Ο ρόλος του μέντορα στην υποδοχή, στήριξη και επαγγελματική ανάπτυξη των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα. Η περίπτωση της πρωτοβάθμιας.

Διπλωματική Εργασία uoadl:3272710 68 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-05-22
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Παπακαλούση Δήμητρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παπακωνσταντίνου Γεώργιος, Καθηγητής ΕΚΠΑ, Τμήμα: Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Σχολή: Φιλοσοφική
Πασιάς Γεώργιος, Καθηγητής ΕΚΠΑ, Τμήμα: Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Σχολή: Φιλοσοφική
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο ρόλος του μέντορα στην υποδοχή, στήριξη και επαγγελματική ανάπτυξη των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα. Η περίπτωση της πρωτοβάθμιας.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο ρόλος του μέντορα στην υποδοχή, στήριξη και επαγγελματική ανάπτυξη των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα. Η περίπτωση της πρωτοβάθμιας.
Περίληψη:
Στην παρούσα μελέτη, διερευνούνται οι απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι υπηρετούν σε διάφορα σχολεία της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας, τόσο στην προσχολική όσο και στη δημοτική εκπαίδευση, σχετικά με τον ρόλο που θα μπορούσε να διαδραματίσει η εφαρμογή του θεσμού του Μέντορα στην υποδοχή και στήριξη των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών αλλά και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Αφορμή για την πραγμάτωση της εργασίας στάθηκε ο Ν.3848/2010, σύμφωνα με τον οποίο το Υπουργείο Παιδείας εισήγαγε τον θεσμό του Μέντορα αλλά τελικώς δεν εφαρμόστηκε ποτέ έως και σήμερα. Ωστόσο με το Ν.4823/2021 ξανά ήρθε στο προσκήνιο ο Μέντορας ως θεσμός για να εφαρμοστεί την τρέχουσα σχολική χρονιά με τη δημοσιοποιημένη ΥΑ 102919/ΓΔ4/2022, με θέμα Παιδαγωγικός σύμβουλος- Μέντορας στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Συν τοις άλλοις, το έναυσμα για τη συγγραφή της παρούσας μελέτης, δόθηκε λόγω των μαζικών διορισμών που υλοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και ως εκ τούτου τα σχολεία στελεχώθηκαν από νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι βρισκόμενοι για πρώτη φορά σε μία σχολική μονάδα ήρθαν αντιμέτωποι με προβλήματα όπως η προσαρμογή τους τόσο επαγγελματικά όσο και κοινωνικά στην νέα εκπαιδευτική κοινότητα. Είναι βέβαιο, πως τα προβλήματα και οι ανάγκες των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών είναι πολυποίκιλα και έως και σήμερα δεν υπήρχε ένα δομημένο πλαίσιο υποδοχής και στήριξης των τελευταίων. Παράλληλα, οι επαγγελματικές και κοινωνικές συνθήκες μεταβάλλονται διαρκώς, με τις ταχύτατες αλλαγές σε επιστημονικό, τεχνολογικό και κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο. Ως εκ τούτου η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, η οποία αποτελεί βασικό παράγοντα για την ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος και μέσω αυτής ο εκπαιδευτικός δύναται να εξελιχθεί σε παιδαγωγικό και διδακτικό επίπεδο, όντας ενημερωμένος στις σύγχρονες πρακτικές και μεθόδους, κρίνεται ύψιστης σημασίας. Στην παρούσα έρευνα, εξετάζεται ο ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει ο εκπαιδευτικός ως καθοδηγητής σε ρόλο Μέντορα, στην υποστήριξη και επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, ακριβώς τη χρονική στιγμή που αναμένεται να εφαρμοστεί στο ελληνικό σχολείο ο θεσμός. Τα ευρήματα της έρευνας, έδειξαν πως οι εκπαιδευτικοί εμφανίζουν καχυποψία και ανασφάλεια ως προς το πρόσωπο που θα αναλάβει τον ρόλο του Μέντορα, αλλά και τη διαδικασία γενικότερα. Αναλυτικότερα, φαίνεται να μην θεωρούν αξιοκρατική τη διαδικασία και να μην εμπιστεύονται τις ικανότητες και τα προσόντα του πιθανού μέντορα, ο οποίος σύμφωνα με ένα μεγάλο μέρος των ερωτηθέντων, ενδέχεται να τους αξιολογήσει. Μολαταύτα, φαίνεται να θεωρούν πως ο Μέντορας μπορεί να τους βοηθήσει σε αρκετά ζητήματα που σχετίζονται με τις ανάγκες και τους προβληματισμούς τους στο χώρο της εργασίας τους. Τέλος, ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού του δείγματος, φαίνεται να θεωρεί σημαντική και αναγκαία την επαγγελματική ανάπτυξη, αλλά τη συνδέει σε ένα μέτριο βαθμό με την συμβολή του μέντορα σε αυτήν την κατεύθυνση.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Μέντορας, υποστήριξη, επαγγελματική ανάπτυξη, νεοεισερχόμενος εκπαιδευτικός
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
89
Αριθμός σελίδων:
101
Παπακαλούση Δήμητρα_Διπλωματική 2023 ΕΚΠΑ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο