Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Καθ.Δαρβίρη Χριστίνα,Βάρβογλη Λίζα, Τηγάνη Ξανθή
Περίληψη:
Πρόκειται για μια τυχαιοποιημένη κλινική μελέτη που υποδεικνύει ότι το στρες
και η επαγγελματική εξουθένωση σχετίζονται με αρνητικά συμπτώματα
συναισθηματικής δυσφορίας με το επάγγελμα των καθηγητών και εξετάζει την
αποτελεσματικότητα ενός ολιστικού προγράμματος διαχείρισης του στρες με σκοπό
να βελτιώσει αυτά τα συμπτώματα και τον καθημερινό τρόπο ζωής.
Εξήντα τέσσερις καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τυχαιοποιήθηκαν και
χωρίστηκαν ισομερώς σε ομάδα παρέμβασης και ομάδα ελέγχου. Η ομάδα παρέμβασης
ακολούθησε ολιστικό πρόγραμμα οχτώ εβδομάδων που περιείχε άσκηση, συστηματικό
περπάτημα με βηματομετρητή, διαφραγματικές αναπνοές μέσω
biofeedback,προοδευτική μυϊκή χαλάρωση ,γνωσιακή αναδόμηση και ευγνωμοσύνη, Eft
, διατροφή, και καθημερινή ρουτίνα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η ομάδα
παρέμβασης κατάφερε επιτυχώς να διαχειριστεί τα αρνητικά συμπτώματα όπως
αποδεικνύεται από την αλλαγή των συμπτωμάτων κατάθλιψης, άγχους , στρες , από
το ερωτηματολόγιο Dass-21 , αντιλαμβανόμενο στρες από το PSS και
συναισθηματική εξάντληση από το ερωτηματολόγιο MBI της Μάσλαχ. Την ίδια
στιγμή η ομάδα παρέμβασης βελτίωσε την καθημερινή ρουτίνα , τις βλαβερές
διαιτητικές συνήθειες, εφάρμοσε την οργανωμένη συστηματική άσκηση, και βελτίωσε
την ψυχική κατάσταση καθώς και τα συμπτώματα συναισθηματικής εξάντλησης (
burnout). Τελικά οι μετρήσεις του HLC έδειξαν ότι , τα άτομα παρέμβασης έχουν
αποκτήσει μια πιο σταθερή πεποίθηση ότι η κατάσταση της υγείας τους εξαρτάται
περισσότερο από τον εαυτό τους και όχι από τυχαίους εξωτερικούς παράγοντες.
Λέξεις-κλειδιά:
Στρες, Επαγγελματική εξουθένωση, Καθημερινός τρόπος ζωής , Ολιστικό πρόγραμμα στρες , Καθηγητές.