Γονεϊκή εμπλοκή, αιτιακή απόδοση της επίδοσης από τους γονείς και επίδοση μαθητών Ε' και ΣΤ' τάξης Δημοτικού Σχολείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2875939 806 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-06-12
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Βασιλοπούλου Μαρίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Στέλιος Ν. Γεωργίου - Καθηγητής-Τμήμα Ψυχολογίας - Πανεπιστήμιο Κύπρου
Πρωτότυπος Τίτλος:
Γονεϊκή εμπλοκή, αιτιακή απόδοση της επίδοσης από τους γονείς και επίδοση μαθητών Ε' και ΣΤ' τάξης Δημοτικού Σχολείου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Γονεϊκή εμπλοκή, αιτιακή απόδοση της επίδοσης από τους γονείς και επίδοση μαθητών Ε' και ΣΤ' τάξης Δημοτικού Σχολείου
Περίληψη:
Κύριος στόχος της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει τη σχέση που υπάρχει μεταξύ τριών βασικών μεταβλητών: της αιτιακής απόδοσης της επίδοσης των μαθητών από τους γονείς τους, της γονεϊκής εμπλοκής στην εκπαιδευτική διαδικασία των παιδιών και της πραγματικής τους επίδοσης, όπως την όρισε ο εκπαιδευτικός της τάξης. Στην έρευνα πήραν μέρος 105 γονείς μαθητών της πέμπτης και έκτης τάξης του δημοτικού σχολείου, 92 γυναίκες και 13 άντρες καθώς και 6 εκπαιδευτικοί. Κάθε γονέας συμπλήρωσε δύο ερωτηματολόγια: το ένα αφορούσε στο βαθμό που εμπλέκεται στη σχολική ζωή του παιδιού του (κλίμακα γονεϊκής εμπλοκής) και το άλλο περιείχε ερωτήσεις σχετικά με τους παράγοντες στους οποίους αποδίδει την επίδοση του παιδιού του (κλίμακα αιτιακής απόδοσης της επίδοσης). Ο εκπαιδευτικός κάθε τάξης συμπλήρωσε αντίστοιχα για κάθε μαθητή το βαθμό της επίδοσής του στα διδακτικά αντικείμενα της Γλώσσας και των Μαθηματικών. Βρέθηκε πως ορισμένοι παράγοντες της αιτιακής απόδοσης της επίδοσης από τους γονείς σχετίζονται με ορισμένους από τους τύπους γονεϊκής εμπλοκής. Για παράδειγμα, η αιτιακή απόδοση της επίδοσης από το γονέα στην προσπάθεια του παιδιού και στην επίδραση που ασκεί ο δάσκαλος σχετίζεται θετικά με τον έλεγχο της σχολικής και εξωσχολικής συμπεριφοράς του παιδιού από το γονέα. Η απόδοση της επίδοσης στην ελλιπή προσπάθεια του παιδιού, σχετίζεται θετικά με τρείς τύπους γονεϊκής εμπλοκής: με την προετοιμασία για την επόμενη ημέρα και την ανησυχία του γονέα όταν το παιδί βρίσκεται εκτός σπιτιού, με την προσκόλληση και υπερπροστατευτικότητα του γονέα καθώς και με την πίεση και ανησυχία για καλύτερη επίδοση. Η πραγματική επίδοση του παιδιού σχετίζεται τόσο με την αιτιακή απόδοση όσο και με τη γονεϊκή εμπλοκή. Η πίεση των γονέων για καλύτερα αποτελέσματα στο σχολείο, η έντονη ανησυχία και η τάση για έλεγχο της σχολικής και εξωσχολικής συμπεριφοράς και η απόδοση της επίδοσης σε κληρονομικές καταβολές, στην προσπάθεια του δασκάλου και σε ελλιπή προσπάθεια του παιδιού σχετίζονται αρνητικά με την πραγματική επίδοση. Τέλος, ο βαθμός γονεϊκής εμπλοκής και αιτιακής απόδοσης της επίδοσης του παιδιού βρέθηκε πως διαφέρει αναλόγως του φύλου, της ηλικίας και της μόρφωσης του γονέα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
γονεϊκή εμπλοκή, αιτιακή απόδοση, σχολική επίδοση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
88
Αριθμός σελίδων:
88
ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΝΑ- A.M. 217002.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο