Περίληψη:
Σε αυτή τη διατριβή γίνεται μελέτη της προόδου των δεξιοτήτων και του ευρετικού
συλλογισμού κατά την επίλυση προβλημάτων στοιχειομετρίας.
Για την πραγματοποίηση της παρούσας έρευνας χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος
πρωτοκόλλων αναδρομικής διατύπωσης της σκέψης. Συγκεκριμένα, ζητήθηκε από
τέσσερις ομάδες των πέντε λυτών, μαθητές, πρωτοετείς φοιτητές, επί πτυχίω
φοιτητές και εκπαιδευτικούς, να λύσουν προβλήματα στοιχειομετρίας που απαιτούν
για τη λύση τους διαφορετικές δεξιότητες.
Οι δεξιότητες που μελετήθηκαν είναι η δεξιότητα ανάκλησης αλγορίθμου, η
δεξιότητα εύρεσης μεθόδου επίλυσης, η δεξιότητα αναγνώρισης και ανάκλησης ή
αναζήτησης των απαραίτητων δεδομένων προκειμένου να λυθεί ένα πρόβλημα και
τέλος η δεξιότητα εύρεσης των στόχων οι οποίοι κατευθύνουν τη λύση του
προβλήματος. Τις δεξιότητες αυτές κατέχουν οι εκπαιδευτικοί, λιγότερο οι
μαθητές, ενώ οι φοιτητές τις κατέχουν σε ακόμα μικρότερο βαθμό.
Αναφορικά με τον ευρετικό συλλογισμό ανιχνεύτηκαν σε όλες τις ομάδες
συλλογισμοί που αναφέρονται στην εξέταση και την ενσωμάτωση λιγότερων
πληροφοριών. Οι συλλογισμοί που αναφέρονται στη μείωση της δυσκολίας η οποία
συνδέεται με την ανάκτηση και τη συγκέντρωση της αξίας των πληροφοριών
χρησιμοποιούνται και αυτοί από όλες τις ομάδες των λυτών. Τέτοιοι συλλογισμοί
είναι ο συλλογισμός της διαθεσιμότητας, της αναγνώρισης, της απλής σύγκρισης,
αλλά και οι συλλογισμοί με τη χρήση μαθηματικών τύπων και κανόνων παρουσιάζουν
ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Λέξεις-κλειδιά:
Πρόοδος, Δεξιότητες, Ευρετικός συλλογισμός, Επίλυση προβλημάτων στοιχειομετρίας, Αρχάριοι-Έμπειροι λύτες