Διερεύνηση των προσωπικών θεωριών των εκπαιδευτικών στο Γυμνάσιο:Μια προσπάθεια αποτύπωσής τους σε σχέση με το αντικείμενο ειδίκευσης..

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2921446 204 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.)
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-08-18
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Αθανασάκη Άννα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Γεώργιος Φλουρής, Καθηγητής, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Ευανθία-Έλλη Μηλίγκου, Μόνιμη Επίκουρη Καθηγήτρια, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Μαρία Δασκολιά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Δημήτρης Φωτεινός, Επίκουρος Καθηγητής, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Αθανάσιος Βέρδης, Επίκουρος Καθηγητής, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Ζαχαρούλα Σμυρναίου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Γεώργιος Πασιάς, Αναπληρωτής Καθηγητής, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση των προσωπικών θεωριών των εκπαιδευτικών στο Γυμνάσιο:Μια προσπάθεια αποτύπωσής τους σε σχέση με το αντικείμενο ειδίκευσης..
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση των προσωπικών θεωριών των εκπαιδευτικών στο Γυμνάσιο:Μια προσπάθεια αποτύπωσής τους σε σχέση με το αντικείμενο ειδίκευσης.
Περίληψη:
Έχει επισημανθεί από αρκετούς μελετητές ότι οι διδακτικές πρακτικές των εκπαιδευτικών απέναντι στα
καθημερινά διλήμματα που αντιμετωπίζουν στη σχολική τάξη αντανακλούν πολύ περισσότερο
προσωπικές πεποιθήσεις, αντιλήψεις, στάσεις καθώς και προκατασκευασμένα γνωστικά σχήματα σχετικά
με τη διδασκαλία και τη μάθηση των ίδιων των εκπαιδευτικών. Η κατανόηση, επομένως, αυτού του
πολύπλοκου φαινομένου της διδασκαλίας προϋποθέτει την υπέρβαση των ορίων που θέτουν οι
επιστημονικές παιδαγωγικές θεωρίες για τη διαδικασία της μάθησης και της διδασκαλίας και την
ανίχνευση του ιδιαίτερου κράματος εμπειρίας και γνώσεων των εκπαιδευτικών το οποίο έχει νωρίς
σχηματοποιηθεί και συνθέτει την προσωπική τους θεωρία. Βασικός σκοπός της παρούσας ερευνητικής
μελέτης είναι η ανίχνευση και οριοθέτηση της προσωπικής θεωρίας, συστατικά μέρη της οποίας
αποτελούν τα διαφορετικά είδη γνώσης των εκπαιδευτικών, οι πεποιθήσεις τους, οι αντιλήψεις, οι
στάσεις και η κοσμοθεωρία καθώς και η πολύμορφη επαγγελματική ταυτότητά τους. Για την υλοποίηση
των σκοπών της παρούσας εργασίας, διεξήχθη η ποσοτική έρευνα με τη σύνταξη και τη διάθεση ενός
ερωτηματολογίου ανίχνευσης της προσωπικής θεωρίας των εκπαιδευτικών. Επιδιώκουμε αφενός να
εντοπίσουμε τις προσωπικές πρακτικές και διδακτικές προσεγγίσεις των εκπαιδευτικών κατά τη
διδακτική πράξη αφετέρου να συνθέσουμε ένα λειτουργικό ορισμό της προσωπικής θεωρίας. Τα
αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η επαγγελματική ταυτότητα του εκπαιδευτικού επηρεάζεται
περισσότερο από την κουλτούρα και την οικολογία της τάξης ενώ εξαρτάται λιγότερο από τα τυπικά
χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού, όπως το φύλο, την ειδικότητα και τα χρόνια υπηρεσίας του. Τα
αποκρυσταλλωμένα νοητικά σχήματα, οι προσωπικές του θέσεις και η κοσμοθεωρία είναι δυνατό να
διαμορφώσουν τις διδακτικές του πρακτικές μέσα στην τάξη.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
προσωπική θεωρία, αντιλήψεις, στάσεις, πεποιθήσεις, επαγγελματική ταυτότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
391
Αριθμός σελίδων:
290
Διδακτορική διατριβή.pdf (8 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο