Μονάδα:
Κατεύθυνση Λαϊκός πολιτισμός και λογοτεχνίαΒιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-03-10
Συγγραφέας:
Παναγιωτοπούλου Ροζαλία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Καπλάνογλου Μαριάνθη, Καθηγήτρια, Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας, ΕΚΠΑ
Κούζας Γεώργιος, Επίκουρος Καθηγητής, Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας, ΕΚΠΑ
Τσερπές Γεώργιος, Ερευνητής Γ' Βαθμίδας, Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Καλλιτεχνική Παιδεία και Μάθηση στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Ένα διδακτικό παράδειγμα Παιδαγωγικής Λαογραφίας: η θεατρική παράσταση του παραμυθιού Το Μικρό Μαύρο Ψάρι του Samad Behrangi από τα τμήματα ένταξης του Πειραματικού Διαπολιτισμικού Γυμνασίου Αθήνας (2022-2023).
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Καλλιτεχνική Παιδεία και Μάθηση στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Ένα διδακτικό παράδειγμα Παιδαγωγικής Λαογραφίας: η θεατρική παράσταση του παραμυθιού Το Μικρό Μαύρο Ψάρι του Samad Behrangi από τα τμήματα ένταξης του Πειραματικού Διαπολιτισμικού Γυμνασίου Αθήνας (2022-2023).
Περίληψη:
Το αντικείμενο της παρούσας εργασίας εντάσσεται στο πεδίο της Παιδαγωγικής Λαογραφίας: αναφέρεται ειδικότερα στην καλλιτεχνική παιδεία και μάθηση σε τμήματα ένταξης διαπολιτισμικών σχολείων, μέσα από ένα συγκεκριμένο διδακτικό – καλλιτεχνικό παράδειγμα: με αφετηρία ένα λογοτεχνικό παραμύθι, Το Μικρό Μαύρο Ψάρι του Samad Behrangi , το οποίο επιλέχθηκε με λαογραφικά – παιδαγωγικά κριτήρια· προχωρήσαμε με τη συνεργασία των μαθητών-μαθητριών στη διασκευή του και στη συνέχεια οργανώσαμε μια δραματική-θεατρική παράστασή του . Η παράσταση συνδύασε τον αφηγηματικό λόγο (παραμύθι) με άλλες μορφές τέχνης και έκφρασης, όπως το θέατρο, τη σκηνογραφία - ζωγραφική και το θέατρο σκιών, με στόχο ένα σύνθετο αισθητικό – καλλιτεχνικό και παιδαγωγικό αποτέλεσμα. Η παρούσα εργασία εξετάζει την προετοιμασία, πραγματοποίηση και πρόσληψη αυτής της θεατρικής παράστασης από τα παιδιά στα τμήματα ένταξης του Πειραματικού Διαπολιτισμικού Γυμνασίου Α΄ Αθήνας (πρώην 2ο Γυμνάσιο Αθηνών), στο τέλος του σχολικού έτους 2022-2023, από τα τμήματα ΖΕΠ Ι και ΖΕΠ ΙΙ, με τη συμμετοχή 38 παιδιών ηλικίας 13 – 17 ετών. Στην εργασία μελετάται, στο πλαίσιο της λαογραφικής θεωρίας και της παιδαγωγικής προσέγγισης, πώς, με αφετηρία μία αφήγηση που βρίσκεται κοντά στη λαϊκή λογοτεχνία, συγκροτείται η μαθητική ομάδα, ενώ, μέσα από τη συνακόλουθη δραματοποίηση και εικαστική δημιουργία, ενθαρρύνονται οι διαπολιτισμικές ανταλλαγές, η βελτίωση της γλωσσικής ικανότητας και η συμπερίληψη. Βασικές παράμετροι αυτής της ανάλυσης συνιστούν α) οι θεωρητικές προσεγγίσεις της λαογραφικής έρευνας στα καθολικά χαρακτηριστικά της παιδικής κουλτούρας των συνομήλικων (childlore – children’s peer culture) και β) η λαογραφική θεωρία των αφηγηματικών ειδών, κυρίως του λαϊκού (και έντεχνου) παραμυθιού, με γνώμονα το πώς μπορούν να αναπαραχθούν μέσα από το παιχνίδι στο σχολικό πλαίσιο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γεωγραφία - Ανθρωπολογία – Λαογραφία
Λέξεις-κλειδιά:
παιδαγωγική λαογραφία, καθολικά χαρακτηριστικά της παιδικής κουλτούρας των συνομήλικων, διαπολιτισμική εκπαίδευση, τμήματα ένταξης, παραμύθι, Behrangi, θέατρο, λαϊκός πολιτισμός
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
104
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ Παναγιωτοπούλου Ροζαλία.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.