Κατάθλιψη και Άγχος Προσωπικότητας σε Εφήβους με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Εφήβους Τυπικής Μάθησης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2885284 268 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-11-25
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Πολυχρονοπούλου Μαργαρίτα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φωτεινή Πολυχρόνη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φ. Π. Ψ., Τομέα Ψυχολογίας, Ε. Κ. Π. Α.
Αντωνία Παπαστυλιανού, Καθηγήτρια, Τμήμα Φ. Π. Ψ., Τομέα Ψυχολογίας, Ε. Κ. Π. Α.
Φιλία Ίσαρη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φ. Π. Ψ., Τομέα Ψυχολογίας, Ε. Κ. Π. Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κατάθλιψη και Άγχος Προσωπικότητας σε Εφήβους με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Εφήβους Τυπικής Μάθησης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κατάθλιψη και Άγχος Προσωπικότητας σε Εφήβους με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Εφήβους Τυπικής Μάθησης
Περίληψη:
Η εφηβική ηλικία συνοδεύεται συχνά από ανάδυση καταθλιπτικής και/ή αγχώδους συμπτωματολογίας. Η παρουσία ειδικών μαθησιακών δυσκολιών κατά την διάρκεια αυτής της ηλικιακής περιόδου δύναται να εντείνει την παραπάνω καταθλιπτική και/ή αγχώδη συμπτωματολογία. Σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας ήταν, λοιπόν, η διερεύνηση των επιπέδων κατάθλιψης και του άγχους προσωπικότητας, ως αντιπροσωπευτικού και χρήσιμου δείκτη της ψυχικής υγείας, γενικότερα, και του άγχους, ειδικότερα, ανάμεσα σε εφήβους με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (ΕΜΔ) και εφήβους τυπικής μάθησης (ΤΜ). Οι συμμετέχοντες ήταν συνολικά 153, από τους οποίους οι 27 ανήκαν στην ομάδα ΕΜΔ και οι υπόλοιποι 126 ανήκαν στην ομάδα ΤΜ. Στους συμμετέχοντες χορηγήθηκαν δύο ψυχομετρικά εργαλεία: Το Ερωτηματολόγιο Κατάθλιψης Παιδιών (Children’s Depression Inventory) και το Ερωτηματολόγιο Άγχους Προσωπικότητας (Trait Anxiety Scale). Διαπιστώθηκε ότι οι έφηβοι ΕΜΔ είχαν στατιστικώς σημαντική υψηλότερη βαθμολογία κατάθλιψης από τους εφήβους ΤΜ, ωστόσο δεν διαπιστώθηκε στατιστικώς σημαντική διαφορά ως προς την μεταβλητή του άγχους προσωπικότητας ανάμεσα στις δύο υπό μελέτη ομάδες εφήβων. Στα πλαίσια αυτά, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα επίπεδα κατάθλιψης των δύο ομάδων εφήβων δεν αγγίζουν το φάσμα της κλινικής κατάθλιψης. Συμπερασματικά, η αυξημένη ευαλωτότητα κατάθλιψης, η οποία εντοπίζεται στους εφήβους ΕΜΔ, εκ των οποίων η μέγιστη πλειοψηφία αντιλαμβάνεται ότι δυσκολεύεται στα σχολικά μαθήματα και είχε χαμηλή και μέτρια βαθμολογία στο προηγούμενο τετράμηνο στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών, καταδεικνύει την αναγκαιότητα εφαρμογής κατάλληλων παρεμβατικών προγραμμάτων πρόληψης της κατάθλιψης στην εν λόγω ομάδα εφήβων. Τέλος, προτείνεται η μελλοντική επανάληψη της παρούσας ερευνητικής εργασίας σε μεγαλύτερο δείγμα εφήβων με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες με σκοπό την επαναξιολόγηση του άγχους προσωπικότητας ανάμεσα στις δύο υπό μελέτη ομάδες εφήβων.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Κατάθλιψη, άγχος προσωπικότητας, εφηβική ηλικία, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
80
Αριθμός σελίδων:
63
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Διπλωματική Εργασία - Μαργαρίτα Πολυχρονοπούλου (217017).pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.