Διδακτικό πρόγραμμα παρέμβασης: Η συμβολή της μορφολογικής επίγνωσης και του λεξιλογίου στην αλλαγή της επίδοσης της ορθογραφίας παιδιών Γ' δημοτικού με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Διπλωματική Εργασία uoadl:2882759 386 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-10-17
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Κόκκαλη Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φαίη Αντωνίου, Επίκουρη Καθηγήτρια, ΦΠΨ
Ασημίνα Ράλλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τομέας Ψυχολογίας
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τομέας Ψυχολογίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διδακτικό πρόγραμμα παρέμβασης: Η συμβολή της μορφολογικής επίγνωσης και του λεξιλογίου στην αλλαγή της επίδοσης της ορθογραφίας παιδιών Γ' δημοτικού με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διδακτικό πρόγραμμα παρέμβασης: Η συμβολή της μορφολογικής επίγνωσης και του λεξιλογίου στην αλλαγή της επίδοσης της ορθογραφίας παιδιών Γ' δημοτικού με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να αναδείξει τη συμβολή ενός διδακτικού προγράμματος στην ενίσχυση της ορθογραφικής δεξιότητας μαθητών της Γ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες. Συγκεκριμένα, στόχος της έρευνας ήταν η εφαρμογή και η αξιολόγηση του διδακτικού προγράμματος βασισμένου σε στρατηγικές ενίσχυσης της μορφολογικής επίγνωσης και του λεξιλογίου στην βελτίωση της ορθογραφίας. Εφαρμόστηκε το πειραματικό σχέδιο «Αξιολόγηση Πριν- Παρέμβαση- Αξιολόγηση Μετά» προκειμένου να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του προγράμματος. Συμμετέχοντες ήταν 72 παιδιά της τρίτης τάξης του Δημοτικού που παρακολουθούσαν ειδική διδασκαλία στα Τμήματα Ένταξης των σχολείων τους. Όλα τα παιδιά αξιολογήθηκαν με σταθμισμένα εργαλεία τόσο για την ανίχνευση των Μαθησιακών Δυσκολιών, όσο και για την επίδοση τους πριν και μετά την παρέμβαση. Από το δείγμα των 72 παιδιών, τα 39 αποτέλεσαν την πειραματική ομάδα, η οποία παρακολούθησε την παρέμβαση, και τα 33 την ομάδα ελέγχου, η οποία ακολούθησε την παραδοσιακή διδασκαλία. Το διδακτικό πρόγραμμα αφορούσε στην ορθογραφική δεξιότητα και εφαρμόστηκε από ειδικούς παιδαγωγούς. Η παρέμβαση διήρκησε τέσσερις εβδομάδες και ο σχεδιασμός της βασίστηκε στην Άμεση και Σαφή Διδασκαλία με φθίνουσα υποστήριξη μάθησης, καθώς και σε μια τροποποίηση της μεθόδου Μορφολογικής Επεξεργασίας των λέξεων στην Ορθογραφία. Τα παιδιά, μέσω της Άμεσης και Σαφούς διδασκαλίας, διδάχθηκαν, εκτός από ορθογραφικές δεξιότητες, λεξιλογικές δεξιότητες και μορφολογικής επίγνωσης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, τα παιδιά της πειραματικής ομάδας είχαν υψηλότερες επιδόσεις από την ομάδα ελέγχου, με στατιστικά σημαντική διαφορά στην γραμματική ορθογραφία. Περαιτέρω, πραγματοποιήθηκαν αναλύσεις, οι οποίες έδειξαν πως η μορφολογική επίγνωση και το λεξιλόγιο δεν αποτέλεσαν προβλεπτικούς δείκτες για τη βελτίωση της ορθογραφίας της πειραματικής ομάδας. Τα ευρήματα της παρούσας μελέτης είναι σημαντικά και, καθώς δεν υπάρχουν παρόμοιες έρευνες στην ελληνική βιβλιογραφία, θεωρείται ότι θα συμβάλουν σημαντικά στη δημιουργία ανάλογων παρεμβάσεων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
παρέμβαση, ορθογραφική δεξιότητα, Μαθησιακές Δυσκολίες, λεξιλόγιο, μορφολογική επίγνωση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
165
Αριθμός σελίδων:
92
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.