Προάγοντας την αυτονομία ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας με ΔΑΦ μέσω της συστηματικής χρήσης ενός προγράμματος αυτο-απασχόλησης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2877928 413 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-07-06
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Λιουδάκη Ναταλία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Εποπτεύουσα
Αγγελική Γενά, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής, Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Μέλη
Πέτρος Γαλάνης, PhD, ΕΔΙΠ Ειδικής Αγωγής, Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Εριφύλλη Τσιρέμπολου, PhD, Ψυχολόγος, Διδάσκουσα στο ΠΜΣ Ειδικής Αγωγής του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Προάγοντας την αυτονομία ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας με ΔΑΦ μέσω της συστηματικής χρήσης ενός προγράμματος αυτο-απασχόλησης
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Προάγοντας την αυτονομία ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας με ΔΑΦ μέσω της συστηματικής χρήσης ενός προγράμματος αυτο-απασχόλησης
Περίληψη:
Η δυσκολία ανάπτυξης δεξιοτήτων αυτοδιαχείρισης αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα των ατόμων με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Αυτές οι δυσκολίες δυσχεραίνουν σε σημαντικό βαθμό την καθημερινότητα αυτών των ατόμων, καθώς παραμένουν εξαρτημένα από τη βοήθεια ή την καθοδήγηση των ενηλίκων. Τα Προγράμματα Αυτο-απασχόλησης με εικόνες (Activity Schedules) αποτελούν μια ερευνητικά τεκμηριωμένη τεχνική, εναρμονισμένη με το θεωρητικό πλαίσιο της Εφαρμοσμένης Ανάλυσης της Συμπεριφοράς, που συμβάλλει στην επίτευξη της αυτονομίας. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση της επίδρασης της συμπεριφορικής – αναλυτικής παρέμβασης, η οποία περιελάμβανε τα προγράμματα αυτο-απασχόλησης, καθώς και διαδικασίες τμηματικής βοήθειας και κοινωνικής ενίσχυσης, στην ανεξάρτητη τήρηση των βημάτων του προγράμματος αυτο-απασχόλησης, στη λήψη πρωτοβουλιών αλληλεπίδρασης και στην εποικοδομητική ενασχόληση ενός αγοριού 5,5 ετών με ΔΑΦ με τις δραστηριότητες που υποδείκνυε το πρόγραμμα αυτο-απασχόλησης. Το πρόγραμμα παρέμβασης διεξήχθη σε θεραπευτικό πλαίσιο. Η αποτελεσματικότητα της παρέμβασης αξιολογήθηκε μέσω ενός πειραματικού σχεδιασμού με επιστροφή στη γραμμή βάσης (reversal design ή ABA design). Η παρέμβαση είχε ως αποτέλεσμα την ανεξάρτητη, σε υψηλό ποσοστό, τήρηση των βημάτων του προγράμματος αυτο-απασχόλησης, με την ταυτόχρονη αύξηση στη λήψη πρωτοβουλιών και τη βελτίωση της εποικοδομητικής ενασχόλησης με τις παιδαγωγικές και κοινωνικές δραστηριότητες του προγράμματος.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
προγράμματα αυτο-απασχόλησης, τήρηση προγράμματος αυτο-απασχόλησης, πρωτοβουλίες αλληλεπίδρασης, εποικοδομητική ενασχόληση, τμηματική βοήθεια, κοινωνική ενίσχυση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
4
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
146
Αριθμός σελίδων:
144
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΛΙΟΥΔΑΚΗ ΝΑΤΑΛΙΑ.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.