Μονάδα:
Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.)Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-12-05
Συγγραφέας:
Σταθοπούλου Στυλιανή
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Αθανάσιος Μιχάλης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Μαρία-Ζωή Φουντοπούλου, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Ευαγγελία Φρυδάκη, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Μαρία Μαμούρα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Μαρία Χωριανοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Δημήτριος Λαμπρέλλης, Καθηγητής, Τμήμα Κοινωνιολογίας, Πάντειος
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η διδασκαλία της γλώσσας με βάση το περιεχόμενο: διαθεματικές προσεγγίσεις βιοηθικών ζητημάτων
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η διδασκαλία της γλώσσας με βάση το περιεχόμενο: διαθεματικές προσεγγίσεις βιοηθικών ζητημάτων
Περίληψη:
Η συγκεκριμένη έρευνα προσανατολίζεται στον προβληματισμό που πηγάζει αφενός, από τα ζητήματα της βιοηθικής επιστήμης, και αφετέρου από την απουσία ουσιαστικής σύνδεσης της τελευταίας με το αναλυτικό πρόγραμμα, και κατ’ επέκταση την αδυναμία προσέγγισης και δημιουργίας ενός πλαισίου διδακτικών μεθόδων βιοηθικής στα σχολεία, ικανό να μεταδώσει τη γνώση και να εμπνεύσει τη σκέψη. Η έρευνα δομείται επί τη βάσει της διερεύνησης της σχέσης βιοηθικής και παιδείας, την ανάδειξη της σπουδαιότητας της διδακτικής της βιοηθικής μέσω της διδασκαλίας της γλώσσας και των μαθημάτων που συνδέονται με αυτήν, καθώς και τη παράθεση και παρουσίαση διδακτικών μεθόδων για τη διδασκαλία των βιοηθικών ζητημάτων στα σχολεία. Οι παράμετροι που πλαισιώνουν αυτό το εγχείρημα, είναι κατά πρώτον ο εντοπισμός και η παράθεση των ελλείψεων που παρατηρούνται σε συγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια (Γυμνασίου – Λυκείου). Συγκεκριμένα, στο πρώτο μέρος της έρευνας, θα διερευνηθεί ποσοτικά και ποιοτικά το επίπεδο θεματολογίας ζητημάτων που άπτονται της βιοηθικής. Η έννοια της ποσοτικής ανάλυσης της θεματολογίας βιοηθικών ζητημάτων ή αλλιώς η ποσοτική ανάλυση περιεχομένου, αναφέρεται στο σύνολο των βιοηθικών ζητημάτων που θίγονται στα σχολικά εγχειρίδια, στα σημεία που παρουσιάζονται καθώς και στη συχνότητά τους. Αντίστοιχα, η ποιοτική ανάλυση αναφέρεται στον πυρήνα των βιοηθικών ζητημάτων και τον τρόπο με τον οποίο αυτά παρουσιάζονται στα σχολικά εγχειρίδια. Σκοπός είναι, μέσα από την ανάλυση περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων να επιτευχθεί η τεκμηρίωση της θέσης ότι η βιοηθική παιδεία παρουσιάζει ελλείψεις και αδυναμίες, ποσοτικές και ποιοτικές, και να προκύψει ένας κατάλογος βιοηθικών ζητημάτων, τα οποία μπορούν να διδαχθούν και να συνδεθούν με την εκπαιδευτική δραστηριότητα. Έπειτα, στο πρακτικό μέρος της διατριβής δημιουργείται και προτείνεται ένα project για τη διδακτική της βιοηθικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τέλος, κατά το τρίτο μέρος της έρευνας, παραθέτονται τα ερευνητικά ευρήματα και καταγράφονται προβληματισμοί και προτάσεις σχετικά με το ζητούμενο της έρευνας. Πρόκειται για μια διεπιστημονική έρευνα, στόχος της οποίας είναι, αφενός να αναδειχθεί η σπουδαιότητα της βιοηθικής παιδείας, και αφετέρου να δομηθεί η κατάλληλη μεθοδολογία διδακτικής της βιοηθικής μέσω των σχολικών εγχειριδίων. Η καταλληλότητα αυτής της μεθοδολογίας έγκειται μεταξύ άλλων, στο ότι οι διδακτικές τεχνικές πρέπει να συνάδουν με την ηλικία, την πνευματική ανάπτυξη και τα ενδιαφέροντα των μαθητών καθώς και στο ότι το σημερινό σχολείο παρουσιάζει ιδιαιτερότητες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Βιοηθική επιστήμη, Βιοηθική εκπαίδευση, Βιοηθικός γραμματισμός, Διαθεματικότητα, Διεπιστημονικότητα, Σχολικά εγχειρίδια, Διδασκαλία με Βάση το Περιεχόμενο, Project, Pre-Post testing, Διδακτική Μεθοδολογία, Διδακτικές Τεχνικές.
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
420
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2025-12-05.
ΔΙΑΤΡΙΒΗ_ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΗ.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2025-12-05.