«Η εγκυρότητα αποδεικτικών επιχειρημάτων στην τάξη των μαθηματικών του Δημοτικού: μια συστημική προσέγγιση»

Διπλωματική Εργασία uoadl:3257742 81 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική των Μαθηματικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-01-23
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Στιβακτά Ειρήνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ανδρέας Μούτσιος - Ρέντζος, Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ), Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Η εγκυρότητα αποδεικτικών επιχειρημάτων στην τάξη των μαθηματικών του Δημοτικού: μια συστημική προσέγγιση»
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Η εγκυρότητα αποδεικτικών επιχειρημάτων στην τάξη των μαθηματικών του Δημοτικού: μια συστημική προσέγγιση»
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία εξετάζει τη μορφή που έχουν τα αποδεικτικά επιχειρήματα στην τάξη των μαθηματικών, στην Ε’ δημοτικού ανάλογα με τον τύπο προβλήματος (μία λύση, πεπερασμένος αριθμός λύσεων, άπειρες λύσεις). Η μορφή των αποδεικτικών επιχειρημάτων μελετάται ως προς τον τρόπο αναπαράστασης που επιλέγεται (συμβολικός, οπτικός, λεκτικός), καθώς και ως προς το είδος του συλλογισμού (εμπειρικό/επαγωγικό, αναλυτικό/παραγωγικό). Για τη μελέτη του συγκεκριμένου θέματος ακολουθείται συστημική προσέγγιση. Κατά τη διάρκεια της έρευνας δόθηκαν ερωτηματολόγια σε μαθητές τεσσάρων τμημάτων της Ε’ δημοτικού που μελετούν ποια επιχειρήματα είναι πιο πειστικά ανάλογα με τον κάθε τύπο προβλήματος για τους ίδιους τους μαθητές/τριες, τους/τις συμμαθητές/τριές τους, καθώς και για τον εκπαιδευτικό τους. Όλα τα προβλήματα αφορούν τη θεματική ενότητα των κλασμάτων, καθώς είναι ιδιαίτερα σημαντικό μέρος στο ελληνικό ΑΠΣ. Ακόμη, μελετώνται στο δεύτερο μέρος του συγκεκριμένου ερωτηματολογίου οι απόψεις των μαθητών/τριων για τις αποδείξεις. Στη συνέχεια, έγιναν εξατομικευμένες συνεντεύξεις με τον εκπαιδευτικό κάθε τάξης, ώστε να φανούν οι απόψεις τους για την απόδειξη, για τα διάφορα αποδεικτικά επιχειρήματα που θεωρούν αποδεκτά στην τάξη αλλά και τις προτιμήσεις των μαθητών/τριών τους, τις διδακτικές πρακτικές που ακολουθούν, καθώς και τις απόψεις τους για το θεσμικό πλαίσιο. Ύστερα, μελετήθηκαν και οι τρεις πρώτες ενότητες του σχολικού εγχειριδίου, ώστε να φανεί ποιον τρόπο αναπαράστασης επιλέγει πιο συχνά το σχολικό εγχειρίδιο, καθώς και ποιο είδος συλλογισμού. Τέλος, μελετήθηκαν τα τέσσερα συστήματα ξεχωριστά. Παρατηρήθηκε πως οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και το σχολικό εγχειρίδιο τείνουν να επιλέγουν αποδεικτικά επιχειρήματα που χρησιμοποιούν συμβολικές αναπαραστάσεις και εμπειρικό/επαγωγικούς συλλογισμούς. Διαφορές ωστόσο παρατηρήθηκαν ανάμεσα σε ορισμένες προτιμήσεις σε κάποια συστήματα, γεγονός που αναδεικνύει την αναγκαιότητα της συστημικής προσέγγισης σε τέτοια πολύπλευρα και πολύπλοκα ζητήματα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
αποδείξεις, αποδεικτικά επιχειρήματα, τρόπος αναπαράστασης, είδος συλλογισμού
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
63
Αριθμός σελίδων:
225
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ_ΕΡΓΑΣΙΑ_ΣΤΙΒΑΚΤΑ_ΕΙΡΗΝΗ.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.