Έθιμα του δωδεκαημέρου: Τα κάλαντα, οι καλικάντζαροι και το χριστόψωμο. Σχεδιασμός, Υλοποίηση και Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Προγράμματος για την Προσχολική Εκπαίδευση

Διπλωματική Εργασία uoadl:3284935 71 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κοινωνικές Επιστήμες: Σύγχρονα Ζητήματα Ιστορικής, Κοινωνιολογικής, Λαογραφικής Θεωρίας και Έρευνας
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-03-03
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Λαμπουσάκη Μαρίζα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ρέα Κακάμπουρα, Αναπλ. Καθηγήτρια Ελληνικής Λαογραφίας,Π.Τ.Δ.Ε., ΕΚΠΑ
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής Παιδαγωγικής και Δια Βίου Μάθησης, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
Κωνσταντίνα Τσώλη, Επικ. Καθηγήτρια Σχολικής Παιδαγωγικής και Πρακτικής Άσκησης, Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Έθιμα του δωδεκαημέρου: Τα κάλαντα, οι καλικάντζαροι και το χριστόψωμο. Σχεδιασμός, Υλοποίηση και Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Προγράμματος για την Προσχολική Εκπαίδευση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Έθιμα του δωδεκαημέρου: Τα κάλαντα, οι καλικάντζαροι και το χριστόψωμο. Σχεδιασμός, Υλοποίηση και Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Προγράμματος για την Προσχολική Εκπαίδευση
Περίληψη:
H παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία ασχολείται με την προσέγγιση των εθίμων του δωδεκαημέρου: Τα κάλαντα, οι καλικάντζαροι και το χριστόψωμο, μέσα από το σχεδιασμό, την υλοποίηση και αξιολόγηση ενός Εκπαιδευτικού Προγράμματος για την τυπική εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής ηλικίας, που αντλεί τη θεματολογία του από τα παραπάνω έθιμα αλλά και από λαϊκές παραδόσεις για καλικάντζαρους. Ως στοιχεία της λαϊκής μας παράδοσης, οι καλικάντζαροι, τα κάλαντα και το έθιμο του χριστόψωμου μπορούν να αποτελέσουν το ερέθισμα για μια ευρύτερη προσέγγιση της, από παιδιά μικρής ηλικίας. Αυτό μπορεί να γίνει στο πλαίσιο Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων με ποικιλία δράσεων. Το παρόν Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε με στόχο να έρθουν σε επαφή τα παιδιά με την λαϊκή μας παράδοση με τρόπο παιγνιώδη και βιωματικό. Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα υλοποιήθηκε στην περιοχή Ζωγράφου στην Αθήνα, σε παιδιά του μικτού τμήματος νηπίων - προνηπίων ενός ιδιωτικού νηπιαγωγείου, όπου η γράφουσα ήταν η διορισμένη νηπιαγωγός του τμήματος. Το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα, έλαβε χώρα τον Δεκέμβρη του 2021 και εντάχθηκε στο σχολικό πρόγραμμα τις 2 εβδομάδες πριν το κλείσιμο του σχολείου για τις γιορτές των Χριστουγέννων. Τα παιδιά του τμήματος που συμμετείχε ήταν 15, 8 κορίτσια και 7 αγόρια. Από αυτά τα 6 ήταν προνήπια και τα 9 νήπια. Η υλοποίηση του Εκπαιδευτικού Προγράμματος στηρίχτηκε στην βιωματική και παιγνιώδη μάθηση. Η αξιολόγηση του Προγράμματος έδειξε πως στοιχεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς μπορούν να αξιοποιηθούν με τη χρήση σύγχρονων διδακτικών μεθόδων, όπως η μέθοδος Project και στα πλαίσια της τυπικής εκπαίδευσης σε τάξεις του Νηπιαγωγείου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
λαϊκός πολιτισμός, εκπαιδευτικό πολιτιστικό πρόγραμμα, έθιμα Χριστουγέννων, καλικάντζαροι, χριστόψωμο, κάλαντα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
91
Αριθμός σελίδων:
112
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΛΑΜΠΟΥΣΑΚΗ ΜΑΡΙΖΑ - ΤΕΛΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ Δ.Ε..pdf
5 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.