Η ποίηση στα σχολικά εγχειρίδια του γλωσσικού μαθήματος στο Δημοτικό Σχολείο (1983 και 2005). Οι ποιητές, οι αξίες, οι ιδέες και τα πρότυπα

Διπλωματική Εργασία uoadl:2876062 391 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική: Διδακτική - Προγράμματα Σπουδών
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-06-14
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Χριστοδούλου Ευαγγελία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κωνσταντίνος Μαλαφάντης, Καθηγητής , ΠΤΔΕ,ΕΚΠΑ
Ευαγγελία Γαλανάκη, Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας,ΠΤΔΕ,ΕΚΠΑ
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής Ψυχοκοινωνιολογία της σχολικής τάξης,ΠΤΔΕ,ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η ποίηση στα σχολικά εγχειρίδια του γλωσσικού μαθήματος στο Δημοτικό Σχολείο (1983 και 2005). Οι ποιητές, οι αξίες, οι ιδέες και τα πρότυπα
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η ποίηση στα σχολικά εγχειρίδια του γλωσσικού μαθήματος στο Δημοτικό Σχολείο (1983 και 2005). Οι ποιητές, οι αξίες, οι ιδέες και τα πρότυπα
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη, σύγκριση και η ανάλυση των ποιητικών κειμένων που περιέχονται στα βιβλία της Γλώσσας και των Ανθολογίων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση των δύο τελευταίων εκπαιδευτικών περιόδων, δηλαδή από το 1983 κ.ε. και από το 2005 μέχρι σήμερα.
Μελετήθηκαν τα ποιητικά κείμενα, οι ποιητικές προτιμήσεις των παιδιών, τα βασικά γνωρίσματα και η μέθοδος διδασκαλίας του (παιδικού) ποιήματος. Επίσης μελετήθηκαν τα Δ.Ε.Π.Π.Σ. (Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών), τα Α.Π.Σ. (Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών) και το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας στο Δημοτικό Σχολείο (2011), τα σχολικά εγχειρίδια του γλωσσικού μαθήματος όλων των τάξεων του Δημοτικού, καθώς και τα αντίστοιχα βιβλία του Δασκάλου και των δύο περιόδων.
Μέσω της εξέτασης των ποιημάτων διερευνήθηκαν οι αξίες και τα πρότυπα που προβάλλονται στους μαθητές: η πατρίδα, η θρησκεία, η κοινωνική ζωή και οργάνωση, η οικογενειακή ζωή, η ειρήνη και ο θεσμός του σχολείου. Άλλωστε είναι παραδεκτό ότι η ποίηση μέσω της αισθητικής ευχαρίστησης, εμπνέει αξίες, προσφέρει ιδέες και ηθικά πρότυπα που οφείλουν να ακολουθούν οι μαθητές στην κοινωνική ζωή. Στη συνέχεια αναφέρονται τα ποιήματα που είναι κοινά και στις δύο μεταρρυθμιστικές περιόδους και η συχνότητα με την οποία εμφανίζονται οι ανθολογούμενοι ποιητές σε κάθε περίοδο.
Τελικός στόχος είναι η επισήμανση και η εκτίμηση της διαχρονικής διαφοροποίησης της διδασκαλίας της ποίησης στο σύγχρονο ελληνικό Δημοτικό Σχολείο, καθώς και ο εμπλουτισμός των σημερινών γλωσσικών εγχειριδίων και με άλλα ποιήματα, ώστε ο μαθητής να έρθει σε πληρέστερη επαφή με την ποίηση και να ωφεληθεί από αυτή. Προτείνονται ποιήματα που υπήρχαν στα βιβλία της Γλώσσας της περιόδου 1983 κ.ε. και προσφέρουν αξίες, στάσεις και ηθικά πρότυπα στους μαθητές, τα οποία μπορούν να αξιοποιήσουν στην κοινωνική τους ζωή, ποιήματα που ταιριάζουν με τα ενδιαφέροντα και την κοινωνική πραγματικότητα των παιδιών. Βέβαια καθοριστικός παράγων για την επιτυχία όλων αυτών είναι ο ρόλος του δασκάλου, καθώς είναι αυτός που θα κάνει τους μαθητές να αγαπήσουν την ποίηση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
ποιήματα, ποιητές, παιδική ποίηση , Δημοτικό Σχολείο, αξίες, προτάσεις ποιημάτων
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
123
Αριθμός σελίδων:
206
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ_ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ(4).pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.