Ο ρόλος του κρυφού προγράμματος στην κατασκευή της εθνικής ταυτότητας των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα: μια προσέγγιση μέσα από τις σχολικές εθνικές εορτές και παρελάσεις

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2900771 246 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.)
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-04-08
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Μάστορη Βασιλική
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Φλουρής Γεώργιος, Ομότιμος Καθηγητής, ΕΚΠΑ
Σπανός Γεώργιος, Ομότιμος Καθηγητής, ΕΚΠΑ
Χατζηγεωργίου Ιωάννης, Καθηγητής, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Πασιάς Γεώργιος, Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Βέρδης Αθανάσιος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Μηλίγκου Ευανθία-Έλλη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Φωτεινός Δημήτριος, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο ρόλος του κρυφού προγράμματος στην κατασκευή της εθνικής ταυτότητας των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα: μια προσέγγιση μέσα από τις σχολικές εθνικές εορτές και παρελάσεις
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο ρόλος του κρυφού προγράμματος στην κατασκευή της εθνικής ταυτότητας των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα: μια προσέγγιση μέσα από τις σχολικές εθνικές εορτές και παρελάσεις
Περίληψη:
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στην παρούσα διατριβή μελετήθηκε ο τρόπος κατασκευής της εθνικής ταυτότητας
των μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα κατά την περίοδο μετά τον
Εμφύλιο πόλεμο (δεκαετία του 1950) και μέχρι το 1992 (Συνθήκη του Μάαστριχτ για την
ευρωπαϊκή ενοποίηση). Το ερευνητικό ενδιαφέρον εστιάστηκε στις μαθητικές παρελάσεις και στις εθνικές εορτές στο σχολείο, προκειμένου να αναδειχθούν όψεις του κρυφού πρόγραμματός τους και να εκτιμηθεί η συμβολή του στην κατασκευή της εθνικής ταυτότητας.
Το θεωρητικό μέρος αναφέρεται στις έννοιες του έθνους, της εθνοκεντρικής ιδεολογίας,
των κοινωνικών αναπαραστάσεων και της εθνικής ταυτότητας καθώς και στις εθνικές
εορτές και τις μαθητικές παρελάσεις ως μέρος της διαδικασίας κατασκευής της εθνικής
ταυτότητας. Επίσης, στο θεωρητικό πλαίσιο παρουσιάζονται τα επίσημα αναλυτικά
προγράμματα (έννοιες, ορισμοί, είδη, θεωρίες, λειτουργίες) και το κρυφό πρόγραμμα (του σχολείου γενικότερα και των σχολικών εθνικών εορτών και παρελάσεων ειδικότερα).
Μέσα στο ιστορικό πλαίσιο της περιόδου αυτής επιχειρείται μια περιοδολόγηση της
ελληνικής εκπαίδευσης βάσει των αλλαγών στα Αναλυτικά Προγράμματα και των
εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων που έγιναν.
Αξιοποιήθηκαν ως ερευνητικά δεδομένα Φ.Ε.Κ. με Αναλυτικά Προγράμματα και
Εγκυκλίους, κείμενα μαθητριών των Αρσακείων Σχολείων που δημοσιεύτηκαν με την
ευκαιρία εθνικών επετείων στο σχολικό περιοδικό «Πολύμνια» από το 1954 έως το 1975,
καθώς και φωτογραφίες και κινηματογραφικά – βιντεοσκοπημένα τεκμήρια από
μαθητικές παρελάσεις αυτής της περιόδου.
Η ποσοτική και ποιοτική ανάλυση των δεδομένων ανέδειξε τον τρόπο με τον οποίο οι
σχολικές εθνικές εορτές και οι μαθητικές παρελάσεις συμβάλλουν στην κατασκευή της
εθνικής ταυτότητας των μαθητών, που παρουσιάζεται στα συμπεράσματα.
Λέξεις – κλειδιά: έθνος, έθνος-κράτος, ιδεολογία, εθνικισμός, εθνότητα, εθνικότητα,
εθνική ταυτότητα, εθνικές εορτές, παρελάσεις, κοινωνικές αναπαραστάσεις, αναλυτικό
πρόγραμμα, κρυφό πρόγραμμα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
έθνος, έθνος-κράτος, ιδεολογία, εθνικισμός, εθνότητα, εθνικότητα, εθνική ταυτότητα, εθνικές εορτές, παρελάσεις, κοινωνικές αναπαραστάσεις, αναλυτικό πρόγραμμα, κρυφό πρόγραμμα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
404
Αριθμός σελίδων:
519
ΜΑΣΤΟΡΗ Μάιος 2019 Thesis-final.pdf (8 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο