Η Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή Γηγενών και Μεταναστών Εφήβων: Οικογενειακοί Παράγοντες, Αξίες, Ποιότητα φιλίας και Εθνοπολιτισμική Σύνθεση του Μαθητικού Πληθυσμού (Έρευνα σε Αστικό και Ημιαστικό Περιβάλλον)

Διπλωματική Εργασία uoadl:2883059 220 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-10-21
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Ξύγκη Ιωάννα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Καθηγήτρια Αντωνία Παπαστυλιανού
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή Γηγενών και Μεταναστών Εφήβων: Οικογενειακοί Παράγοντες, Αξίες, Ποιότητα φιλίας και Εθνοπολιτισμική Σύνθεση του Μαθητικού Πληθυσμού (Έρευνα σε Αστικό και Ημιαστικό Περιβάλλον)
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή Γηγενών και Μεταναστών Εφήβων: Οικογενειακοί Παράγοντες, Αξίες, Ποιότητα φιλίας και Εθνοπολιτισμική Σύνθεση του Μαθητικού Πληθυσμού (Έρευνα σε Αστικό και Ημιαστικό Περιβάλλον)
Περίληψη:
Μεγάλο ενδιαφέρον της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας στον τομέα της διαπολιτισμικής ψυχολογίας έχει εστιαστεί στις διεργασίες επιπολιτισμού και προσαρμογής του μεταναστευτικού πληθυσμού στη χώρα υποδοχής τους. Ιδιαίτερα στους εφήβους, εκτενής είναι η έρευνα στον τρόπο που οι οικογενειακές και φιλικές τους σχέσεις επιδρούν στο συναίσθημα και τη συμπεριφορά τους, ασκώντας καθοριστικό ρόλο στην ψυχοκοινωνική τους προσαρμογή. Το πολιτισμικό σύστημα αξιών, με τις διαστάσεις του ατομικισμού και συλλογικότητας, έχει μελετηθεί ως προβλεπτικός παράγοντας διεργασιών προσαρμογής, αποκτώντας ιδιαίτερη σημασία για τον πληθυσμό των μεταναστών. Στόχος της παρούσας ερευνητικής εργασίας ήταν να μελετηθούν οι σχέσεις ανάμεσα στην αντιλαμβανόμενη συνοχή και προσαρμοστικότητα της οικογένειας, στην ποιότητα της φιλίας, στις διαστάσεις αξιών και την ψυχοκοινωνική προσαρμογή γηγενών και μεταναστών εφήβων στο ελληνικό σχολείο. Επιπλέον, εξετάστηκαν η εθνοπολιτισμική σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού του σχολείου και του φιλικού δικτύου των εφήβων ως προβλεπτικοί παράγοντες της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής, καθώς και πιθανές συσχετίσεις μεταξύ των δύο μεταβλητών. Διερευνήθηκε επίσης ο ρόλος του φύλου στην ψυχολογική προσαρμογή και του χρόνου παραμονής των μεταναστών στο είδος των αξιών που υιοθετούν. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 303 έφηβοι Α’ και Β’ Λυκείου (Μ.Ο. ηλικίας 15.9 έτη). Για τη συλλογή των δεδομένων χορηγήθηκαν ερωτηματολόγια, τα οποία αφορούσαν στις αντιλήψεις των εφήβων για την ψυχολογική και κοινωνική τους λειτουργικότητα, τη συνοχή και προσαρμοστικότητα της οικογένειας τους, την ποιότητα της φιλίας με τον καλύτερο φίλο και τα αξιακά συστήματα του ατομικισμού και της συλλογικότητας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα αναλύσεων διαμεσολάβησης, τόσο στους γηγενείς όσο και στους μετανάστες η συνοχή της οικογένειας συνδέθηκε θετικά με την κοινωνική τους προσαρμογή διαμέσου αξιών ατομικισμού και αρνητικά με την ψυχολογική τους προσαρμογή διαμέσου αξιών συλλογικότητας. Η προσαρμοστικότητα της οικογένειας συνδέθηκε επίσης θετικά με την κοινωνική προσαρμογή, με την πλήρη διαμεσολάβηση ατομικιστικών αξιών. Επιπλέον, για τους γηγενείς και τα δύο αυτά είδη αξιών σχετίστηκαν θετικά με την κοινωνική τους προσαρμογή, ενώ για τους μετανάστες μόνο ο ατομικισμός παρουσίασε αντίστοιχη θετική σχέση, χωρίς να υπάρχει διαμεσολάβηση της ποιότητας της φιλίας στις παρατηρούμενες σχέσεις. Με βάση τις αναλύσεις απλής παλινδρόμησης, η ψυχολογική προσαρμογή προβλέφθηκε αρνητικά απο την αριθμητική παρουσία των μεταναστών στο σχολικό περιβάλλον, ενώ η κοινωνική προσαρμογή προβλέφθηκε από την εθνοπολιτισμική σύνθεση του φιλικού δικτύου, με την κάθε υποομάδα να παρουσιάζει εμφανή τάση προτίμησης προς άτομα της εσω-ομάδας, ανάλογα με την πληθυσμιακή ετερογένεια του σχολείου. Τέλος, οι μετανάστες παρουσίασαν χαμηλότερη ποιότητα οικογενειακών σχέσεων αλλά και χαμηλότερα επίπεδα ψυχοκοινωνικής προσαρμογής σε σχέση με τους γηγενείς, ενώ η ποιότητα της φιλίας βρέθηκε να μην διαμεσολαβεί τη σχέση αυτή. Τα αποτελέσματα της έρευνας συζητώνται και ερμηνέυονται με βάση ερευνητικά δεδομένα που απαντώνται στη βιβλιογραφία.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
έφηβοι, μετανάστες, οικογενειακές σχέσεις, ποιότητα φιλίας, αξίες, ψυχοκοινωνική προσαρμογή
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
84
Αριθμός σελίδων:
127
Διπλωματική Εργασία.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο