Μονάδα:
Κατεύθυνση Ηθική Φιλοσοφία, Δίκαιο και Ευζωία των ΖώωνΒιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-04-04
Συγγραφέας:
Σκρέτας Νικόλαος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φιλόθεος-Φώτιος Μαρούδας, Διδάκτωρ
Γεώργιος Αραμπατζής, Μέλος ΔΕΠ (Καθηγητής), Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης, Μέλος ΔΕΠ (Καθηγητής), Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Διατροφική αγωγή στον Ιουδαϊσμό και το ήθος της νηστείας στον Χριστιανισμό: συγκλίσεις και αποκλίσεις
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η Διατροφική αγωγή στον Ιουδαϊσμό και το ήθος της νηστείας στον Χριστιανισμό: συγκλίσεις και αποκλίσεις
Περίληψη:
Η διατροφική αγωγή στον Ιουδαϊσμό και η νηστεία στον Χριστιανισμό αποτελούν δύο θεσμούς με σημαντική θρησκευτική και πνευματική διάσταση, που, αν και έχουν κοινές ρίζες, παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές στις πρακτικές τους και στις θεολογικές ερμηνείες. Στον Ιουδαϊσμό, οι νόμοι του kashrut είναι οι κανόνες που καθορίζουν ποια τρόφιμα θεωρούνται επιτρεπτά και ποια απαγορευμένα για κατανάλωση. Αυτοί οι κανόνες βασίζονται στην Τορά (ιδιαίτερα στο Λευιτικό 11 και το Δευτερονόμιο 14) και αποσκοπούν στη διατήρηση της πνευματικής αγνότητας του λαού του Ισραήλ. Οι κύριοι κανόνες του kashrut περιλαμβάνουν την αποδοχή μόνο ορισμένων ζώων, όπως τα δίχηλα και τα μηρυκαστικά, την απαγόρευση κατανάλωσης χοιρινού κρέατος και καμήλας, την αποδοχή μόνο των ψαριών που έχουν πτερύγια και λέπια, και την απαγόρευση της κατανάλωσης κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων στο ίδιο γεύμα. Αυτές οι απαγορεύσεις, αν και δεν εξηγούνται πάντα από υγιεινολογικές ή λογικές σκοπιμότητες, συνδέονται με τη θρησκευτική έννοια της αγνότητας και της υπακοής στον Θεό.
Η νηστεία στον Ιουδαϊσμό, αν και δεν είναι τόσο αυστηρή και εντατική όσο οι νόμοι του kashrut, συνδέεται με τη συγχώρεση και την εξιλέωση των αμαρτιών. Η νηστεία του Γιομ Κιπούρ (Ημέρα της Εξιλέωσης) είναι η πιο χαρακτηριστική και σημαντική νηστεία στον Ιουδαϊσμό, και έχει ως στόχο τη μετάνοια και την εσωτερική καθαρτικότητα του πιστού.
Αντίθετα, στον Χριστιανισμό, η νηστεία έχει περισσότερο πνευματική διάσταση και εσωτερικό χαρακτήρα. Συνδέεται με την προσωπική πνευματική ανανέωση και την υπέρβαση των σαρκικών επιθυμιών, προκειμένου να επιτευχθεί καθαρότητα της ψυχής και προσέγγιση του Θεού. Στην Καινή Διαθήκη, ο Ιησούς Χριστός ανατρέπει τις παραδοσιακές πρακτικές των Φαρισαίων, τονίζοντας ότι η νηστεία δεν πρέπει να γίνεται για επίδειξη αλλά με ταπεινότητα και εσωτερική μετάνοια (Ματθ. 6:16-18). Στην Ορθόδοξη Εκκλησία, η νηστεία συνδέεται με την προετοιμασία για τις μεγάλες θρησκευτικές γιορτές, όπως το Πάσχα, και έχει αυστηρούς κανόνες, όπως η αποχή από το κρέας, τα γαλακτοκομικά και το αλκοόλ κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Στόχος είναι η υπέρβαση των σαρκικών επιθυμιών και η καλλιέργεια της πνευματικής «λογικής» και αυτοπειθαρχίας.
Η νηστεία στον Χριστιανισμό, όπως αυτή της Ορθόδοξης Εκκλησίας, έχει πνευματική και καθαρτική αξία και δεν περιορίζεται μόνο στην αποχή από τροφές. Ενισχύει την πνευματική αυτοπειθαρχία, την ταπεινότητα και την έμφαση στη μετάνοια και την εξάσκηση της αγάπης προς τον πλησίον. Παράλληλα, η νηστεία σχετίζεται με την προετοιμασία του πιστού να ακολουθήσει το παράδειγμα του Χριστού, ο οποίος υπέστη πείνα και πειρασμούς στην έρημο.
Μια άλλη σημαντική διάσταση της Χριστιανικής νηστείας είναι η κοινωνική της πλευρά, καθώς ενθαρρύνει την αλληλεγγύη και την ελεημοσύνη προς τους φτωχούς και πεινασμένους. Η νηστεία θεωρείται πράξη ταπεινότητας και αγάπης προς τον πλησίον, ενισχύοντας τη σύνδεση του πιστού με τους άλλους και την κοινωνία γενικότερα.
Συνολικά, οι διατροφικοί νόμοι και η νηστεία στον Ιουδαϊσμό και τον Χριστιανισμό αποτελούν θεμελιώδη στοιχεία για τη θρησκευτική ζωή και την πνευματική ανάπτυξη του πιστού. Στον Ιουδαϊσμό, οι νόμοι του kashrut καθορίζουν αυστηρά την κατανάλωση τροφίμων και τη μέθοδο σφαγής των ζώων, με σκοπό την υπακοή στους θεϊκούς νόμους και την πνευματική αγνότητα. Αντίθετα, στον Χριστιανισμό, η νηστεία επικεντρώνεται περισσότερο στην εσωτερική καθαρότητα, την αυτοπειθαρχία και την αποδοχή της Θείας Χάρης, καθώς και στην προετοιμασία για τις θρησκευτικές γιορτές. Παρόλο που και οι δύο θρησκείες εντάσσουν την νηστεία και τους διατροφικούς κανόνες στην πνευματική ζωή, η Χριστιανική νηστεία έχει έναν πιο προσωπικό και πνευματικό χαρακτήρα, ενώ οι Ιουδαϊκοί νόμοι του kashrut έχουν επίσης κοινωνική και τελετουργική διάσταση για την ενίσχυση της «αγιότητας» του λαού του Ισραήλ.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά:
Νηστεία στον Ιουδαϊσμό, kashrut, Γιομ Κιπούρ, εξιλέωση, μετάνοια, Χριστιανισμός, νηστεία, Καινή Διαθήκη, Ορθόδοξη Εκκλησία, Μεγάλη Τεσσαρακοστή, Πνευματική καθαρότητα, αυτοπειθαρχία, αγάπη προς τον πλησίον, ταπεινότητα, ελεημοσύνη, Θεία Χάρη, προετοιμασία για το Πάσχα, αγιότητα του λαού του Ισραήλ
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
35
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΣΚΡΕΤΑΣ.pdf
919 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.