Η αξιοποίηση του παραμυθιού σε διαπολιτισμικές τάξεις του Δημοτικού. Προβολή της χρησιμότητάς του και έρευνα ως προς την αξιοποίησή του στο ελληνικό σχολείο

Διπλωματική Εργασία uoadl:3284859 36 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-05-20
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Παπαναστάση Ζωή
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Μαμούρα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Χρήστος Παρθένης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Άλμπα - Αντιγόνη Παπακωνσταντίνου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η αξιοποίηση του παραμυθιού σε διαπολιτισμικές τάξεις του Δημοτικού. Προβολή της χρησιμότητάς του και έρευνα ως προς την αξιοποίησή του στο ελληνικό σχολείο
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η αξιοποίηση του παραμυθιού σε διαπολιτισμικές τάξεις του Δημοτικού. Προβολή της χρησιμότητάς του και έρευνα ως προς την αξιοποίησή του στο ελληνικό σχολείο
Περίληψη:
Στην παρούσα ερευνητική εργασία εξετάζεται πώς μπορεί να επιδράσει το παραμύθι ως διδακτική προσέγγιση στην εξαγωγή διαπολιτιμικών αξιών και στην ενίσχυση του γλωσσικού επιπέδου αλλοεθνών και γηγενών μαθητών που φοιτούν σε διαπολιτισμικά δημοτικά σχολεία. Η έρευνα διεξάγεται ώστε να αξιολογηθεί μέσω του πληθυσμού των δασκάλων διαπολιτισμικών δημοτικών σχολείων η συμβολή του παραμυθιού στην καλλιέργεια κοινωνικών και γλωσσικών δεξιοτήτων.
Τέθηκαν ερευνητικά ερωτήματα στα πλαίσια του ερευνητικού προβλήματος για το αν το παραμύθι πρέπει να ενταχθεί επίσημα στη σχολική διαδικασία. Για τη μελέτη των ερευνητικών ερωτημάτων πραγματοποιήθηκε ποσοτική έρευνα με ερωτηματολόγια που συγκέντρωσαν τις γνώμες 18 δασκάλων διαπολιτισμικών δημοτικών σχολείων της Ελλάδας. Διανεμήθηκαν με στόχο την αξιολόγηση του παραμυθιού ως διδακτικό μέσο και την άποψή τους σχετικά με το αν το παραμύθι πρέπει να ενταχθεί στο αναλυτικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειονότητα των δασκάλων των διαπολιτισμικών δημοτικών σχολείων αξιοποιεί το παραμύθι ως εργαλείο στην εκπαιδευτική παρέμβαση (πρώτο ερευνητικό ερώτημα). Κατά την άποψή τους, το παραμύθι συμβάλλει αρκετά στο να έρθουν σε επαφή οι μαθητές με τον πολιτισμό τους, να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους, να αναπτύξουν μεταξύ τους συνεργατικές σχέσεις βασισμένες στον αλληλοσεβασμό καταρρίπτοντας προκαταλήψεις και στερεότυπα και να ενισχύσουν την γλωσσική τους ικανότητα (δεύτερο ερευνητικό ερώτημα). Τέλος, η πλειονότητα των δασκάλων των διαπολιτισμικών δημοτικών σχολείων προτείνει την ένταξη του παραμυθιού στη μαθησιακή διαδικασία και μάλιστα σε εβδομαδιαία βάση (τρίτο ερευνητικό ερώτημα).
Η θετική επίδραση του παραμυθιού στην ομαλότερη προσαρμογή των αλλοεθνών μαθητών στην τάξη, η αποδοχή τους από τους συμμαθητές τους αλλά και οι καλύτερες γλωσσικές επιδόσεις είναι στοιχεία που συνέβαλαν στην άποψη των δασκάλων των διαπολιτισμικών δημοτικών σχολείων ότι το παραμύθι πρέπει να εισαχθεί ως επίσημο μάθημα στη σύγχρονη πολυπολιτισμική τάξη.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
πολυπολιτισμικότητα, διαπολιτισμικό δημοτικό σχολείο, παραμύθι
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
224
Αριθμός σελίδων:
132
Δ.Ε. 219038 Παπαναστάση Ζωή.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο