Εισαγωγή των μαθητών της Β' Λυκείου στην έννοια της παραγώγου μέσω ρεαλιστικών προβλημάτων με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων

Διπλωματική Εργασία uoadl:2962281 156 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-10-20
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Μπακούλας Νικόλαος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Πολυχρόνης Κυνηγός, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Γεώργιος Ψυχάρης, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών, ΕΚΠΑ
Γεωργία Πετροπούλου, Δρ στη Διδακτική των Μαθηματικών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εισαγωγή των μαθητών της Β' Λυκείου στην έννοια της παραγώγου μέσω ρεαλιστικών προβλημάτων με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εισαγωγή των μαθητών της Β' Λυκείου στην έννοια της παραγώγου μέσω ρεαλιστικών προβλημάτων με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία συγγράφτηκε με σκοπό τη μελέτη των ενεργειών των μαθητών της Β’ Λυκείου κατά την επίλυση ρεαλιστικών προβλημάτων που έχουν ως κεντρικό θέμα την εισαγωγή στην έννοια της παραγώγου. Οι ενέργειες των μαθητών εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις γνώσεις που ήδη έχουν, από το περιβάλλον μέσα στο οποίο εργάζονται και τα εργαλεία τα οποία αυτό διαθέτει. Κυρίαρχο ρόλο σε αυτήν την εργασία έχουν τα ψηφιακά μέσα, καθώς οι δραστηριότητες σχεδιάστηκαν προκειμένου οι μαθητές να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα των εργαλείων που προσφέρουν αυτές οι σύγχρονες τεχνολογίες. Στόχος, λοιπόν, της εργασίας είναι να μελετήσει πως νοηματοδοτούν οι μαθητές της Β’ Λυκείου τις έννοιες που σχετίζονται με εκείνη της παραγώγου προτού διδαχθούν τον τυπικό ορισμό της ανάλογα με το διαφορετικό μαθηματικό χώρο εργασίας (mathematical working space) που βρίσκονται κάθε φορά αλλά και ποιος είναι ο ρόλος των ψηφιακών εργαλείων που διαθέτει ο κάθε ένας από αυτούς. Στην έρευνα που έγινε συμμετείχαν τρεις μαθήτριες της Β’ Λυκείου ενός ολιγομελούς τμήματος φροντιστηρίου που δεν είχαν συναντήσει ποτέ ξανά στο παρελθόν την έννοια της παραγώγου. Οι μαθήτριες κλήθηκαν να απαντήσουν στα ερωτήματα τριών δραστηριοτήτων, για τα οποία χρειάστηκαν παραπάνω από μία συναντήσεις που διεξήχθησαν όχι εντός τάξεως άλλα μέσω υπολογιστή λόγω των περιοριστικών μέτρων κατά της COVID-19 και τα δεδομένα που συλλέχθηκαν αφορούσαν τόσο στους μεταξύ τους διαλόγους όσο και στις παρεμβάσεις τους στα αντίστοιχα ψηφιακά περιβάλλοντα. Από τη μελέτη αυτών των δεδομένων αναδείχθηκε ο τρόπος με τον οποίο έγινε η νοηματοδότηση της κάθε έννοιας στην οποία βασίζεται αυτή της παραγώγου, καθώς και η συμβολή που είχε σε αυτή ένα λογισμικό που χρησιμοποιούν στην καθημερινότητά πολλά άτομα που ασχολούνται με τον αθλητισμό και το δημοφιλές μαθηματικό λογισμικό Geogebra.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
παράγωγος, μέσος ρυθμός μεταβολής, στιγμιαίος ρυθμός μεταβολής, μαθηματικά πεδία εργασίας
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
33
Αριθμός σελίδων:
96
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ - 2021 - ΜΠΑΚΟΥΛΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο