Σύγκριση των επιδράσεων της έκθεσης σε Όζον στο αναπνευστικό σύστημα των παιδιών με χρήση διαφορετικών δεικτών έκθεσης στο πλαίσιο της μελέτης RESPOZE

Διπλωματική Εργασία uoadl:2873439 317 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Βιοστατιστική
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-05-15
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Μπαλάνος Θεοφάνης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κλέα Κατσουγιάννη, Καθηγήτρια, Ιατρική, ΕΚΠΑ
Ευαγγελία Σαμόλη, Καθηγήτρια, Ιατρική, ΕΚΠΑ
Κωνσταντίνα Δημακοπούλου, Μεταδιδάκτορας, Ιατρική, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Σύγκριση των επιδράσεων της έκθεσης σε Όζον στο αναπνευστικό σύστημα των παιδιών με χρήση διαφορετικών δεικτών έκθεσης στο πλαίσιο της μελέτης RESPOZE
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Σύγκριση των επιδράσεων της έκθεσης σε Όζον στο αναπνευστικό σύστημα των παιδιών με χρήση διαφορετικών δεικτών έκθεσης στο πλαίσιο της μελέτης RESPOZE
Περίληψη:
Εισαγωγή: Αποτελέσματα πρόσφατων μελετών τεκμηριώνουν τις επιδράσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης (κυρίως της σωματιδιακής) στην υγεία. Ωστόσο, υπάρχει η ανάγκη διερεύνησης των επιδράσεων των αέριων ρύπων, κυρίως του όζοντος (Ο3), σε ευαίσθητες ομάδες, με εκτίμηση της προσωπικής έκθεσης.
Σκοπός: Ο σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας ήταν η αξιολόγηση του μοντέλου χρήσης γης και η σύγκρισή του με 2 άλλες μεθόδους προσδιορισμού της έκθεσης καθώς και η χρησιμότητά του στη διερεύνηση της βραχυχρόνιας και μακροχρόνιας εξατομικευμένης έκθεσης σε O3 στο αναπνευστικό σύστημα των παιδιών σχολικής ηλικίας, στο πλαίσιο της μελέτης RESPOZE.
Υλικό και Μέθοδος: Στην επιδημιολογική μελέτη RESPOZE (RESpiratory effects of OZone Exposure in children) παρακολουθήθηκαν εντατικά 97 μαθητές Ε' Δημοτικού δημοσίων σχολείων μόνιμοι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας για 35 ημέρες σε συνολική διάρκεια 5 εβδομάδων, και συλλέχθηκαν ημερήσια δεδομένα μέγιστης εκπνευστικής ροής (PEF) με φορητά ροόμετρα, οι εβδομαδιαίες μετρήσεις σπιρομετρήσεων, της ταχέως εκπνεόμενης ζωτικής χωρητικότητας (FVC) και τoυ ταχέως εκπνεόμενου όγκου αέρα στο πρώτο δευτερόλεπτο (FEV1), καθώς και η ημερήσια εμφάνιση αναπνευστικών συμπτωμάτων. Δείκτης εκτίμησης της εξατομικευμένης έκθεσης των παιδιών σε Ο3 στη διεύθυνση κατοικίας τους, αποτέλεσαν οι μετρήσεις Ο3 από τον κοντινότερο σταθμό μέτρησης του ΥΠΕΚΑ, οι εκτιμήσεις των συγκεντρώσεων όζοντος από χωρο-χρονικό μοντέλο χρήσης γης που αναπτύχθηκε για την ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και οι εκτιμήσεις από μοντέλο διάχυσης χημικού μετασχηματισμού.
Ως δείκτες της αναπνευστικής λειτουργίας των παιδιών χρησιμοποιήθηκαν οι μετρήσεις PEF, FVC και FEV1. Επίσης, μελετήθηκαν τα αυτο-αναφερόμενα συμπτώματα και συγκεκριμένα ο βήχας, το συνάχι/βουλωμένη μύτη, το οποιοδήποτε σύμπτωμα (παρουσία ή απουσία συμπτώματος) και τα δεδομένα για τις απουσίες από το σχολείο (απουσία ή όχι απουσία από το σχολείο τουλάχιστον μία φορά κατά τη διάρκεια της μελέτης). Για την προσαρμογή πιθανών συγχυτικών επιδράσεων χρησιμοποιήθηκαν ατομικά δεδομένα που συλλέχθηκαν από εκτενή ερωτηματολόγια. Η διερεύνηση των βραχυχρόνιων και μακροχρόνιων επιδράσεων του Ο3 έγινε με εφαρμογή μοντέλων μικτών επιδράσεων και πολλαπλής γραμμικής παλινδρόμησης, αντίστοιχα.
Αποτελέσματα: Βρέθηκε επιβαρυντική και στατιστικά σημαντική σχέση μεταξύ της βραχυχρόνιας έκθεσης στο O3 , εκτιμώμενο από μετρήσεις από τον κοντινότερο σταθμό του ΥΠΕΚΑ, και των οποιοδήποτε σύμπτωμα, ρινική συμφόρηση και βήχα (σχετικός λόγος (ΣΛ) 1.09, 95% ΔΕ: 1.01, 1.18, 1.14, 95% ΔΕ: 1.03, 1.22 και 1.11, 95% ΔΕ: 1.01, 1.22 αντίστοιχα, για 10μg/m3 αύξηση στο O3). Δεν παρατηρήθηκε σχέση με τις μετρήσεις PEF και τους δείκτες FVC και FEV1 σε σχέση με τη βραχυχρόνια αλλά και μακροχρόνια έκθεση σε O3. Η σχέση της απουσίας από το σχολείο και της μακροχρόνιας έκθεσης στο O3 βρέθηκε επιβαρυντική και στατιστικά σημαντική, όσον αφορά τις εκτιμήσεις Ο3 από το χωρο-χρονικό μοντέλο χρήσης γης. Ενδεικτικά, για κάθε 10μg/m3 άνοδο στα επίπεδα O3
είναι 32% πιο πιθανό κάποιος μαθητής να απουσιάζει από το σχολείο.
Συμπεράσματα: Η ημερήσια έκθεση σε Ο3 συσχετίζεται με αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης οποιουδήποτε συμπτώματος, ρινικής συμφόρησης και βήχα. Επίσης, η μακροχρόνια έκθεση σε Ο3 συσχετίζεται με αυξημένη πιθανότητα απουσίας από το σχολείο. Από τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης προκύπτουν ενδείξεις για επιβαρυντική επίδραση της έκθεσης σε O3 στην αναπνευστική λειτουργία των παιδιών, οι οποίες χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Όζον, Παιδιά, Αναπνευστικό σύστημα, Υγεία, Επιδράσεις
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
114
Αριθμός σελίδων:
105
Balanos Theofanis Master.pdf (716 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο