Μονάδα:
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΒιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-05-09
Συγγραφέας:
Σκορδιαλός Εμμανουήλ
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Μπαραλής Γεώργιος, Ομότιμος Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Ζαράνης Νικόλαος, Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Αρτίκης Κωνσταντίνος, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Τουρισμού του Ιονίου Πανεπιστημίου
Μυλωνάκου – Κεκέ Ζαφειρία -Ηρώ, Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Κουτρομάνος Γεώργιος, Αναπληρωτής Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Μισαηλίδου Χριστίνα, Επίκουρη Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μούτσιος- Ρέντζος Ανδρέας, Επίκουρος Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διδασκαλία των ρεαλιστικών Μαθηματικών: Διδακτική παρέμβαση με την αξιοποίηση των ΤΠΕ για την κατανόηση της πρόσθεσης στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διδασκαλία των ρεαλιστικών Μαθηματικών: Διδακτική παρέμβαση με την αξιοποίηση των ΤΠΕ για την κατανόηση της πρόσθεσης στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού
Περίληψη:
Η παρούσα διατριβή διερευνά σε ποιο βαθμό η αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) μπορεί να ενισχύσει την κατανόηση βασικών αριθμητικών εννοιών, όπως τη δομή των αριθμών μέχρι το 100 και τη νοερή πρόσθεσή τους, σε μαθητές των πρώτων τάξεων του Δημοτικού με έμφαση στη Β Δημοτικού. Στο πλαίσιο της έρευνας σχεδιάστηκε ειδική εκπαιδευτική εφαρμογή για ταμπλέτες, με δραστηριότητες που είχαν στόχο την ανάπτυξη της αριθμητικής αντίληψης, της αίσθησης και της πρόσθεσης αριθμών μέχρι το 100. Η μελέτη βασίζεται στις αρχές της Ρεαλιστικής Μαθηματικής Εκπαίδευσης και εστιάζει στην αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής αυτής.
Στη μελέτη συμμετείχαν 189 μαθητές και μαθήτριες από δημόσια σχολεία της Αττικής, οι οποίοι χωρίστηκαν σε πειραματική ομάδα, που διδάχθηκε την πρόσθεση με τη χρήση διαδραστικής εφαρμογής για κινητές συσκευές, σχεδιασμένης ειδικά για την παρούσα έρευνα, και σε ομάδα ελέγχου, που διδάχθηκε το ίδιο αντικείμενο με την παραδοσιακή μέθοδο. Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε πριν και μετά τη διδακτική παρέμβαση και κατά την ανάλυση των αποτελεσμάτων ελήφθησαν υπόψη παράγοντες όπως το φύλο, η μητρική γλώσσα, η ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών, το αρχικό επίπεδο των μαθητών και τα χαρακτηριστικά των ερωτήσεων του τεστ, όπως η δυσκολία και η δεξιότητα στην οποία στοχεύει η κάθε ερώτηση.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η εφαρμογή συνέβαλε στη σημαντική βελτίωση της επίδοσης στην πρόσθεση και στη διαχείριση αριθμών μέχρι το 100. Οι μαθητές της πειραματικής ομάδας σημείωσαν υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας και μεγαλύτερη κατανόηση των συγκεκριμένων μαθηματικών εννοιών σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου, ενώ ιδιαίτερη πρόοδος παρατηρήθηκε σε μαθητές με χαμηλή αρχική επίδοση και μαθησιακές δυσκολίες. Αντίθετα, το φύλο και η μητρική γλώσσα των μαθητών δε φάνηκαν να επηρεάζουν σημαντικά τη βελτίωσή τους κατά την αξιοποίηση των ΤΠΕ.
Τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τη σημασία της ενσωμάτωσης ψηφιακών εργαλείων στη μαθηματική εκπαίδευση, προσφέροντας ερευνητικές και διδακτικές προτάσεις για τη βελτίωση της διδασκαλίας των Μαθηματικών στο Δημοτικό Σχολείο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Ρεαλιστική Μαθηματική Εκπαίδευση, Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών, πρόσθεση, κινητή μάθηση, ψηφιακές εφαρμογές, πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
651
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2027-05-09.
Σκορδιαλός_Εμμανουήλ_PhD.pdf
8 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2027-05-09.