Το θέατρο στις φυλακές ως εργαλείο εκπαίδευσης και κοινωνικής επανένταξης

Επιστημονική δημοσίευση - Ανακοίνωση Συνεδρίου uoadl:3479939 3059 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Ιατρικής
Τίτλος:
Το θέατρο στις φυλακές ως εργαλείο εκπαίδευσης και κοινωνικής επανένταξης
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Περίληψη:
Η μελέτη διερευνά την επίδραση της δραματικής τέχνης ως μέσου εκπαίδευσης και κοινωνικής ενσωμάτωσης σε γυναίκες κρατούμενες του Καταστήματος Κράτησης Ελαιώνα Θηβών. Μέσα από την υλοποίηση θεατροπαιδαγωγικών εργαστηρίων διάρκειας τριών μηνών, με έμφαση στην αρχαία τραγωδία και συγκεκριμένα την Αντιγόνη του Σοφοκλή, εξετάστηκαν οι επιδράσεις στη γλωσσική και συναισθηματική ανάπτυξη, στις διαπροσωπικές σχέσεις και στην αυτοεκτίμηση των συμμετεχουσών. Η ποιοτική προσέγγιση, μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων και ερμηνευτικής φαινομενολογικής ανάλυσης, ανέδειξε τη σημασία του θεάτρου ως εργαλείου ενδυνάμωσης, ενσυναίσθησης και προσωπικής μεταμόρφωσης, με ευρύτερες προεκτάσεις στην αποκατάσταση και κοινωνική επανένταξη.
Έτος δημοσίευσης:
2024
Συγγραφείς:
Μαρία Κλαδάκη
Κωνσταντίνος Μαστροθανάσης
Ζωή Μαστροθανάση
Εκδότης:
Υπουργείο Παιδείας Κύπρου
Τίτλος συνεδρίου:
Πρακτικά 5ου Διεθνούς Συνεδρίου «Γραμματισμός και Σύγχρονη Κοινωνία: Δημιουργικότητα, Ισότητα, Κοινωνική Δράση»
Σελίδες:
74-79
Λέξεις-κλειδιά:
θέατρο, φυλακές, επανένταξη, εκπαίδευση, κέντρα κράτησης
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Επίσημο URL (Εκδότης):
Αναφορές:
Brewster, L. (2014). The Impact of Prison Arts Programs on Inmate Attitudes and Behavior: A Quantitative Evaluation. Justice Policy Journal, 11(2), 1–28.
Grammatas, T., Mastrothanasis, K., & Papakosta, A. (2023). The values of Ancient Greek Drama and Theatre in Space and Time: The Presence of the values (A. Andreou, trans.). Athens, Greece: National and Kapodistrian University of Athens Press.
Heard, E., Mutch, A., Fitzgerald, L., & Pensalfini, R. (2013). Shakespeare in Prison: Affecting health and wellbeing. International Journal of Prisoner Health, 9(3), 111–123.
Johnson, C. L. (2019). Theatre in Prisons: A Review of the Literature. Journal of Correctional Education, 70(2), 27–46.
Keehan, B. (2015). Theatre, prison & rehabilitation: new narratives of purpose? Research in Drama Education, 20(3), 391–394.
Koch, S. C., Ostermann, T., Steinhage, A., Kende, P., Haller, K., & Chyle, F. (2015). Breaking barriers: Evaluating an arts-based emotion regulation training in prison. Arts in Psychotherapy, 42, 41–49.
Littman, D., & Sliva, S. (2020). Prison Arts Program Outcomes: A scoping review. Journal of Correctional Education, 71(3), 54–82.
Mastrothanasis, K., & Grammatas, T. (2022). Reception of the values of the Aeschylus drama and mnemonic imprints by ancient tragedy spectators. Open Research Europe, 2(124), 124. https://doi.org/10.12688/openreseurope.15179.1
Melnick, M. (1984). Skills through drama: The use of professional techniques in the treatment and education of prison and ex-offender populations. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama & Sociometry, 37(3), 104–116.
Montorfano, B. (2016). Θέατρο πίσω από τα κάγκελα: από την Ιταλία στην Ελλάδα. Εκπαίδευση & Θέατρο, 17, 56–67.
Pandis, E., & Dima, A. (2023). Strengthening Parental Identity of Incarcerated Fathers through Innovative Practices of Drama in Education. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology. https://doi.org/10.1177/0306624X231206519
Smith, J. A., & Fieldsend, M. (2021). Interpretative phenomenological analysis. Στο P. Camic (Επιμ.), Qualitative research in psychology: Expanding perspectives in methodology and design (σσ. 147–166). Washington: American Psychological Association.
Tett, L., Anderson, K., Mcneill, F., Overy, K., & Sparks, R. (2012). Learning, rehabilitation and the arts in prisons: a Scottish case study. Studies in the Education of Adults, 44(2), 171–185.
van der Meulen, E., & Omstead, J. (2021). The Limits of Rehabilitation and Recidivism Reduction: Rethinking the Evaluation of Arts Programming in Prisons. Prison Journal, 101(1), 102–122.
Vitsou, M., & Magos, K. (2023). Fostering inmates’ self-identity and communication via Drama in Education and puppetry: An action research study at the Volos Youth Detention Centre. Education & Theatre, 24, 20–31.
Woodland, S. (2021). Prison Theatre and an Embodied Aesthetics of Liberation: Exploring the Potentials and Limits. Humanities, 10(3), 101. https://doi.org/10.3390/H10030101
Βίτσου, Μ., Κοντογιάννη, Ά., & Μάγος, Κ. (2020). Η Δραματική Τέχνη σε χώρους εγκλεισμού: διερεύνηση αντιλήψεων των εμψυχωτών στα Καταστήματα Κράτησης Τίρυνθας και Ναυπλίου. Εκπαίδευση & Θέατρο, 21, 52–63.
Κοντογιάννη, Ά. (2018). Από το ά-τοπο, ά-χρονο και ά-χρωμο της φυλακής, στις αποχρώσεις ζωής της δραματικής τέχνης στην Εκπαίδευση μέσω του Εθελοντισμού. Εκπαίδευση & Θέατρο, 19, 26–37.
Μαρίνου, Δ. (2021, Μάιος 28). Με το θέατρο ξεχνιόμουν ότι ήμουν φυλακή. Τα Νέα. Ανακτήθηκε από https://www.tanea.gr/2021/05/28/greece/law/me-to-theatro-ksexniomoun-oti-imoun-fylaki/
Μαστροθανάση, Ζ., Μαστροθανάσης, Κ., Δημάκη-Ζώρα, Μ., & Κλαδάκη, Μ. (2024). Μια πειραματική μελέτη για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης σε φυλακές και χώρους σωφρονισμού διαμέσου της δραματικής τέχνης στην εκπαίδευση των κρατουμένων. Στο Κ. Μαστροθανάσης & Μ. Κλαδάκη (Επιμ.), Θεατροπαιδαγωγική επιστήμη και έρευνα (σσ. 237–269). Πεδίο.
Μαστροθανάσης, Κ., & Γραμματάς, Θ. (2023). Μνημονικά αποτυπώματα αξιών της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας από την ψηφιακή της παρακολούθηση: μελέτη περίπτωσης. Στο Μ. Κλαδάκη & Κ. Μαστροθανάσης (Επιμ.), Αναδυόμενες τεχνολογίες στο εφαρμοσμένο θέατρο και το εκπαιδευτικό δράμα (σσ. 170–189). Αθήνα: Gutenberg.
Μαστροθανάσης, Κ., Κλαδάκη, Μ., & Μαστροθανάση, Ζ. (2024). Η δραματική τέχνη σε χώρους εγκλεισμού: μια ποιοτική διερεύνηση σε φυλακισμένες γυναίκες. Στο Μ. Κουρουτσίδου, Δ. Κατσαρού, & Α. Αργυριάδης (Επιμ.), Ένταξη και Εκπαίδευση Ευάλωτων και Ευπαθών Κοινωνικών Ομάδων (σσ. 433–452). Gutenberg.