H Γυναίκα της κλασικής εποχής (Σπάρτη- Μακεδονία)

Διπλωματική Εργασία uoadl:2883606 362 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ιστορία της Ελληνικής και Ρωμαϊκής Αρχαιότητας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-10-29
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Χειλετζάρη Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σελήνη Ψωμά, καθηγήτρια Αρχαίας Ιστορίας,Ε.Κ.Π.Α
Ανεζίρη Σοφία, επίκουρος καθηγήτρια Αρχαίας Ιστορίας,Ε.Κ.Π.Α
Γιαννακόπουλος Νικόλαος, αναπληρωτής καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας, Ε.Κ.Π.Α
Πρωτότυπος Τίτλος:
H Γυναίκα της κλασικής εποχής (Σπάρτη- Μακεδονία)
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η γυναίκα της κλασικής εποχής ( Σπάρτη-Μακεδονία)
Περίληψη:
Η γυναίκα της κλασικής εποχής
Σπάρτη- Μακεδονία
Επανειλημμένα η γυναίκα συνέβαλε στη λειτουργία των ανθρωπίνων κοινωνιών. Ο βαθμός συμμετοχής της στον κοινωνικό «στίβο» καθόρισε και τη θέση της. Έτσι, ενώ σε προγενέστερες , ιστορικά, περιόδους το μητριαρχικό κοινωνικό σύστημα εξύψωσε τη γυναίκα, σε μεταγενέστερες περιόδους παρατηρείται το πατριαρχικό δίκαιο να καταβαραθρώνει τη θέση της. Ακόμα και η κλασική περίοδος , η οποία σημαδεύεται από ποικίλα πνευματικά επιτεύγματα , «καλλιέργησε » την ανισότητα μεταξύ άνδρα και γυναίκας. Το παρόν πόνημα πραγματεύεται την πολυσχιδή καθημερινότητα τόσο των ιδιαίτερων Σπαρτιατισσών όσο και των γυναικών της Μακεδονίας.
Η αγωγή των Σπαρτιατισσών στηρίζεται εν γένει στον αθλητισμό. Ο αθλητισμός προσφέρει στη γυναίκα την παροιμιώδη εμφάνιση και την ωθεί στο ζητούμενο της σπαρτιατικής πραγματικότητας ,την ευγονία. Ωστόσο, η ευρύτερη παιδεία δε φαίνεται να παραγκωνίζεται, αν και περιορίζεται ως ένα ποσοστό. Στη συνέχεια, εκτίθενται οι σχέσεις μεταξύ των μελών της σπαρτιατικής κοινότητας. Συγκεκριμένα, προβάλλονται το ιδιότυπο τελετουργικό του γάμου καθώς και η ιδιόμορφη έκφραση συναισθημάτων μεταξύ γονέων και παιδιών. Οι πρακτικές τεκνογονίας πιθανόν να είχαν ως επακόλουθο την απουσία μοιχείας ενώ η συνεχής απουσία ανδρών θα ήταν το κίνητρο που εξωθούσε τις νεαρές γυναίκες στην ομοφυλοφιλική δραστηριοποίηση. Όπως σε κάθε κράτος, έτσι και στην Σπάρτη οι γυναίκες δε στερούνται θρησκευτικού συναισθήματος και συμμετέχουν στα αντίστοιχα δρώμενα. Επιπλέον, η Σπαρτιάτισσα φαίνεται να ξεχωρίζει και λόγω της προνομιούχου θέσης της επί του κληρονομικού δικαίου ,γεγονός που , εσφαλμένα, την καθιστά υπεύθυνη της παρακμής της σπαρτιατικής πόλης-κράτους.
Αναφορικά με τη Μακεδονία, φαίνεται να ακολουθείται το ίδιο καταστατικό αγωγής με την Αθήνα. Ο οίκος είναι ο χώρος κυριαρχίας της γυναίκας ενώ η ανατροφή των παιδιών ο κύριος ρόλος της. Ο γάμος καθορίζεται αυστηρά από τους άρρενες συγγενείς . Για τους βασιλικούς κύκλους ο γάμος είναι μια έννοια ταυτόσημη με τη «συμμαχία» ή «φιλία». Την ανατροπή του κοινωνικού συστήματος ως προς τον διακριτικό ρόλο των γυναικών επιτυγχάνουν οι γόνοι της δυναστείας των Αργεαδών με την δυναμική ανάμειξη των βασιλομητόρων στη ροή της βασιλικής διαδοχής. Τα περιουσιακά δικαιώματα ,σχετικά με τη διαχείριση της γης, παρουσιάζονται διευρυμένα και γι αυτές τις γυναίκες. Το δε θρησκευτικό αίσθημα εμφανίζεται έντονο σ’ όλες τις κοινωνικές τάξεις με τη γυναίκα να δραστηριοποιείται σε θρησκευτικές και παραθρησκευτικές πρακτικές.
Συμπερασματικά, η Σπαρτιάτισσα διαφοροποιείται ενώ η γυναίκα στη Μακεδονία προσιδιάζει στην κοινότυπη αγωγή των γυναικών. Ωστόσο, η στοχοθεσία των κοινωνικών πρακτικών είναι το δεδομένο που τις καθιστά ουσιαστικά ανελεύθερες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
γυναίκα,Σπάρτη, Μακεδονία, εκπαίδευση, γάμος,σχέσεις, θρησκεία, περιουσία, ελευθερία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
90
Αριθμός σελίδων:
71
ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ (ΣΠΑΡΤΗ-ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ)-converted.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο