Ο ρόλος της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Διπλωματική Εργασία uoadl:2875588 369 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική: Διδακτική - Προγράμματα Σπουδών
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-06-05
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Τσούτσου Δέσποινα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Επιβλέπων: Σταύρου Νεκτάριος, Επίκ. Καθηγητής Σ.Ε.Φ.Α.Α./Ε.Κ.Π.Α.
Μέλη: Μπαμπάλης Θωμάς, Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε./Ε.Κ.Π.Α.
Τσώλη Κωνσταντίνα, Επίκ. Καθηγήτρια Π.Τ.Δ.Ε./Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο ρόλος της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο ρόλος της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Περίληψη:
Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία αποτελεί τη διδακτική έκφραση της προβληματικής του «νέου» σχολείου, το οποίο θα επιδιώξει να αναπτύξει ολοκληρωμένους και αυτόνομους δημοκρατικούς πολίτες, χρησιμοποιώντας εναλλακτικές και καινοτόμες διδασκαλίες. Η παρούσα εργασία εστιάζει στη μελέτη της επίδρασης της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου διδασκαλίας, πρακτικά μιας μεθόδου που επιδιώκει τη διδασκαλία των μαθητών με τη μορφή των ομάδων στο σχολικό κλίμα της τάξης. Ειδικότερα, σκοπός της εργασίας είναι να εξετάσει την επίδραση της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου διδασκαλίας στη διαμόρφωση του κλίματος σχολικής τάξης σε μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στη μελέτη έλαβαν μέρος συνολικά σαράντα ένας/μία (41) μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ειδικότερα, είκοσι ένας/μία (21) μαθητές/τριες αποτέλεσαν την ομαδοσυνεργατική ομάδα διδασκαλίας – πειραματική ομάδα, ενώ είκοσι (20) μαθητές/τριες συγκρότησαν την ομάδα της παραδοσιακής διδασκαλίας – ομάδα ελέγχου. Οι μαθητές συμπλήρωσαν την Κλίμακα Μέτρησης της Ζωής στη Σχολική Τάξη και το Ερωτηματολόγιο Γενικού Άγχους Προδιάθεσης. Η πραγματοποίηση του προγράμματος παρέμβασης (ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας) διήρκεσε περίπου πέντε μήνες και συγκεκριμένα από τον Νοέμβριο του 2018 έως τον Απρίλιου του 2019. Οι μαθητές τόσο της πειραματικής ομάδας, όσο και της ομάδας ελέγχου συμπλήρωσαν τα προαναφερθέντα όργανα μέτρησης πριν την έναρξη (αρχική μέτρηση, pre-test) όσο και μετά το πέρας εφαρμογής του προγράμματος (τελική μέτρηση, post-test). Τα όργανα μέτρησης εμφάνισαν αποδεκτούς δείκτες εγκυρότητας και αξιοπιστίας. Τα αποτελέσματα έδειξαν την απουσία ύπαρξης στατιστικά σημαντικών διαφορών μεταξύ της ομαδοσυνεργατικής και της παραδοσιακής μεθόδου διδασκαλίας στην αρχική μέτρηση. Ωστόσο, στην τελική μέτρηση, οι μαθητές της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου εμφάνισαν σημαντικά υψηλότερη εκπαιδευτική και προσωπική υποστήριξη δασκάλου και συμμαθητών, καθώς επίσης και συνοχή, συνεργασία στο πλαίσιο του περιβάλλοντος της σχολικής τάξης, αλλά και εκπαιδευτική αυτοεκτίμηση, ενώ συγχρόνως υπήρξε σημαντική αλληλεπίδραση μεταξύ των προαναφερθέντων παραγόντων. Από την άλλη πλευρά, στους μαθητές της πειραματικής ομάδας παρουσιάσθηκε σημαντική μείωση της ατομικής και της ανταγωνιστικής μάθησης. Επίσης, οι μαθήτριες εμφάνισαν σημαντικά υψηλότερες θετικές μεταβολές στην τελική μέτρηση έναντι των αγοριών στο κλίμα της σχολικής τάξης. Τέλος, η αποξένωση καθώς και η ατομική και ανταγωνιστική μάθηση εμφάνισαν αρνητικές συσχετίσεις με τους υπόλοιπους παράγοντες του σχολικού κλίματος. Συμπερασματικά, φαίνεται ότι η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας εμφάνισε σημαντικά υψηλότερη θετική επίδραση στη διαμόρφωση του κλίματος σχολικής τάξης και συνίσταται η εφαρμογή της για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
ομαδοσυνεργατική μέθοδος, πειραματική έρευνα, κλίμα σχολικής τάξης
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
84
Αριθμός σελίδων:
97
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Tελική εργασία - Τσούτσου Δέσποινα.pdf
6 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.