Εκπαιδευτικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας, βασισμένο στη χρήση Μουσειοβαλίτσας, με θέμα τη διαχείριση πυρκαγιάς.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2876669 205 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Στρατηγικές Διαχείρισης Καταστροφών και Κρίσεων
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-06-24
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Ψαράκη Μακρίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευθύμιος Λέκκας, καθηγητής ΕΚΠΑ, Τομέας Δυναμικής Τεκτονικής και Εφαρμοσμένης Γεωλογίας
Ασημίνα Αντωναράκου, αναπληρώτρια καθηγήτρια ΕΚΠΑ, Τομέας Ιστορικής Γεωλογίας και Παλαιοντολογίας
Χαρίκλεια Ντρίνια. καθηγήτρια ΕΚΠΑ, Τομέας Ιστορικής Γεωλογίας και Παλαιοντολογίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας, βασισμένο στη χρήση Μουσειοβαλίτσας, με θέμα τη διαχείριση πυρκαγιάς.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας, βασισμένο στη χρήση Μουσειοβαλίτσας, με θέμα τη διαχείριση πυρκαγιάς.
Περίληψη:
Κάθε χρόνο χιλιάδες πυρκαγιές σημειώνονται στην Ελλάδα, με δραματικές επιπτώσεις για τους ανθρώπους και το περιβάλλον. Το ενδιαφέρον, για αυτό το τόσο ζωτικής σημασίας θέμα, επικεντρώνεται –συνήθως- στα μέσα και στους τρόπους κατάσβεσης των πυρκαγιών και όχι στην πρόληψη. Οι πολίτες πρέπει να αρχίσουν να εκπαιδεύονται από πολύ μικρή ηλικία, ώστε να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στο θέμα της πυρκαγιάς, όχι μόνο για να μην κινδυνέψουν οι ίδιοι, αλλά και για να ελαχιστοποιηθούν τα αίτια που οφείλονται σε ανθρώπινη αμέλεια.

Στην παρούσα εργασία γίνεται μία προσπάθεια ανάδειξης της σημασίας για την διαχείριση της πυρκαγιάς, από την προσχολική, κιόλας, ηλικία. Στόχος είναι η δημιουργία εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και εποπτικού υλικού, κατάλληλα διαμορφωμένων για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας και συμβατών με το ισχύον Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, για να αξιοποιηθούν στην πρόληψη της πυρκαγιάς και την ετοιμότητα, κατά την παιδαγωγική διαδικασία.

Σύμφωνα με τον Dewey (1971), έναν από τους κύριους εκφραστές της προοδευτικής εκπαίδευσης, που εισηγήθηκε τη μάθηση μέσα από την πράξη (learning by doing), τα μουσεία προσφέρουν δυνατότητες για βιωματική μάθηση. Η εμπειρία που συνδέεται με τη γνώση μέσω των αισθήσεων, προσφέρει διευρυμένες δυνατότητες αντίληψης της πραγματικότητας (Patzwall, 1990) παράλληλα με τη γλώσσα και τη θέαση (Schmeer-Sturm 1994b). Χρησιμοποιώντας λοιπόν, ως βασική προσέγγιση τη Μουσειοπαιδαγωγική, δημιουργείται μία Μουσειοβαλίτσα με τίτλο:

«Μαθαίνω για την Πυρκαγιά, δεν παίζω με τη Φωτιά!».

Σκοπός της Μουσειοβαλίτσας είναι να λειτουργήσει ως μέσο διδασκαλίας και εκπαίδευσης, σχετικά με το φαινόμενο της πυρκαγιάς, τον τρόπο εκδήλωσης και εξάπλωσής της, τις επιπτώσεις της, αλλά κυρίως θα βοηθήσει στην υιοθέτηση τρόπων συμπεριφοράς και αντιδράσεων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωση του φαινομένου.

Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται εστιάζουν στη βιωματική μάθηση και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών, την εξερεύνηση, τον πειραματισμό, την ψυχαγωγία, την εμπειρία, την προσωπική έκφραση και τη δημιουργία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
διαχείριση πυρκαγιάς, βιωματική μάθηση, μουσειοπαιδαγωγική προσέγγιση, μουσειοβαλίτσα, μουσειοσκευή, προσχολική ηλικία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
110
Αριθμός σελίδων:
136
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-06-24.

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΜΑΚΡΙΝΑ ΨΑΡΑΚΗ.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-06-24.