Η ΑΘΛΗΤΡΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΙΔΩΛΟ: ΈΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΑΡΧΕΤΥΠΟ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ

Scientific publication - Journal Article uoadl:2775565 657 Read counter

Unit:
Library and Information Center
Title:
Η ΑΘΛΗΤΡΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΙΔΩΛΟ: ΈΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΑΡΧΕΤΥΠΟ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ
Languages of Item:
Greek
Abstract:
Η εικονικά κατασκευασμένη αθλήτρια, είδωλο της αμερικάνικης κουλτούρας, αποτελεί μία εικόνα της ιδανικής γυναίκας του 21ου αιώνα που προωθείται συστηματικά στα ΜΜΕ. Εντούτοις, ένας κώδικας «θηλυκοποίησης» επισημαίνεται επανειλημμένα για να ουδετεροποιήσει το αποτέλεσμα της υπερβατικής της αθλητικής πράξης και της αθλητικής της ιδιότητας. Από την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας περί έμφυλης πραγματικότητας και την επεξεργασία πρόσφατων συζητήσεων και ποσοτικών και ποιοτικών αναλύσεων περί έμφυλου υποκειμένου στον αθλητισμό, γίνεται φανερό ότι, πρώτον, η αθλήτρια απολαμβάνει, σε αντίθεση με το παρελθόν, μία έντονη, πανταχού και εκρηκτική παρουσία στα ΜΜΕ, ενώ ο γυναικείος αθλητισμός εξακολουθεί να προβάλλεται ελάχιστα. Δεύτερον, παρατηρείται μεγάλη ποσοστιαία και ποιοτική έλλειψη όχι μόνο στην κάλυψη του γυναικείου αθλητισμού, σε σύγκριση με τον ανδρικό αθλητισμό, αλλά και στην προβολή και απεικόνιση των αθλητριών στον ρόλο της αθλήτριας. Τα τελευταία πέντε χρόνια, παρατηρείται σημαντική μείωση στην τηλεοπτική κάλυψη του γυναικείου αθλητισμού και αναδεικνύεται ότι το ποσοστό του τηλεοπτικού χρόνου που αφιερώνεται στον γυναικείο αθλητισμό στα προγράμματα των τοπικών ειδήσεων σήμερα είναι όσο χαμηλά ήταν πριν από 15 χρόνια. Τρίτον, παρατηρείται η αργή, αθόρυβη αλλά σταδιακή εμφάνιση μίας καινούργιας αθλητικής αισθητικής, δηλαδή η προβολή μίας άφυλης ρευστότητας στην αισθητική τους σώματος. Οι κωδικοί περί φύλων αναμιγνύονται με την προβολή των άφυλων αθλητών-αθλητριών, της θηλυκοποίησης του αθλητή και της αρσενικοποίησης της αθλήτρια. Εντοπίζονται ίσες ευκαιρίες στην εμπορευματοποίηση-μοντελοποίηση του σώματος της αθλήτριας και του αθλητή.
Publication year:
2005
Authors:
ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΜΠΕΡΙΔΟΥ
Journal:
ΓΥΝΑΙΚΑ & ΑΘΛΗΣΗ
Publisher:
Πανελλήνια Ένωση για την Προώθηση των Γυναικών στον Αθλητισμός και τα Σπορ (ΠΕΠΓΑΣ)
Volume:
4
Number:
1
Pages:
11-22
Keywords:
Αθλητική αισθητική, Σωμα, αθλήτρια ως είδωλο, εμπορευματοποιημένοι αθλητές/τριες, αντικειμενικοποίηση του σώματος, έμφυλη ρευστότητα, άφυλοι αθλητές, έμφυλη ισότητα στην εκμετάλλευση, μοντελοποίηση, ανθρώπινο εμπόριο καταναλωτισμού ψυχαγωγίας και θεάματος
Main subject category:
Social, Political and Economic sciences
Project information:
Kamberidou, I. (2005). The Idolization Of the Female Athlete in the mass media: An icon of American culture. Women & Sport, (4) 1. PubLication of the Hellenic Association for the Advancement of Women and Girls in Sport (PEPGAS: 11–22.
FEMALE ATHLETE IN MASS MEDIA.AN ICON_.pdf (10 MB) Open in new window