Γεωπολιτική ανάλυση της αξίας των διεθνών στενών ναυσιπλοΐας (Σημεία Πνιγμού – Choke Points) για τον έλεγχο των θαλασσίων οδών επικοινωνίας και ο ανταγωνισμός ισχύος για επικράτηση επ’ αυτών μεταξύ της παγκόσμια κυρίαρχης ναυτικής δύναμης (Η.Π.Α) και των άλλων υπερσυστημικών δρώντων (Ρωσική Ομοσπονδία, Κίνα), με εστίαση στη περιοχή του Ινδικού Ωκεανού και της Νοτιοανατολικής Ασίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2932648 169 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Γεωπολιτική Ανάλυση, Γεωστρατηγική Σύνθεση και Σπουδές Άμυνας και Διεθνούς Ασφάλειας
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-01-14
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
ΑΛΕΞΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ιωάννης Θ. Μάζης, Καθηγητής, Τμήμα Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών. ΕΚΠΑ
Κωνσταντίνος Γρίβας, Καθηγητής, ΣΣΕ
Ξανθίππη Δωματιώτη, Τμήμα Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών. ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Γεωπολιτική ανάλυση της αξίας των διεθνών στενών ναυσιπλοΐας (Σημεία Πνιγμού – Choke Points) για τον έλεγχο των θαλασσίων οδών επικοινωνίας και ο ανταγωνισμός ισχύος για επικράτηση επ’ αυτών μεταξύ της παγκόσμια κυρίαρχης ναυτικής δύναμης (Η.Π.Α) και των άλλων υπερσυστημικών δρώντων (Ρωσική Ομοσπονδία, Κίνα), με εστίαση στη περιοχή του Ινδικού Ωκεανού και της Νοτιοανατολικής Ασίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Geopolitical analysis of the importance of international sea straits (Choke Points) for the control of sea lines of communication (SLOCs) and power competition for predominance upon them between the world's dominant maritime superpower (U.S.A) and other emerging Superpowers (China, etc), focusing on Indian Ocean and Southeast Asia.
Περίληψη:
Μέσω της παρούσας εργασίας επιδιώκεται να καταδειχτεί, τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά μέσω της χρήσης κατάλληλων ποσοτικών και ποιοτικών Γεωπολιτικών Δεικτών, η διαχρονική στρατηγική σημασία των Διεθνών Στενών Ναυσιπλοΐας (ΔΣΝ) - Θαλασσίων Σημείων Πνιγμού (ΘΣΠ) στον έλεγχο των θαλασσίων οδών επικοινωνίας/μεταφοράς , για την εκάστοτε κυρίαρχη σε παγκόσμιο επίπεδο ναυτική δύναμη, εστιάζοντας χρονικά στον 21ο αιώνα και γεωγραφικά στο Σύμπλοκο του Ινδικού Ωκεανού και της ΝΑ Ασίας. Αναλυτικά, αναφέρονται τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά του ανωτέρω συμπλόκου με έμφαση στα ΔΣΝ που εντοπίζονται επ’ αυτού, παρατίθενται οικονομικά στοιχεία που καταδεικνύουν την τεράστια γεωπολιτική σημασία των ανωτέρω γεωγραφικών περιοχών, σχολιάζονται οι σύγχρονες απειλές οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο τον έλεγχο αυτών των στρατηγικών γεωγραφικών σημείων και δύναται να επηρεάσουν δυσμενώς την ομαλή λειτουργία της διεθνούς ναυσιπλοΐας και των θαλασσίων οδών επικοινωνίας και εμπορείου (θαλάσσιος αποκλεισμός, τρομοκρατία, πειρατεία, κα). Επιπροσθέτως, περιγράφεται η στρατηγική των Η.Π.Α για έλεγχο και κυριαρχία επί των περιοχών αυτών, καθώς και οι παρατηρούμενες ή διαφαινόμενες προσπάθειες άλλων υπερσυστημικών δρώντων, με προεξάρχουσα την Κίνα, για υπονόμευση και ανατροπή της διαμορφωθείσας γεωπολιτικής καταστάσεως, μέσω της ανακατανομής ισχύος στο υπό εξέταση σύστημα/σύμπλοκο. Για την ανάλυσή μας στηριχθήκαμε στις αρχές της Συστημικής Γεωπολιτικής Ανάλυσης (ΣΓΑ), όπως αυτή έχει διατυπωθεί από τον Καθηγητή Ιωάννη Θ. Μάζη, με περιορισμούς όσον αφορά στην εξέταση όλων των πυλώνων ισχύος.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Συστημική Γεωπολιτική Ανάλυση, Διεθνή Στενά Ναυσιπλοΐας, Θαλάσσια Σημεία Πνιγμού, Νοτιοανατολική Ασία
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
85
Αριθμός σελίδων:
122
Γεώργιος Αλεξάκης_Γεωπολιτική ανάλυση Διεθνών Στενών Ναυσιπλοΐας (Σημεία Πνιγμού) ΝΑ Ασίας.pdf (4 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο