Μονάδα:
Κατεύθυνση ΓλωσσολογίαΒιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-05-26
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σπυριδούλα Μπέλλα, Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Αθανάσιος Μιχάλης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α.
Ευαγγελία Βλάχου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση των διαδικασιών και της αποτελεσματικότητας της πρόσληψης κειμένου από μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση των διαδικασιών και της αποτελεσματικότητας της πρόσληψης κειμένου από μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Περίληψη:
Αντικείμενο της παρούσας έρευνας αποτελεί η διερεύνηση των διαδικασιών και της αποτελεσματικότητας της πρόσληψης κειμένου από μαθητές των τάξεων Γ’ Γυμνασίου – Γ’ Λυκείου. Συγκεκριμένα, διερευνήθηκε η κατανόηση και η ερμηνεία σε 10 κείμενα, τα οποία ανά δυάδες μελετούσαν από μία μεταβλητή επηρεάζει, σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, την πρόσληψη κειμένου: γνωστική και συναισθηματική οικειότητα, έκταση κειμένου, κειμενικός τύπος, πολυπλοκότητα και σηματοδότηση. Οι ερωτήσεις που δόθηκαν ήταν ερεθίσματα εντοπισμού πληροφοριών, δραστηριότητες διάκρισης ουσιωδών από επουσιώδεις πληροφορίες και ερμηνευτικού τύπου ασκήσεις. Η δόμηση του ερευνητικού εργαλείου βασίστηκε στις θεωρίες της πρόσληψης κειμένου, στη Συστημική Λειτουργική Γραμματική (ΣΛΓ) του Halliday, στην προέκταση της θεωρίας αυτής από τον Fairclough, στις διαδικασίες κειμενικής ανάλυσης, στα προγράμματα σπουδών και στα σχολικά εγχειρίδια. Το θεωρητικό υπόβαθρο τίθεται στο πρώτο μέρος της παρούσας εργασίας. Στο δεύτερο μέρος επιχειρείται η ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας, με σκοπό την ανάδειξη του ερευνητικού κενού. Στην επόμενη ενότητα σκιαγραφείται η μεθοδολογία της έρευνας, η οποία ήταν συνδυασμός ποιοτικής και ποσοτικής μεθόδου. Τέλος, παρατίθενται τα συμπεράσματα της παρούσας έρευνας και οι προεκτάσεις της.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
γνωστική και συναισθηματική οικειότητα, έκταση, κειμενικός τύπος, πολυπλοκότητα, σηματοδότηση
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
105