Η εμπιστοσύνη στην επιστήμη και τους επιστήμονες από μαθητές και μαθήτριες Ε' και Στ' Δημοτικού

Διπλωματική Εργασία uoadl:3481251 27 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική και Δημόσια Κατανόηση των Φυσικών Επιστημών και των Ψηφιακών Τεχνολογιών
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-05-05
Έτος εκπόνησης:
2025
Συγγραφέας:
ΣΚΑΝΔΑΛΗ ΡΕΝΙΑ
ΣΚΑΝΔΑΛΗ ΡΕΝΙΑ
ΣΚΑΝΔΑΛΗ ΡΕΝΙΑ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Επιβλέπουσα: Ευαγγελία Μαυρικάκη Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ
Συνεπιβλέποντες:
Αποστολία Γαλάνη Καθηγήτρια Διδακτικής της Γεωγραφίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ
Κωνσταντίνος Σκορδούλης Καθηγητής Επιστημολογίας και Διδακτικής Μεθοδολογίας της Φυσικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα του ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η εμπιστοσύνη στην επιστήμη και τους επιστήμονες από μαθητές και μαθήτριες Ε' και Στ' Δημοτικού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η εμπιστοσύνη στην επιστήμη και τους επιστήμονες από μαθητές και μαθήτριες Ε' και Στ' Δημοτικού
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τις αντιλήψεις των μαθητών και μαθητριών για την επιστήμη και τους επιστήμονες, εστιάζοντας στους παράγοντες που επηρεάζουν το αίσθημα εμπιστοσύνης παιδιών Δημοτικού Σχολείου, απέναντι στην επιστήμη, όπως η κυριαρχία δεισιδαιμονικών πεποιθήσεων, η πληθώρα πηγών πληροφόρησης, και το στοιχείο της αβεβαιότητας, ως χαρακτηριστικό της φύσης της επιστήμης.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το 2022 σε Δημοτικό Σχολείο των Βόρειων Προαστίων της Αθήνας και βασίστηκε σε ποιοτική μεθοδολογία, με τη χρήση ημιδομημένων συνεντεύξεων και αφήγησης ιστοριών. Το δείγμα αποτέλεσαν 15 μαθητές και μαθήτριες της Ε’ και Στ’ Δημοτικού.
Το θεωρητικό πλαίσιο της παρούσας εργασίας επικεντρώνεται στην έννοια της εμπιστοσύνης και τη σχέση της με την κοινωνία και την επιστήμη. Εξετάζεται η φύση της επιστήμης, ο ρόλος του επιστημονικού εγγραμματισμού στην αποδοχή της επιστημονικής γνώσης, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στους παράγοντες που επηρεάζουν την εμπιστοσύνη στην επιστήμη - διαφορετικές ηλικιακές ομάδες - όπως το εκπαιδευτικό επίπεδο, η κοινωνικοπολιτισμική επίδραση και η διαφάνεια στην επικοινωνία της επιστήμης.
Η θεματική ανάλυση των συνεντεύξεων ανέδειξε αποτελέσματα που συνδέονται, εν μέρει, με την ήδη υπάρχουσα ερευνητική βιβλιογραφία και τάσεις σχετικά με την προτίμηση των μαθητών και των μαθητριών σε επιστημονικές ή παραδοσιακές εξηγήσεις, την επιλογή πηγών πληροφόρησης και την αποδοχή της αβεβαιότητας στην επιστήμη. Ακόμα, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες αποκτούν επιστημονικές εμπειρίες μέσω άτυπων μορφών εκπαίδευσης, πως είναι σε θέση να εκφράζουν σύνθετους προβληματισμούς και να σχολιάζουν κριτικά ζητήματα που αφορούν την επιστήμη. Η μελέτη μπορεί να συμβάλλει στην περεταίρω κατανόηση α) του τρόπου με τον οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες αντιλαμβάνονται την επιστήμη ως πηγή πληροφόρησης, ως μέθοδο κατανόησης του κόσμου και β) των παραγόντων που συμβάλλουν στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης στους επιστήμονες και την επιστήμη από την πλευρά των μαθητών και των μαθητριών Δημοτικού σχολείου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
εμπιστοσύνη στην επιστήμη, φύση της επιστήμης, επιστημονικός εγγραμματισμός, επιστημολογική εμπιστοσύνη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
51
Αριθμός σελίδων:
98
ΡΕΝΙΑ ΣΚΑΝΔΑΛΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ Α.Μ 217410.pdf (796 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο