Η Αυτοδιόρθωση στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/ Ξένης Γλώσσας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2876319 237 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης / Ξένης Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-06-20
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Κυπραίος Αθανάσιος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μιχάλης Αθανάσιος, Επίκουρος Καθηγητής, τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Μπέλλα Σπυριδούλα, Καθηγήτρια, τμήμα Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Ιακώβου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, τμήμα Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Αυτοδιόρθωση στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/ Ξένης Γλώσσας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Αυτοδιόρθωση στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/ Ξένης Γλώσσας
Περίληψη:
Αντικείμενο της παρούσας εργασίας αποτελεί η σύγκριση δύο μεθόδων αυτοδιόρθωσης, της επισήμανσης με σύμβολα (code) και του πίνακα ελέγχου (checklist), ως προς την αποτελεσματικότητα και την πρακτική τους εφαρμογή κατά τη διδασκαλία της Παραγωγής Γραπτού Λόγου (ΠΓΛ) στην Ελληνική για αλλόγλωσσους μαθητές. Στο θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας επιδιώκεται η παρουσίαση των αναγκών των μαθητών και προτάσεων για την καλλιέργεια των ανάλογων με τις ανάγκες τους στρατηγικών που θα τους καταστήσουν αυτόνομους χρήστες της Ελληνικής. Το προτεινόμενο μοντέλο γι’ αυτόν τον σκοπό είναι το διαδικαστικό, το οποίο εκτίθεται με έμφαση στο στάδιο της αναθεώρησης. Στη συνέχεια εξετάζεται η θέση των μοντέλων αυτοδιόρθωσης στα Αναλυτικά Προγράμματα, στους επιμορφωτικούς οδηγούς, αλλά και στη διεθνή βιβλιογραφία.
Η παρούσα έρευνα διεξήχθη σε μαθητές επιπέδου Γ1 οι οποίοι κλήθηκαν να ελέγξουν τις γραπτές τους παραγωγές ως προς τη γλωσσική επιμέλεια με τις προαναφερθείσες μεθόδους. Η έρευνα έδειξε ότι σε λάθη που βασίζονται σε σαφείς και διακριτούς κανόνες η επισήμανση με σύμβολα και ο πίνακας ελέγχου δεν παρουσιάζουν σημαντική διαφορά, σε αντίθεση με λάθη που εκτός των κανόνων εξαρτώνται και από εξωγλωσσικούς παράγοντες (π.χ. επικοινωνιακές περιστάσεις, καθιερωμένη χρήση κ.ά.), στα οποία η επισήμανση με σύμβολα βοήθησε κατά πολύ τους μαθητές να διορθώσουν τα κείμενά τους. Για τον λόγο αυτόν προτείνεται η χρήση του πίνακα ελέγχου είτε για λάθη που στηρίζονται μόνο σε κανόνες είτε για κατευθυνόμενες ΠΓΛ με αναμενόμενα στοιχεία γραμματικής. Για την κατασκευή του πίνακα και την αποτελεσματικότητά του θεωρείται απαραίτητη η εξειδίκευση και ο μεγάλος βαθμός κατευθυντικότητας, καθώς ο έλεγχος των μαθητών ήταν περισσότερο επιτυχής όταν δίνονταν σαφή παραδείγματα, οδηγίες και στρατηγικές. Τέλος, λόγω της ενεργοποίησης μεταγνωστικών διαδικασιών και από τις δύο μεθόδους εξετάζεται η χρήση ενός μεικτού μοντέλου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Αυτοδιόρθωση, Παραγωγή Γραπτού Λόγου, self-editing, Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/ Ξένης Γλώσσας, αναθεώρηση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
258
Αριθμός σελίδων:
56
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Αθανάσιος Κυπραίος, Διπλωματική εργασία.pdf
921 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.