Διάλεκτοι και Εκπαίδευση: Το ιδίωμα των Ιωαννίνων

Postgraduate Thesis uoadl:2155116 1415 Read counter

Unit:
Κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία. Διδακτική Γλώσσας
Library of the School of Education
Deposit date:
2017-11-08
Year:
2017
Author:
Τσόκα Όλγα
Supervisors info:
Γεωργία Κατσούδα – Eρευνήτρια Β' Κέντρον Ερεύνης των Νεοελληνικών Διαλέκτων και Ιδιωμάτων ΚΕΝΔΙ / ΙΛΝΕ Ακαδημία Αθηνών
Ευγενία Μαγουλά – Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Χαράλαμπος Μπαμπούνης – Καθηγητής Iστορίας Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Original Title:
Διάλεκτοι και Εκπαίδευση: Το ιδίωμα των Ιωαννίνων
Languages:
Greek
Translated title:
Διάλεκτοι και Εκπαίδευση: Το ιδίωμα των Ιωαννίνων
Summary:
The current thesis studies the situation of the linguistic variation and, in particular, the geographical variation in the Greek educational system. It introduces teaching the linguistic idiom of Ioannina into the educational system and, more specifically, teaching students who are in the 3rd grade of High School. Concerning the bidialectism framework, a teaching scenario, based on a written text using local idioms and presented to 3rd grade High School male and female students of the Model Zosimaia High School of Ioannina, was designed. The purpose of the scenario was to ascertain the reaction of the students in the particular geographical area to the teaching suggestion. The measurements, which were supported by the answers of the target- group based on a built questionnaire, showed a positive attitude towards the inclusion of the local idiom into language teaching.
Main subject category:
Education
Keywords:
language variation, idiom, education, bidialectism, Ιοannina.
Index:
No
Number of index pages:
0
Contains images:
Yes
Number of references:
148
Number of pages:
106
ΔΙΑΛΕΚΤΟΙ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. ΤΟ ΙΔΙΩΜΑ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ.pdf (5 MB) Open in new window