Διαπολιτισμική εκπαίδευση και παραμύθι: Διδακτική πρόταση φιλαναγνωσίας με κεντρικό θέμα το παραμύθι της Σταχτοπούτας σε διάφορες εθνικές παραλλαγές

Διπλωματική Εργασία uoadl:2875267 96 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ανάγνωση, Φιλαναγνωσία και εκπαιδευτικό υλικό
Βιβλιοθήκη της Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-05-30
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Αθανασοπούλου Ιωάννα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Καλογήρου Τζίνα, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Σχολή Επιστημών της Αγωγής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Μαλαφάντης Κωνσταντίνος, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Σχολή Επιστημών της Αγωγής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Γαλανάκη Ευαγγελία,Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Σχολή Επιστημών της Αγωγής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διαπολιτισμική εκπαίδευση και παραμύθι: Διδακτική πρόταση φιλαναγνωσίας με κεντρικό θέμα το παραμύθι της Σταχτοπούτας σε διάφορες εθνικές παραλλαγές
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διαπολιτισμική εκπαίδευση και παραμύθι: Διδακτική πρόταση φιλαναγνωσίας με κεντρικό θέμα το παραμύθι της Σταχτοπούτας σε διάφορες εθνικές παραλλαγές
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία επεξεργάζεται το θέμα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και της προώθησης αυτής μέσω του παραμυθιού. Εφόσον η πολυπολιτισμικότητα των σύγχρονων κοινωνιών είναι πλέον δεδομένη, καθίσταται σαφές ότι η αποδοχή της διαφορετικότητας πρέπει να είναι οικουμενική και πανανθρώπινη. Για το λόγο αυτό, το σχολείο ως βασικός κοινωνικός φορέας καλείται να συμμετέχει δυναμικά στην καλλιέργεια της διαπολιτισμικής συνείδησης και να προωθεί με κάθε τρόπο την αποδοχή των ξένων μαθητών. Σημαντικό μέσο σε αυτή την προσπάθεια είναι η λογοτεχνία. Παρόλο που δεν αποτελεί ξεχωριστό μάθημα στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Δημοτικού σχολείου, αποτελεί ισχυρό όπλο του σύγχρονου εκπαιδευτικού στην προσπάθειά του να προωθήσει τη διαπολιτισμική εκπαίδευση στη σχολική τάξη. Η διαπολιτισμική της αξία είναι τόσο μεγάλη, ώστε οι σύγχρονοι μελετητές να κάνουν λόγο για τον όρο «διαπολιτισμική λογοτεχνία», η αξιοποίηση της οποίας φαίνεται να διαθέτει σημαντικά οφέλη στην παρούσα εκπαιδευτική πραγματικότητα. Επιπλέον, ως είδος της παραδοσιακής λαϊκής λογοτεχνίας, το παραμύθι φαίνεται να αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για την καλλιέργεια της διαπολιτισμικής συνείδησης στους μαθητές κάθε ηλικίας. Στην παρούσα εργασία εξετάζεται το παραμύθι της Σταχτοπούτας σε διάφορες ελληνικές και ξένες εθνικές παραλλαγές, ενώ σχολιάζονται ορισμένα μοτίβα που παρατηρούνται σε πολλές από αυτές με μεγάλη συμβολική αξία. Στο τελευταίο μέρος της εργασίας προτείνεται ένα εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο βασίζεται στο παραμύθι της Σταχτοπούτας και την συγκριτική θεώρηση διάφορων παραλλαγών του. Απώτερος σκοπός αυτής της πρότασης είναι η προώθηση της φιλαναγνωσίας αλλά και η καλλιέργεια της διαπολιτισμικής συνείδησης σε παιδιά της Γ’ Δημοτικού. Έτσι, ποικίλες και πολυθεματικές δημιουργικές δραστηριότητες που εξυπηρετούν αυτούς τους δύο σημαντικούς σκοπούς παρουσιάζονται και το υλικό παρατίθεται έτοιμο προς χρήση για τον εκπαιδευτικό.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Διαπολιτισμική εκπαίδευση, Διαπολιτισμική λογοτεχνία, Παραμύθι, Σταχτοπούτα, Φιλαναγνωσία, Εκπαιδευτικό Υλικό Δημοτικού
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
85
Αριθμός σελίδων:
180
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ_ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΙΩΑΝΝΑ_τελικό.pdf (6 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο