικά νέα μαθησιακά περιεχόμενα και πραγματολογικές διαφορές.
• Ποιο ρόλο παίζει ο δάσκαλος και δική του ταυτότητα και πολιτιστικό υπόβαθρο στην μετάδοση μαθησιακών κόσμων, όπως και οι δικές του πραγματολογικές γνώσεις τόσο για το δικό του, όσο και για τον διδασκόμενο γλωσσικό κόσμο , γεγονός το οποίο θέτει τη μαθησιακή διαδικασία σε μια πολυδιάστατη αναλογία και προωθεί τη διαπολιτιστική αντίληψη των μαθητών.
• Πώς υπάρχοντα διδακτικά εγχειρίδια προβάλλουν και ενσωματώνουν τις πολιτιστικές διαφορές και πώς ο δάσκαλος αντιμετώπιζει αυτό το γεγονος, για να επηρεάσει θετικά και δραστικά τη μαθησιακή κατάσταση.
Για την έρευνα του τρόπου, πώς τα διδακτικά εγχειρίδια ανάλογα με την ηλικία και το επίπεδο των μαθητευόμενων αντιμετωπίζουν πραγματολογικές και πολιτιστικές διαφορές και πώς τις μεταδίδουν στη διδακτική διαδικασία, παρουσιάζονται, συγκρίνονται και αναλύονται διδακτικά εγχειρίδια για ενήλικες και για παιδιά και εφήβους. Με αυτό τον τρόπο εξετάζεται , πώς αυτά ενσωματώνουν και πώς μπορούν τελικά να ενσωματωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία, τα διαφορετικά πολιτιστικά υπόβαθρα, τα οποία υπεισέρχονται σε αυτή μέσω των ταυτοτήτων των μαθητών, του δασκάλου και του διδασκόμενου πολιτιστικού κόσμου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Διδακτική, Γλωσσολογία, Κοινωνιογλωσσολογία, Ψυχογλωσσολογία, Πραγματολογία, Διαπολιτιστική Εκπαίδευση, πραγματολογικές διαφορές, Ταυτότητα δασκάλου, κοινωνιογλωσσολογικες και ψυχογλωσσολογικές ικανότητες, ετερογένεια, διαπολιτιστικές διαφορές, διδακτικά εγχειρίδια, διδακτικά σενάρια
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
194
Αριθμός σελίδων:
228

DIPLOMARBEIT-TELIKH.pdf
6 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.