Δημιουργία εργαλείου μέτρησης της ικανοποίησης των ασθενών: εφαρμογή στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών του Γενικού Νοσοκομείου Αττικής Κ.Α.Τ

Διπλωματική Εργασία uoadl:2883511 141 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Οικονομία και Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας
Βιβλιοθήκη Τμήματος Οικονομικών Επιστημών και Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-10-25
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Σωτήρχου Χριστίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Υφαντόπουλος Ιωάννης, Ομότιμος Καθηγητής, Τμήμα Πολίτικης Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Δημιουργία εργαλείου μέτρησης της ικανοποίησης των ασθενών: εφαρμογή στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών του Γενικού Νοσοκομείου Αττικής Κ.Α.Τ
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Δημιουργία εργαλείου μέτρησης της ικανοποίησης των ασθενών: εφαρμογή στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών του Γενικού Νοσοκομείου Αττικής Κ.Α.Τ
Περίληψη:
Σκοπός: Ο τομέας της Υγείας, είναι από τους πιο σημαντικούς τομείς για την οικονομική ζωή και ευημερία μιας χώρας. Εξαιτίας των περιορισμένων οικονομικών πόρων καθίσταται περισσότερο από ποτέ επιτακτική ανάγκη βελτίωσης της αποδοτικότητας του συστήματος υγείας. Η ποιότητα των υπηρεσιών υγείας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ικανοποίηση του ασθενή, κάτι το οποίο αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης της. Μια νοσοκομειακή μονάδα επομένως, εκτός από την αντιμετώπιση της ασθένειας οφείλει να επιδιώκει και την βελτίωση της ποιότητας ζωής της υγείας των ασθενών. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η δημιουργία ενός εργαλείου μέτρησης της ικανοποίησης των ασθενών από την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών του Γενικού Νοσοκομείου Αττικής ΚΑΤ.

Μεθοδολογία: Στην παρούσα έρευνα συμμετείχαν συνολικά 618 ασθενείς. Για την συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν τρία διαφορετικά ερωτηματολόγια. Δυο ερωτηματολόγια μέτρησης ικανοποίησης ασθενών και για το σκέλος της έρευνας που αφορά την ΣΥΠΖ, χρησιμοποιήθηκε η ελληνική έκδοση του ερωτηματολογίου EQ-5D-5L. Η συλλογή των δεδομένων του πρώτου ερωτηματολογίου διήρκεσε δυο μήνες (Δεκέμβριος 2017-Ιανουάριος 2018), όπου διανεμήθηκαν 400 ερωτηματολόγια και απαντήθηκαν τα 318 (50,8% γυναίκες και το 49,2% άντρες) και για την συλλογή των δεδομένων του δεύτερου ερωτηματολογίου, το οποίο συνοδευόταν από το ερωτηματολόγιο της ΣΥΠΖ, διήρκεσε επίσης 2 μήνες (Ιούνιος-Ιούλιος 2018), διανεμήθηκαν 400 ερωτηματολόγια από τα οποία απαντήθηκαν τα 310 (51% γυναίκες και το 49% άντρες). Η επεξεργασία των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με το IBM SPSS 21.0.
Αποτελέσματα: Η πλειοψηφία των ασθενών που επισκέφτηκαν το ΤΕΠ του ΓΝΑ ΚΑΤ, και στα δυο ερωτηματολόγια παρουσίασε υψηλά ποσοστά ικανοποίησης, το 89,7% στο πρώτο ερωτηματολόγιο και το 90,4% στο δεύτερο ερωτηματολόγιο, δήλωσαν ότι θα επέλεγαν ξανά το ίδιο νοσοκομείο. Τα υψηλότερα ποσοστά ικανοποίησης συγκέντρωσε η ιατρονοσηλευτική φροντίδα (μέση τιμή ιατρονοσηλευτικής ικανοποίησης 78,1 και 76,9 αντίστοιχα). Η μέση βαθμολογία συνολικής αξιολόγησης του ΤΕΠ του νοσοκομείου ήταν 7,5/10. Η μέση βαθμολογία του EQ-5D-5L-Index ήταν 0,47 και του θερμομέτρου 65,1. Μεταξύ ικανοποίησης και βαθμολογίας του EQ-5D-5L-Index και του θερμομέτρου EQ-5D-5L, η μοναδική στατιστικά σημαντική σχέση που βρέθηκε αφορούσε τις εργαστηριακές εξετάσεις και την ΣΥΠΖ. Πιο συγκεκριμένα, η αύξηση της ικανοποίησης από τις εργαστηριακές εξετάσεις σχετίζονταν με χειρότερη ποιότητα ζωής.
Συμπέρασμα: Η ικανοποίηση του ασθενή από τη χρήση των υπηρεσιών υγείας χρησιμοποιείται ως ένα επιπλέον κριτήριο αξιολόγησης της ποιότητας της παρεχόμενης φροντίδας υγείας. Όπως προέκυψε και από την παρούσα μελέτη, η ικανοποίηση των ασθενών από τις υπηρεσίες υγείας του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών είναι ένα σπουδαίο ζήτημα που απασχολεί τόσο τους ασθενείς όσο και τους επαγγελματίες υγείας. Η ικανοποίηση διαφέρει από ασθενή σε ασθενή, αφού επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι το ιατρικό, νοσηλευτικό και διοικητικό προσωπικό. Μέσω των ερωτηματολογίων εντοπίστηκαν προβλήματα και ελλείψεις που θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν από τη Διοίκηση του νοσοκομείου, ώστε να βελτιωθούν.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
αξιολόγηση, ικανοποίηση, ποιότητα, σχετιζόμενη με την υγεία ποιότητα ζωής
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
166
Αριθμός σελίδων:
163
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΩΤΗΡΧΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο