‘’Ενιαίο ή Προσαρμοσμένο Παιδαγωγικό Υλικό;’’ Μια Έρευνα Αξιολόγησης για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Γ2

Διπλωματική Εργασία uoadl:2917428 227 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης / Ξένης Γλώσσας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-07-02
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Καρατζά Σοφία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αθανάσιος Μιχάλης, τμήμα ΦΠΨ, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
Σπυριδούλα Μπέλλα, τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
Μαρία-Ζωή Φουντοπούλου , τμήμα ΦΠΨ, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
‘’Ενιαίο ή Προσαρμοσμένο Παιδαγωγικό Υλικό;’’ Μια Έρευνα Αξιολόγησης για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Γ2
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
‘’Ενιαίο ή Προσαρμοσμένο Παιδαγωγικό Υλικό;’’ Μια Έρευνα Αξιολόγησης για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Γ2
Περίληψη:
Περίληψη

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει κατά πόσο η κατασκευή ενός ενιαίου διδακτικού υλικού για την ελληνική ως Γ2 είναι εφικτό να εξυπηρετήσει τις ανάγκες περισσότερων της μίας τάξεων, καθώς επίσης τα χαρακτηριστικά και τις ενδεχόμενες τροποποιήσεις που είναι πιθανόν να ενσωματώσει. Βασικούς άξονες για την κατασκευή του παρόντος παιδαγωγικού υλικού, το οποίο προορίζεται για το επίπεδο γλωσσομάθειας Α2, αποτέλεσαν η επικοινωνιακή προσέγγιση και, ειδικότερα, η δραστηριοκεντρική μέθοδος γλωσσικής διδασκαλίας (task-based learning). Για την αξιολόγησή του πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις πριν από τη χρήση του (pre-use evaluation) με επτά διδάσκουσες της ελληνικής ως Γ2 σε μαθητές διαφορετικού μαθησιακού προφίλ. Η έρευνα αναδεικνύει την αδυναμία εφαρμογής ενός ενιαίου διδακτικού υλικού σε κάθε μαθητικό κοινό, χωρίς τροποποιήσεις με γνώμονα τις μαθητικές ανάγκες. Οι προσαρμογές που προτείνονται αφορούν, μεταξύ άλλων, τον όγκο των παρεχόμενων γραμματικών φαινομένων, παρόλο που προβλέπονται από το Αναλυτικό Πρόγραμμα, την προσθήκη μηχανιστικών ασκήσεων και τη χρήση μέσων για την υποστήριξη μαθητών χαμηλότερου επιπέδου (π.χ. ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, οπτικοακουστικά μέσα). Παράλληλα, η αποτελεσματικότητα του υλικού φαίνεται ότι σχετίζεται με τη δυνατότητα ευελιξίας του, την ενσωμάτωση, δηλαδή, κάποιων βασικών χαρακτηριστικών που κρίνονται θετικά για μαθητές με ποικίλα μαθησιακά προφίλ. Ενδεικτικά, για το παρόν υλικό επισημαίνονται η ευέλικτη δομή, η εναλλαγή δραστηριοτήτων, η διδασκαλία της πραγματολογίας, η χρήση αυθεντικού υλικού (καταλληλότερο για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης και όχι ως ξένης), αλλά και ο διαπολιτισμικός χαρακτήρας του. Επομένως, η ευελιξία κατά την κατασκευή του υλικού ανάγεται σε παράμετρο που μπορεί να συμβάλλει στην απόκτηση ενός σημαντικού διδακτικού εργαλείου, το οποίο οι διδάσκοντες θα είναι σε θέση να προσαρμόζουν στις εκάστοτε ανάγκες των μαθητών τους, να το αναδιαμορφώνουν και να το επεκτείνουν με άλλες δραστηριότητες ή συμπληρωματικό υλικό, καθιστώντας τη γλωσσική διδασκαλία αποτελεσματικότερη.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Λέξεις κλειδιά: κατασκευή παιδαγωγικού υλικού, ενιαίο υλικό, προσαρμογή, αξιολόγηση υλικού, ευελιξία, Επικοινωνιακή Προσέγγιση, Δραστηριοκεντρική Μέθοδος Γλωσσικής Διδασκαλίας, αυθεντικότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
68
Αριθμός σελίδων:
178
Διπλωματική ΔΠΜΣ Σοφία Καρατζά 2020.pdf (5 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο