Αποδομώντας τη μαθηματική ικανότητα: Παρουσίαση και διερεύνηση ενός μοντέλου τεσσάρων διαστάσεων.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2926959 172 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Γνωσιακή Επιστήμη
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-11-03
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Παραστατίδου Ανατολή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ρούσσος Πέτρος Αναπλ. Καθηγητής ΕΚΠΑ
Μουτούσης Κων/νος Καθηγητής ΕΚΠΑ
Βατάκη Αργυρώ Επίκ. Καθηγήτρια Πάντειο
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αποδομώντας τη μαθηματική ικανότητα: Παρουσίαση και διερεύνηση ενός μοντέλου τεσσάρων διαστάσεων.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αποδομώντας τη μαθηματική ικανότητα: Παρουσίαση και διερεύνηση ενός μοντέλου τεσσάρων διαστάσεων.
Περίληψη:
H αριθμητική επεξεργασία και η μαθηματική ικανότητα απoτελούν πολύπλοκες γνωστικές διαδικασίες που περιλαμβάνουν σύνθεση επιμέρους γνωστικών μηχανισμών για την επιτέλεση τους. Για να εντοπιστούν οι μηχανισμοί αυτοί και τα προβλήματα που οδηγούν σε μαθηματικά ελλείμματα δημιουργήθηκε το τεστ Mathematical Profile & Dyscalculia (MathPro Test), το οποίο για να αντιμετωπίσει περιορισμούς προηγούμενων τεστ σχεδιάστηκε ώστε να καλύπτει μεγάλο εύρος γνωστικών διεργασιών, να μπορεί να χορηγηθεί συλλογικά και να χρειάζεται περιορισμένο χρόνο για να ολοκληρωθεί. Το τεστ βασίζεται θεωρητικά στο μοντέλο των Karagiannakis, Baccaglini-Frank and Papadatos (2014), σύμφωνα με το οποίο προβλήματα στη μαθηματική κατανόηση μπορεί να οφείλονται σε αδυναμίες που έχουν σχέση με κάποιο από τα 4 παρακάτω πεδία: το βασικό αριθμητικό, το οπτικό-χωρικό, τη μνήμη ή το λογικό συμπερασμό. Στο τεστ περιλαμβάνονται 18 έργα για την εξέταση των παραπάνω 4 γνωστικών πεδίων, βάσει των επιδόσεων ακρίβειας και χρόνου απόκρισης. Εξετάστηκε η αξιοπιστία και εγκυρότητα του τεστ και για το σκοπό αυτό χορηγήθηκε σε 1104 μαθητές 1ης έως 6ης τάξης. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως τα περισσότερα από τα έργα που αναπτύχθηκαν είχαν καλή εσωτερική συνέπεια. Η ανάλυση παραγόντων ανέδειξε τους παράγοντες μνήμης, αριθμού-μνήμης, οπτικο-χωρικής αντίληψης και λογικού συμπερασμού, οι οποίοι περιγράφουν τα πεδία ανάλυσης της δομή του τεστ βάσει των επιδόσεων. Το είδος της μετρικής του τεστ επηρέασε την ομαδοποίηση αυτή. Συνολικά, υπήρξε μερική αντιστοίχιση των έργων στα αναμενόμενα πεδία. Παρατηρήθηκε σημαντική διαφορά κατά τη σύγκριση των επιδόσεων τυπικών παιδιών και παιδιών με μαθηματική αδυναμία (δηλαδή εκείνων με επίδοση χαμηλότερη του 15ου εκατοστημορίου στο έργο Νοητικού Υπολογισμού), στα περισσότερα έργα. Το αποτέλεσμα αυτό και η σημαντική επίδραση της τάξης σε όλα τα έργα αποδεικνύουν την διακριτική ισχύ του τεστ. Τέλος, στο σύνολο των αποτελεσμάτων δεν παρατηρήθηκε διαφορά στις επιδόσεις μεταξύ των φύλων. Γενικά, τα αποτελέσματα του τεστ κρίνονται αρκετά ελπιδοφόρα, και συμπερασματικά το τεστ μπορεί να αποτελέσει βάση για την ανάπτυξη βελτιωμένων διαγνωστικών εργαλείων για τον εντοπισμό συγκεκριμένων γνωστικών ελλειμμάτων στα παιδιά με μαθηματικές δυσκολίες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
μαθηματική ικανότητα, δυσαριθμησία, βασικά γνωστικά πεδία, βασικό αριθμητικό, oπτικό-χωρικό, μνήμη, λογικός συμπερασμός
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
42
Αριθμός σελίδων:
52
Thesis_Parastatidou.pdf (15 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο