Μελέτη της σχέσης μεταξύ κινητικής επιδεξιότητας, επιτελικών λειτουργιών και φυσικής δραστηριότητας στην παιδική ηλικία

Διπλωματική Εργασία uoadl:3218952 67 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Προπονητική Αθλημάτων
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-06-15
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Σπανού Μάρθα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φωτεινή Βενετσάνου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ασπασία Δανιά, Επίκουρη Καθηγήτρια, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Νεκτάριος Σταύρου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μελέτη της σχέσης μεταξύ κινητικής επιδεξιότητας, επιτελικών λειτουργιών και φυσικής δραστηριότητας στην παιδική ηλικία
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μελέτη της σχέσης μεταξύ κινητικής επιδεξιότητας, επιτελικών λειτουργιών και φυσικής δραστηριότητας στην παιδική ηλικία
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η μελέτη της σχέσης μεταξύ φυσικής δραστηριότητας (ΦΔ), κινητικής επιδεξιότητας (ΚΕ) και επιτελικών λειτουργιών (ΕΛ) στην παιδική ηλικία. Επιμέρους στόχος ήταν η διερεύνηση πιθανών διαφορών (α) στη ΦΔ, την ΚΕ και τις ΕΛ, μεταξύ των δύο φύλων και (β) στις ΕΛ, μεταξύ παιδιών που συμμετέχουν σε διαφορετικού τύπου αθλήματα (ομαδικά, ατομικά ανοικτών δεξιοτήτων και ατομικά κλειστών δεξιοτήτων). Στην έρευνα συμμετείχαν 106 παιδιά 8-12 (Μ=10.4±1.64) ετών, από αθλητικούς συλλόγους της Αθήνας. Η ΚΕ αξιολογήθηκε με το BΟΤ-2SF, ενώ τα επίπεδα ΦΔ καταγράφηκαν (α) με βηματόμετρα που φορέθηκαν επτά μέρες και (β) με το PAQ-C. Αναφορικά με τις ΕΛ, ο ανασταλτικός έλεγχος αξιολογήθηκε με τo Attention Network Test, η μνήμη εργασίας με τη δοκιμασία Digits Backwards και η γνωστική ευελιξία με τη δοκιμασία How many – What number. Για τον έλεγχο διαφορών μεταξύ των δύο φύλων στις μεταβλητές ενδιαφέροντος και μεταξύ των παιδιών που συμμετείχαν σε διαφορετικού τύπου αθλήματα στις ΕΛ, πραγματοποιήθηκαν t-tests για ανεξάρτητα δείγματα, καθώς και αναλύσεις διακύμανσης και συνδιακύμανσης, ανάλογα με την περίπτωση. Επιπλέον πραγματοποιήθηκε ανάλυση συσχέτισης μεταξύ ΦΔ, ΚΕ και ΕΛ. Σημαντικές διαφορές υπέρ των αγοριών εντοπίστηκαν μόνο στη ΦΔ (p<.05), ενώ η ΚΕ και οι ΕΛ των δύο φύλων ήταν σε παρόμοια επίπεδα. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι σχετικά με τη σύγκριση των ΕΛ μεταξύ των διαφορετικών τύπων αθλημάτων, τα παιδιά που συμμετείχαν σε ομαδικά αθλήματα υστερούσαν στατιστικά σημαντικά από τους συμμετέχοντες των δυο άλλων τύπων αθλημάτων μόνο στον ανασταλτικό έλεγχο (p=.01). Τέλος, στατιστικά σημαντική θετική συσχέτιση προέκυψε μεταξύ ΚΕ και ΕΛ (p<.05), καθώς και μεταξύ ΚΕ και αυτό-αναφερόμενης ΦΔ (p<.05). Με βάση τα παραπάνω, διαπιστώνεται η σημασία της συμμετοχής των παιδιών, ανεξαρτήτως φύλου, σε αθλήματα οποιουδήποτε τύπου και τονίζεται η σημαντικότητα του σχεδιασμού προγραμμάτων άσκησης με κινητικές και γνωστικές προκλήσεις για την ενίσχυση της ΦΔ, της ΚΕ και των ΕΛ των παιδιών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
κινητικές δεξιότητες, ανασταλτικός έλεγχος, γνωστική ευελιξία, μνήμη εργασίας, αθλήματα
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
579
Αριθμός σελίδων:
173
ΣΠΑΝΟΥ ΜΑΡΘΑ Διπλωματική Εργασία.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο